ارسلان سالاری در گفت وگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز گیلان، با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا از ۱۵ اسفند در سطح وزارت بهداشت، اظهار کرد: در قالب قرارگاه مبارزه با کرونا ۱۶ مرکز در شهرستان ها و چهار مرکز در سطح شهر رشت را تجهیز و راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی و خدمات جامع سلامت از هشت صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی بیماران هستند، تصریح کرد: در قالب طرح مذکور ورود بیماران به بیمارستان کمتر خواهد شد. البته در حال حاضر از ظرفیت کلیه بیمارستان های دولتی و خصوصی استفاده شده و افراد نیازمند به بستری می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی جهت تجهیز و راه اندازی دو بیمارستان تالش و لنگرود خبر داد و اضافه کرد: با راه اندازی این دو بیمارستان ظرف ۱۰ روز آینده ۴۰۰ تخت به ناوگان بیمارستانی استان افزوده می شود. البته در حال نصب اکسیژن ساز و زباله سوز هستیم.

سالاری از مردم خواست به سامانه «salamat.gov.ir» مراجعه کنند و گفت: بخش عمده ای از مردم استان دارای پرونده الکترونیک در حوزه بهداشت و درمان هستند لذا با همکاری سپاه قدس گیلان در قالب ۱۵۰۰ بهورز و مراقب سلامت و سفیر سلامت طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا را در شهرها و روستاها اجرایی می کنیم.

وی با بیان اینکه مردم بعد از ثبت اطلاعات در سامانه مذکور به سه گروه تقسیم می شود، تصریح کرد: اگر افراد علامتی دال بر ابتلا به آنفلوآنزا نداشته باشند، تنها آموزش های لازم را جهت پیشگیری از کرونا دریافت می کنند، اما اگر افراد مشکوک به ابتلا به کرونا باشند به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت ارجاع داده می شوند و از طریق ارائه شرح حال به مراقب سلامت اطلاعات لازم را دریافت می کنند. برخی از افراد نیز مبتلا به کرونا و یا مرخص شده از بیمارستان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردم خواست در صورت مشکوک بودن حتما با ماسک و دستکش به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند، گفت: پنج مرکز خدمات جامع سلامت رشت نیز جهت رسیدگی به مراجعه کنندگان فعال است.

سالاری با اشاره به کمبودهای موجود در سطح استان به دنبال شیوع کرونا، اضافه کرد: گیلان قبل از ورود کرونا به کشور از نظر زیرساخت بهداشتی و درمانی نسبت به سایر استان ها عقب ماندگی داشت و در تجهیزات و فضای بیمارستانی فقیر بودیم. البته به دنبال شیوع کرونا در گیلان تاکنون ۲۵ میلیارد تومان جهت تامین نیازهای حوزه بهداشت و درمان و ۲۰ میلیارد تومان جهت تجهیز دو بیمارستان تالش و لنگرود از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه تهیه و توزیع لوازم بهداشتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، ادامه داد: از روز اول شیوع کرونا در گیلان تاکنون ۷۰ هزار ماسک «N۹۵» و یک میلیون ماسک سه لایه توزیع کردیم. متاسفانه بسیاری از استان ها درگیر کرونا هستند و یکسری کمبودها در کل کشور وجود دارد. همچنین به واسطه احتکار و گران فروشی برخی از افراد سودجو یک التهاب در حوزه دارو و لوازم بهداشتی ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بخشی از مشکلات در بخش دارو و تجهیزات را نشات گرفته از تحریم دانست و یادآور شد: مردم زیاد دنبال تامی فلو نباشند، زیرا این دارو مناسب آنفلوآنزای نوع B بوده و در درمان کرونا تاثیر ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.