واردات نفت خام چین در دو ماه اول ۲۰۲۰ علی رغم گسترش ویروس کرونا ۵.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. پالایشگاه های چین ذخایر خود را قبل از آغاز تعطیلات سال نو چینی پر کرده بودند.

 واردات نفت خام بزرگترین وارد کننده نفت دنیا در ژانویه و فوریه ۸۶.۰۹ میلیون تن معادل ۱۰.۴۷ میلیون بشکه در روز بود.

 چین در سال گذشته میلادی در همین دوره ۸۱.۸۳ میلیون تن معادل ۱۰.۱۲ میلیون بشکه در روز وارد کرده بود ولی واردات آن در ماه دسامبر ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز بود که بالاتر از واردات نفت در سال جاری میلادی است.

 واردات گاز طبیعی چین هم ۲.۸ درصد به صورت سالانه افزایش داشت و به ۱۷.۸ میلیون تن رسید.

 اطلاعات  سال جدید در چین همیشه تحت تاثیر تعطیلات سال نوی چینی بوده است و امسال هم انتشار ویروس کرونا این تعطیلات را طولانی تر و تجارت را مختل کرده است.

 پالایشگاه های چین همواره واردات نفت خام خود را قبل از آغاز تعطیلات سال نو که در بیست و چهارم ژانویه آغاز می شود افزایش می دهند.

 با انتشار ویروس کرونا در اواخر ژانویه، چین تعطیلات سال نو را طولانی‌تر و در چندین شهر محدودیتهای رفت و آمد برقرار کرد. سایر راه های حمل و نقل هوایی و زمینی هم بسته شدند.

 واردات بالای نفت باعث افزایش سطح ذخایر نفت خام چین شد چون پالایشگاه‌ها فعالیت خود را برای مقابله با کاهش شدید مصرف محصولات پالایش شده نفتی مثل سوخت جت و خودرو پایین آورده اند.

طبق اطلاعات شرکت کپلر، ذخایر نفت چین به رکورد ۷۸۲ میلیون بشکه در اواخر فوریه رسید.

 پالایشگاه های دولتی پتروچاینا و سینوپک فعالیت خود را ۱۰ تا ۲۰ درصد در فوریه پایین آوردند در حالیکه فعالیت برخی پالایشگاههای مستقل در شرق چین تا کمتر از نصف کاهش یافت.

 صادرات محصولات پالایش شده چین طی دو ماه اول سال جدید میلادی ۱۶.۶ درصد به صورت سالانه افزایش داشت و به ۱۰.۷۵ میلیون تن رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.