مسلح بودن نیروهای پیاده به انواع سلاح‌ها یکی از ملزومات حضور در میدان های نبرد و جنگ های گوناگون است که همه ارتش ها و نیروهای مسلح در جهان به این موضوع توجه ویژه ای دارند. علاوه بر تاکتیکی بودن اسلحه های مورد نیاز برای سربازان و یا فرماندهان حاضر در میدان، سبک بودن و وزن کم تسلیحات مورد استفاده توسط آنها امروزه از ویژگی های بسیار مهم سلاح های انفرادی در میدان های نیرد است.

زعاف

همین موضوع باعث شد تا طراحان به دنبال ساختن تسلیحاتی باشند که هم توان آتش بالا را به پیاده نظام بدهد و هم به چابکی آن‌ها لطمه نزند، پس ساخت اسلحه‌ها به خصوص سلاح‌هایی که با نواخت تیر بالا، وزن کمی دارند را در دستور کار قرار دادند که نتیجه آن شد تولید سلاح‌های انفرادی همچون مسلسل‌ها.

اما باز هم چند مشکل وجود داشت؛ مسلسل‌ها بزرگ بودند و برای هدف‌گیری به زمان بیشتری نیاز داشتند و پس از اتمام تیراندازی، برای بارگذاری مهمات هم زمان زیادی صرف می‌شد، پس باید طراحان باز هم اقدامات بیشتری را انجام می‌دادند.

زعاف

آن‌ها در نهایت به ساخت کلت‌های کمری رسیدند که هم اندازه کوچکی داشتند و هم به سرعت مسلح می‌شدند؛ کلت‌ها به سرعت نشانه گیری کرده و با دقت بالا هدف را از بین می‌بردند، از طرفی هم، چون خشاب این اسلحه‌ها کوچک بودند توان مسلح کردن خشاب با سرعت بالایی انجام می‌شد و فرد استفاده کننده هم قادر بود خشاب‌های بیشتری را با خود حمل کند.

زعاف

پس کار طراحی و ساخت مونه‌های بیشتر این نوع سلاح در دستور کار همه سازندگان اسلحه در سرتاسر قرار گرفت. ایران هم که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کننده اسلحه از کشورهای غربی و برخی اوقات هم شرقی بود. صنایع دفاعی کشورمان با بهره گیری از تجربیات دوران دفاع مقدس کار طراحی و ساخت کلت های کمری متناسب با نیاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را آغاز کردند.

اسلحه کمری زُعاف؛ نخستین تجربه نیروهای مسلح ایران در ساخت اسلحه های کمری

زُعاف یک سلاح کمری نیمه اتوماتیک ۹ میلی متری ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که یکسال پس از پایان رسمی جنگ تحمیلی یعنی در سال ۱۳۶۹ ساخته شد. نام این سلاح به معنای بسیار کشنده است که می توان این نام را با توجه به قدرت بالای این اسلحه کمری بسیار مناسب دانست.

زعاف

مشخصات فنی

این اسلحه کمری فشنگ‌های ۹×۱۹ میلی‌متری پارابلوم را شلیک می‌کند. این سلاح کمری یک نمونه پیشرفته از سلاح آلمانی زیگ زاوِر پی۲۲۶ محسوب می‌شود، هرچند شکل قبضه آن تفاوت جزئی با این سلاح دارد.سلاح‌های کمری زیگ زائور در سال ۱۹۸۷ در آلمان غربی شروع به تولید کردند و تا سال‌های به عنوان یکی از اصلی‌ترین سلاح‌های کمری بلوک غرب شناخته می‌شدند. البته این سلاح هم اکنون نیز در کشورهایی که حمل و خرید و فروش سلاح مانند آمریکا در آن‌ها آزاد است، عرضه می‌شود.

زعاف

زُعاف با فشار مستقیم گاز باروت مسلح و لوله آن با هوا خنک می‌شود. این سلاح کمری همچنین دارای دستگاه نشانه روی از نوع مگسک و شکاف نشانه روی و هر کدام قابلیت تنظیم در سمت را دارد. این کلت دارای برد مفید حدود ۱۵ متر و برد نهایی حدود ۵۰ متر است.

زُعاف؛ یک سلاح کمری با ۴ ضامن

اسلحه کمری زُعاف دارای ۴ ضامن است.

زعاف

۱. ضامن قفل بدنه یا ضامن گلنگدن

بالای ماشه قرار دارد و جهت باز و بسته کردن سلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. ضامن تیر آخر

جهت جلب توجه به خالی شدن خشاب.

زعاف

۳. ضامن اصلی

که بین ضامن تیر آخر و ضامن گلنگدن قرار دارد، با پائین دادن این ضامن چخماق به حالت مسلح در آمده، ولی به سوزن ضربه نمی‌زند.

۴. ضامن خشاب گیر

جهت تعویض خشاب کشنده است.

کلام آخر 

ایران با بهره گیری از دانش روز جهان و همچنین متناسب با تهدیدات پیرامونی خود از ابتدای آغاز دفاع مقدس کار طراحی و تولید انواع سلاح از فشنگ و سلاح های انفرادی تا موشک و هواپیما را در دستور کار خود قرار داده است و به گفته فرمانده معظم کل قوا جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود از هیچ کشوری اجازه نمی گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.