بعد از دستگیری «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه سعودی به اتهام طرح کودتا علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، کنار زدن شاهزاده‌های خاندان سلطنتی در عربستان سعودی همچنان ادامه دارد.

پایگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه نزدیک به خاندان سلطنتی ریاض در این خصوص نوشت که بیش از ۲۰ شاهزاده سعودی به دلیل آنچه که ظاهراً بخشی از کودتا برای سرنگونی ولیعهد عربستان بوده، بازداشت شده‌اند.

این رسانه در ادامه گزارش کرد که تاکنون نام چهار نفر از بازداشت‌شدگان برای این روزنامه مشخص شده که شامل شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز»، شاهزاده «نایف بن احمد بن عبدالعزیز» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت نیروهای زمینی، شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین عربستان و «نواف بن نایف» عمو زاده محمد بن سلمان می‌شوند.

منابع میدل ایست آی تأیید کردند که «نایف بن احمد بن عبدالعزیز» عالیرتبه‌ترین عضو نیروهای مسلح عربستان سعودی است که تاکنون بازداشت شده است.

طبق این گزارش، لحظاتی بعد از بازداشت این افراد، محمد بن سلمان به شاهزاده‌های سعودی دستور داد تا با انتشار پیام‌هایی در صفحات توییتر، وفاداری خود را به وی نشان دهند.

بنا به گفته منابع آگاه، محمد بن سلمان، افراد بازداشت شده را «به برقراری تماس‌هایی با قدرت‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها و دیگران برای انجام کودتا متهم کرده است».

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که شخص «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دستور بازداشت این شاهزاده‌های سعودی را صادر کرده است.

این منابع آگاه مدعی شده‌اند که وضعیت روحی و ذهنی پادشاه عربستان خوب است و این در حالی است که پادشاه عربستان بنا بر گزارشات، از زوال عقل رنج می‌برد.

طبق این گزارش، روز جمعه هفته گذشته، نگرانی‌هایی درباره سرنوشت شاهزاده «متعب بن عبدالله» نیز وجود داشت. متعب بن عبدالله که زمانی وارث بالقوه تخت سلطنت تلقی می شد در سال ۲۰۱۷، پس از توافق برای پرداخت بیش از یک میلیارد دلار برای حل دعاوی با مقام‌ها از بازداشت در هتل مجلل «ریتس کارلتون» آزاد شد.

متعب ۶۵ ساله پسر ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان است و و مدت اندکی پیش از بازداشت از سمت خود بعنوان سرپرست گارد ویژه اخراج شده بود.

طبق این گزارش، بازداشت‌های اخیر، در مقایسه با بازداشت‌های ۴ نوامبر سال ۲۰۱۷ (۱۳ آبان ماه) تأثیرات به مراتب بیشتری بر ثبات پادشاهی عربستان خواهد داشت.

در نوامبر ۲۰۱۷، حدود ۵۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی و بازرگانی عربستان طی عملیات تحت فرماندهی محمد بن سلمان که مبارزه با فساد خوانده شد، دستگیر و در هتل مجلل ریتس کارلتون تحت بازداشت قرار گرفتند.

در اکتبر ۲۰۱۸، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس تلاش کردند تا از محمد بن سلمان تضمین دریافت کنند که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز پس از بازگشت به عربستان از لندن تحت بازداشت قرار نگیرد.

پیش از این گزارش شده بود که صبح جمعه هفته گذشته، شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه سعودی و «محمد بن نایف» و «نواف بن نایف» برادر کوچک‌تر محمد بن نایف به اتهام خیانت به دستور محمد بن سلمان بازداشت شده‌اند.

بنا به گزارش منابع میدل ایست آی، محمد بن نایف (ولی‌عهد سابق) به دوستانش و همچنین در نامه‌ای به خود پادشاه عربستان از حذف شدن کمک‌‌ هزینه‌های سلطنتی به خودش گله کرده بود.

منابع ارشد در خاندان سلطنتی به طور مداوم از نایف و احمد بعنوان جایگزین‌های احتمالی ولیعهدی عربستان یاد می‌کردند.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز یکی از مقام‌های عالیرتبه‌ در پادشاهی سعودی است که آشکارا از محمد بن سلمان انتقاد می‌کند و زمانیکه در اکتبر ۲۰۱۸ از خانه خود در لندن به عربستان بازگشت، فکر می‌کرد که جایگاه وی بعنوان برادر کوچکتر پادشاه، مصونیت وی را در مقابل اقدامات برادرزاده‌اش تضمین می‌کند.

آنطور که این گزارش نوشته است، ظاهراً احمد به توصیه دیگر شاهزاده‌های سعودی به عربستان بازگشته است و به طور آشکارا با انتصاب محمد بن سلمان بعنوان ولیعهد عربستان و همچنین با حمله ۲۰۱۵ عربستان به یمن به دستور محمد بن سلمان مخالفت کرده است. 

این گزارش سپس به جنبه دیگری از مخالفت‌های آشکار احمد بن عبدالعزیز با ولیعهد فعلی عربستان اشاره کرد و نوشت، احمد بن عبدالعزیز یک ماه قبل از آنکه به عربستان بازگردد، به جمعی از معترضانی که علیه خاندان آل سعود در مقابل خانه‌اش در لندن تجمع کرده بودند و شعار می‌دادند: «مرگ بر آل سعود، خاندان جنایتکار» گفت: «به چه دلیل چنین چیزی را درباره آل سعود می‌گویید. چه ارتباطی به کل خاندان آل سعود دارد؟ افراد خاصی مسئول هستند. بقیه را داخل نکنید. پادشاه و ولیعهد عربستان و برخی دیگر در دولت مسئول هستند».

با اینحال، علیرغم تمامی مخالفت‌های آشکار با ولیعهد عربستان سعودی، احمد پس از بازگشت مورد احترام قرار گرفت، کمک هزینه سلطنتی وی پرداخت شد و تا پیش از بازداشت اخیرش، اجازه سفر داشت.

میدل ایست آی با اشاره به این موارد نوشت، برخلاف نوامبر ۲۰۱۷ که بن سلمان از محبوبیت زیادی در زمان بازداشت ۵۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی و بازرگانی برخوردار بود، اما هم‌اکنون بیش از هر زمانی در خاندان سلطنتی منفور شده است.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره بازداشت‌های اخیر در عربستان سعودی مطرح است که در یکی از این موارد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه نوشت، احمد بن عبدالعزیز در محافل خصوصی از نارضایتی خود درباره بستن حرمین شریفین سخن گفته است.

عربستان از هفته گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا عمره مفرده را ممنوع کرد. این کشور هفته جاری درهای مسجدالحرام را به روی زائران باز کرد اما ممنوعیت عمره پابرجاست.

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی در پی تحولات اخیر در عربستان نوشت که محمد بن سلمان ۳۴ ساله پیش از این نیز قدرت خود را برای جانشینی پدر ۸۴ ساله‌اش تثیبت کرده بود اما بنا به گفته چندین تن از افراد نزدیک به خاندان سلطنتی ریاض، بازداشت‌های اخیر نشان می‌دهد که ولیعهد عربستان تا چه اندازه برای محاصره مخالفانش در خاندان سلطنتی پیش می‌رود و در میان هم رده‌های خود ایجاد رعب و وحشت می‌کند.

این روزنامه آمریکایی همچنین تأکید کرد که بازداشتی‌های اخیر در خاندان سلطنتی ریاض همچنین نمایانگر ترس احتمالی محمد بن سلمان از توطئه‌های اعضای خاندان سلطنتی علیه وی است و همچنین نشان می‌دهد احتمالاً ولیعهد عربستان در آستانه برعهده گرفتن جانشینی کامل حاکمیت عربستان از پدر سالخورده‌اش، تلاش می‌کند تا هرگونه مخالفت‌های احتمالی را از میان بردارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.