به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، بوریس جانسون و محمد بن‌زائد النیهان (ولیعهد ولیعهد امارات متحده عربی) جمعه شب در تماس تلفنی درباره گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجاری، سرمایه‌گذاری، مقابله با ترورسیم و تحولات بین‌المللی از جمله کنفرانس آب و هوایی سال جاری در گلاسکو گفت‌وگو کردند.

آنها همچنین درباره شیوع کرونا و اهمیت همکاری‌ میان دو کشور و در سطح بین‌المللی برای مقابله با این ویروس تبادل نظر کردند.

این تماس تلفنی یک روز پس از آن صورت گرفته که دادگاه عالی انگلیس با صدور حکمی «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی را به ربودن، حصر خانگی و ارعاب دو دختر و همسر سابقش محکوم کرد.

دادگاه پس از استماع شهادت شهود به نفع همسر سابقش شاهزاده «هیا بنت الحسین» رای داد و حاکم دبی را به عدم صداقت با دستگاه قضا محکوم کرد.

بر اساس شواهد ارائه شده در دادگاه، حاکم دبی ماه «می» گذشته همسر سابقش را تهدید کرد که در انگلیس در امان نخواهد بود.

او در یک مورد از طریق عواملش سلاحی را زیر بالش همسر سابق خود قرار داده و سلاح‌ها در هر دو بار در وضعیت آماده به شلیک بودند.

یک بار هم بالگرد بیرون منزل شاهزاده اردنی فرود آمد و او را تهدید کرده که به صحرایی خارج از شهر منتقل می‌کند.

روزنامه تایمز لندن امروز (شنبه) گزارش داد که ملکه الیزابت پس از دهه‌ها روابط نزدیک با حاکم دبی از او فاصله می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، محمد بن راشد یکی از مهمانان ویژه خاندان سلطنتی در مسابقات اسب سواری است، اما اکنون بعید به نظر می‌رسد ملکه انگلیس مایل باشد در انظار عمومی با او تصویر بگیرد.

این در حالی است که علاوه بر هدایای سالانه بن راشد برای الیزابت، دبی شریک کلیدی دفاعی و امنیتی دبی به‌شمار می‌رود و تشدید اختلافات میان دو طرف پیامدهای خوبی را به همراه نخواهد داشت.

حکم دادگاه انگلیس علیه حاکم دبی همچنین سبب شده تا پلیس این کشور تحقیقات درباره ربایش شاهزاده شمسه (فرزند بن راشد) از انگلیس را به جریان بیندازد. 

همسر سابق حاکم دبی که سال گذشته ناچار به فرار شد، به قاضی انگلیسی در دادگاه گفت که محمد بن راشد قصد داشت دختر ۱۱ ساله‌اش را به عقد ازدواج با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درآورد.

قاضی انگلیسی می گوید: شیخ محمد بن راشد از اواخر سال ۲۰۱۸ طوری رفتار کرد تا با ترس افکنی، شاهزاده اردنی چاره ای جز فرار به خارج نیافت.

به گزارش تایمز، «جو استیونز» عضو کمیته پارلمانی امور فرهنگی و رسانه خواستار تحقیق در رابطه با پرونده حاکم دبی شد. نهاد برگزار کننده مسابقات اسب سواری انگلیس نیز تحت فشار قرار گرفته تا مجوز شرکت بن راشد را باطل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.