آسوشیتدپرس گزارش داد، کره شمالی به صورت رسمی مواردی از کرونا ویروس را تایید نکرده اما رسانه خبری این کشور گزارش کرده که هزاران تن به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه شدید دولت قرنطینه شده‌اند.

کارمندان بخش بهداشت کره شمالی با لباس‌های سفید حفاظتی ده‌ها تن از مسافران را در فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ به صف کرده و درجه حرارت آنها را سنجیده و این افراد به فرودگاه ولادیووستوک، در شرق دور روسیه منتقل شدند.

کره شمالی قرنطینه یک ماهه برای دیپلمات‌های خارجی مستقر در پیونگ یانگ را در دوم مارس برداشت تا در صورت لزوم آنها بتوانند کشور را ترک کنند.

وبسایت فرودگاه بین‌المللی ولادیووستوک اعلام کرد که پرواز ۲۷۱ هواپیمای "ایر کویرو" کره شمالی ساعت ۱۰:۴۹ به وقت محلی به زمین نشسته است.

کالین کروکز، سفیر انگلیس در کره شمالی در توئیتی نوشت: ناراحت کننده است که در این صبح از همکاران آلمانی و فرانسوی در کره شمالی خداحافظی کنیم. سفارتخانه‌های این دو کشور به صورت موقت بسته می‌شوند.

وی همچنین اعلام کرد، سفارت انگلیس در پیونگ یانگ به کار خود ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه فرانسه اخیرا تایید کرده بود که به صورت موقت دفتر خود را در پیونگ یانگ می‌بندد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کره شمالی از اواخر ژانویه اقدامات پیشگیرانه مهمی را انجام داده است که به ویژه در رابطه با نمایندگان خارجی است و به طور جدی مانع عملکرد دفتر همکاری فرانسه در پیونگ‌یانگ می‌شود.

این خبر در حالی منتشر شده که خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرد، آلمان و فرانسه از بیم گسترش ویروس کرونا سفرا و نمایندگانشان را از کره شمالی خارج کرده و دفاتر دیپلماتیک خود را امروز بستند.

شبکه خبری سی.ان.ان نیز گزارش داده که برنامه‌ای با هدف خارج کردن ۶۰ دیپلمات خارجی از کره شمالی از جمله سوئیس، فرانسه و آلمان در حال انجام است.

یوآخیم برگستروم، سفیر سوئد در کره شمالی نیز اخیرا تصویری از خود در پیونگ یانگ در توئیتر خود منتشر کرد و نوشت، از بابت خروج از محلی که برای یک ماه در آن قرنطینه بود، خوشحال است.

کره شمالی کمپین مقابله با ویروس خود را مساله موجودیت ملی دانسته و از ورود توریست‌های خارجی جلوگیری کرده و در عین حال ترافیک مرزی با چین را متوقف کرده و در مرزهای ورودی دستگاه‌های نظارتی ایجاد کرده و تمامی کارمندان بخش سلامت و درمان را برای کنترل ساکنان و ایزوله کردن آنهایی که نشانه‌ها و علایمی از این ویروس دارند، بسیج کرده است.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند، کره شمالی به دلیل کمبود زیاد مواد دارویی و زیرساخت‌های ضعیف درمانی و از رده خارج، به شدت در مقابل بیماری‌های واگیردار، آسیب پذیر است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی می‌گویند، حدود ۷۰۰۰ شهروند کره شمالی قرنطینه شده‌اند که ۳۰۰۰ تن از آنها در استانی هم مرز با چین هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.