شرکت نفتی آرامکوی سعودی در بیانیه ای قیمت فروش نفت سبک "عرب لایت" برای آوریل به مقصد آسیا را سه دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه ارزانتر از قیمت پایه عمان/دوبی اعلام کرد. این قیمت در مقایسه با قیمت مارس شش دلار ارزانتر است.

همچنین آرامکو قیمت فروش نفت سبک "عرب لایت" به مقصد آمریکا را با قیمت سه دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه ارزانتر از شاخص ASCI تعیین کرد که در مقایسه با مارس هفت دلار ارزانتر است.

قیمت فروش "عرب لایت" به مقصد شمال غربی اروپا هم ۱۰ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه ارزانتر از قیمت نفت برنت تعیین شد که در مقایسه با مارس هشت دلار کاهش نشان می دهد.

قرار بود آرامکو قیمت فروش رسمی نفت را روز پنج شنبه اعلام کند اما در انتظار معلوم شدن نتیجه نشست اوپک پلاس، اعلام قیمت فروش ماهانه نفت خود را به تاخیر انداخت. این تولیدکننده نفت معمولا قیمت فروش خود را پنجم هر ماه اعلام می کند و در یک دهه گذشته هرگز در اعلام قیمت در این تاریخ تاخیر نداشته است.

پیمان نفتی سه ساله میان اوپک و روسیه روز جمعه پس از مخالفت مسکو با پیشنهاد این گروه برای کاهش بیشتر تولید نفت به منظور مقابله با تاثیر ویروس کرونا بر بازار، به بن بست رسید و اوپک در واکنش به امتناع روسیه، سقف تولید اعضای خود را برداشت و اکنون هر کشوری به هر میزانی که مایل است می تواند نفت تولید کند.

قیمت نفت در پی شکست مذاکرات تولیدکنندگان بزرگ در معاملات روز جمعه ۱۰ درصد ریزش کرد و وحشت بازار از تکرار ریزش قیمت سال ۲۰۱۴ را که طی آن عربستان سعودی و روسیه برای حفظ سهم بازارشان با تولیدکنندگان آمریکایی مبارزه کرده بودند را برانگیخت.

قیمت گذاری نفت عربستان روی تجارت ۱۴ میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه تاثیر می گذارد زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه اغلب قیمت گذاری آرامکو را برای صادراتشان دنبال می کنند. عمده نفت تولیدکنندگان خاورمیانه تحت قراردادهای بلندمدت به فروش می رود و تعیین قیمت فروش رسمی به مشتریان اجازه می دهد بدانند برای محموله های آینده چقدر باید بپردازند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت قطر پترولیوم هم روز شنبه کاهش ماهانه بیش از ۱۶.۵ درصدی قیمت نفت خود در فوریه را اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.