در این کشور در گام نخست درخواست کرده است افرادی که از کره جنوبی و چین وارد ژاپن می شوند به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند، «یوشیهیده سوگا»  دبیر اول کابینه ژاپن، می گوید دولت متبوعش تلاش خواهد کرد درک و تفاهم دولت کره جنوبی در قبال درخواست ژاپن برای قرنطینه ۱۴ روزه افرادی که از کره جنوبی و چین وارد ژاپن می شوند را جلب کند.

او گفت هدف از این درخواست تقویت اقدامات برای جلوگیری از ورود مبتلایان به ویروس جدید کرونا به ژاپن از طریق کنترل افرادی است که از چین و کره جنوبی می آیند.

سوگا گفت اکنون زمانی حساس است و افزود: «دولت ژاپن به شیوه ای کنش گرایانه اقداماتی را برای مهار اپیدمی ویروس جدید کرونا انجام خواهد داد».

او گفت تنها در روز سه شنبه این هفته، ۸۰۰ نفر از چین و ۱۷۰۰ نفر از کره جنوبی وارد ژاپن شدند.

سوگا در ادامه گفت که کره جنوبی اعلام کرده است عده افراد آلوده شده در آن کشور به ویروس جدید کرونا از ۵۰۰۰ نفر فراتر رفته است.

او افزود دولت ژاپن موضع خود را توضیح خواهد داد و به منظور مهار اپیدمی ویروس جدید کرونا، همکاری نزدیکی با دولت کره جنوبی خواهد داشت.

انتقاد کره جنوبی از تصمیم ژاپن برای قرنطینه گردشگران

اما کره جنوبی از تصمیم ژاپن برای قرنطینه کردن گردشگرانی که از روز دوشنبه آینده به این کشور می آیند، انتقاد کرده است، «کانگ کیونگ وا»  وزیر امور خارجه کره جنوبی، سفیر ژاپن در آن کشور را احضار کرد.

این وزیر از ژاپن خواست تا این اقدام را لغو کند و آن را غیر دوستانه و غیر علمی خواند و گفت کره جنوبی نیز اقدامات متقابلی اتخاذ خواهد کرد.

سفیر ژاپن گفت سریعا این درخواست را به اطلاع دولت متبوعش خواهد رساند.

تغییر محل فرود پروازهای چین و کره جنوبی به مقصد ژاپن

دولت ژاپن همچنین سرگرم سختگیرانه تر کردن کنترل خود بر ورود بازدید کنندگان به این کشور به منظور کنترل تعداد موارد آلودگی به ویروس جدید کرونا است.

تمام پروازها از مبدا سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ، ماکائو و کره جنوبی تنها مجاز به فرود در فرودگاه «ناریتا» در نزدیکی توکیو و فرودگاه «کانسای» در نزدیکی اوساکا خواهند بود.

«کازویوشی آکابا»  وزیر ترابری ژاپن گفت تقریبا نیمی از پروازها از مبدا سرزمین اصلی چین و کره جنوبی مشمول درخواست دولت ژاپن برای تغییر محل فرود به فرودگاه های «ناریتا» و «کانسای» خواهند شد.

آکابا افزود در حال حاضر هر هفته ۲۳۰ پرواز از ۴۴۰ پرواز از چین، هنگ کنگ و ماکائو در ۱۴ فرودگاه ژاپن به غیر از فرودگاه های «ناریتا» و «کانسای» فرود می آیند.

او گفت ۳۰۰ پرواز از ۶۲۰ پرواز هفتگی از مبدا کره جنوبی نیز در ۱۵ فرودگاه ژاپن فرود می آیند این بدان معنی است که محل فرود کلا ۵۳۰ پرواز باید تغییر یابد.

دولت ژاپن از شرکت های ارائه کننده خدمات دریایی نیز می خواهد خدمات مسافری خود بین ژاپن و چین و نیز ژاپن و کره جنوبی را به حال تعلیق در آورند.

متضرر شدن شرکت های هواپیمایی بابت شیوع ویروس کرونا

یک گروه تجاری جهانی شرکت های هواپیمایی در همین حال پیش بینی کرده است به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا، درآمد این شرکت ها در سال میلادی جاری کاهش زیادی خواهد داشت.

«انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی»  گفت انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت های هواپیمایی متحمل ضرر مالی به میزان حدود ۶۳ میلیارد دلار شوند که حدود ۱۱ درصد از درآمد آنها در سال میلادی گذشته کمتر است.

این انجمن می گوید ۷۰ درصد این ضرر مالی متوجه شرکت های هواپیمایی در منطقه آسیا-اقیانوس آرام خواهد شد.

پیش بینی این انجمن آن است که شرکت های هواپیمایی چین حدود ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و شرکت های هواپیمایی ژاپن نیز ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ضرر خواهند کرد.

این انجمن می گوید احتمال افزایش این ضررهای مالی وجود دارد و از دولت های ذیربط می خواهد اقداماتی را برای کمک به شرکت های هواپیمایی مد نظر قرار دهند.

تصویب لغو روادیدها 

کابینه ژاپن همچنین سیاستی را تصویب کرد که دولت را قادر می سازد روادید کسانی که از چین و کره جنوبی به این کشور می آیند را باطل کند بر این اساس ژاپن روادید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار چینی و ۱۷ هزار شهروند اهل کره جنوبی را لغو می کند.

این اقدام در بین اقداماتی است که هدف از آنها جلوگیری از گسترش ویروس جدید کرونا است.

دولت ژاپن از روز دوشنبه هفته آینده لغو این روادیدها را اجرایی خواهد کرد. به همه خارجیانی که از این دو کشور می آیند در صورتی که روادید جدیدی نداشته بانشد، اجازه ورود به ژاپن داده نخواهد شد.

در حال حاضر، مردم کره جنوبی، هنگ کنگ و ماکائو برای اقامت های کوتاه مدت تا ۹۰ روز نیاز به دریافت روادید ندارند اما این افراد لازم است که از هفته آینده مدارک سفر تهیه کنند.

مقامات ژاپن اکنون با دقت در حال بررسی درخواست متقاضیان جدید هستند و برای مردم این دو کشور روادیدهای معدودی صادر می شود.

دولت ژاپن می گوید خارجیانی که در حال حاضر در ژاپن هستند زمانی که ژاپن را ترک کنند روادیدشان باطل خواهد شد.

این سیاست تا پایان ماه میلادی جاری اجرا خواهد شد اما وزارت امور خارجه ژاپن می گوید امکان تمدید این دوره وجود دارد دولت ژاپن می گوید برای اجرای اقدامات ضد ویروس کرونا در بنادر ورودی کشور با چین، کره جنوبی و کشورهای دیگر همکاری خواهد کرد.

در حال حاضر ۴۳۵ تن در ژاپن به کرونا مبتلا شده و ۶ تن هم جان خود را از دست داده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.