آمار گمرکی که روز شنبه منتشر شده نشان داد صادرات چین نسبت به سال گذشته ۱۷.۲ درصد سقوط کرده که بزرگترین کاهش از فوریه سال ۲۰۱۹ بوده که این کشور وارد جنگ تجاری با آمریکا شده بود. واردات چین هم چهار درصد کاهش داشت.

در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان پیش بینی شده بود صادرات این کشور ۱۶.۲ درصد و وارداتش ۱۶.۱ درصد کاهش پیدا کند.

موارد ابتلا به ویروس کرونا اواخر دسامبر در شهر ووهان واقع در استان مرکزی هوبی چین مشاهده شد و باعث شد مقامات این منطقه صنعتی را که ۵۶ میلیون نفر جمعیت دارد، قرنطینه کنند. اقدامات برای مهار اپیدمی کرونا در چین که بیش از ۳۰۰۰ نفر قربانی گرفته و شامل محدودیت‌های سفر و قرنطینه بوده، به نیروی کار و زنجیره تامین آسیب زده است.

مازاد تجاری چین با آمریکا که یکی از موارد اصلی اختلاف تجاری میان دو کشور بود، در دو ماه نخست امسال ۴۰ درصد کاهش یافت و در مقایسه با ۴۲ میلیارد دلار در سال گذشته، به ۲۵.۴ میلیارد دلار رسید.

برای نخستین بار است که مقامات چین آمار تجارت ژانویه و فوریه را یکجا منتشر می کنند. سایر شاخصهای اقتصادی هم با یکدیگر منتشر می شوند تا اختلالات ناشی از تعطیلی‌های اخیر را ملایمتر نشان دهند اما اپیدمی ویروس کرونا وضعیت امسال را غیرمعمول کرده است.

شو شیااوچان، اقتصاددان شرکت مودیز آنالیتیکس به خبرگزاری فرانسه گفت: کندی فعالیت اقتصادی همچنان در مارس ادامه خواهد داشت. آماری مانند مصرف زغال سنگ و انرژی و همچنین استفاده از مترو نشان میدهد که کارگران همچنان به کندی به سرکار خود برمیگردند. شیوع در کشورهای دیگر مانند کره جنوبی و اروپا مانع رشد صادرات چین خواهد شد زیرا تقاضای خارجی کمتر می شود.

در نشانه دیگری از تاثیر اقتصادی منفی کرونا، فعالیت بخش تولید چین در فوریه به پایین‌ترین رکورد خود سقوط کرد و فعالیت بخش غیرتولیدی هم کاهش پیدا کرد.

با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان دیگر تنها کندی چین نیست که رشد اقتصاد جهانی را تهدید می کند و ممکن است باعث انقباض آن در سه ماهه اول امسال شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اختلالات اخیر توانایی چین برای عمل به تعهدات خود تحت توافق تجاری که در ژانویه با آمریکا امضا کرد را مورد تردید قرار داده است. پکن در این توافق متعهد شد ۲۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات آمریکایی در دو سال آینده خریداری کند. اما مقامات چینی تاکید کرده اند که تاثیر این اپیدمی موقتی خواهد بود و تدابیر حمایتی را به اجرا گذاشته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.