به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، ماریا زاخارووا روز شنبه در پاسخ به سوال رسانه ها در مورد برنامه ناتو برای برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهای روسیه اظهار کرد: درماههای آوریل و می سال ۲۰۲۰ در چند کشور در نزدیکی مرزهای غربی روسیه،رزمایش ناتو با عنوان «دفندر یوروپ-۲۰۲۰» برگزار می شود.

وی افزود: در این رزمایش علاوه بر نیروهای کشورهای اروپایی عضو ناتو، ۲۰ هزار نیروی نظامی آمریکا و دهها هزار ادوات جنگی شرکت می کنند که بزرگترین رزمایش پس از پایان جنگ سرد است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آمریکا به بهانه تعهدات در چارچوب پیمان ناتو، دائما نیروهای خود در شرق اروپا و نزدیک مرزهای روسیه افزایش می دهد و بر بودجه برای این برنامه های نظامی می افزاید. 

وی ادامه داد: همینک نیز ناتو و آمریکا این واقعیت را پنهان نمی کنند که دشمن احتمالی در این رزمایش ها روسیه است. 

مقام روس در تایید سخنان خود به اظهارات روز گذشته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا درباره اهداف رزمایش «دفندر یوروپ-۲۰۲۰» اشاره کرد که به گفته اسپر، پیامی به روسیه است که رفتار بد خود را تغییر دهد.  

زاخارووا افزود: اینکه رفتار بد روسیه شامل چه چیزی می شود اسپر توضیح نداد و نمی توانست تشریح کند. زیرا که روسیه هیچ کشوری را تهدید نمی کند و نیروی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه را ناتو گرد می آورد.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط تصمیم برای برگزاری چنین رزمایش بزرگی در حالی که روسیه هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی را جشن می گیرد، جالب توجه است. این جنگ از سوی آلمان نازی با طرح اتهامات بی اساس علیه شوروی آغاز شد. امروز چنین نظریه هایی را واشنگتن استفاده می کند و سعی در اعمال فشار بر روسیه دارد.

روسیه جنگ دوم جهانی را جنگ بزرگ میهنی می خواند و پیروزی متفقین شامل شوروی، انگلیس و آمریکا بر آلمان نازی را هر ساله در روز ۹ ماه می (۱۹ اردیبهشت ماه) جشن می گیرند. 

زاخارووا در ادامه سخنان خود گفت که آنها (مقامهای آمریکا و کشورهای غربی) نمی توانند با فشار سیاست های روسیه را تغییر دهند. در تاریخ روسیه افراد زیادی بودند که این کشور را تهدید می کردند و در برابر ان قدرت نمایی می کردند.

وی در پایان گفت: بدیهی است که در برنامه ریزیهای نظامی خود، مقاصد خصمانه آمریکا و ناتو را در نظر خواهیم گرفت. به سران ناتو توصیه می کنیم به پیامدهای اقدامات خصمانه خود که فقط تنش های بین المللی را افزایش می دهد، فکر کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.