پیمان محمدزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تصور بیشتر افراد جامعه این است که ماهی قرمزها از کشور چین وارد می‌شوند درحالی که این تصور اشتباهی است. طی سالیان دور ماهی قرمزها برای اولین بار از مبدا چین وارد کشور ما شدند اما این نوع از ماهی‌ها در حال حاضر کاملا در داخل کشور پرورش می‌یابند.

 

محمدزاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر منشا ورود این ماهی‌ها به ایران کشور چین نیست، تصریح کرد: در کشور ما سالانه ۷۰ میلیون ماهی قرمز تولید می‌شود.

این دامپزشک در ادامه درباره اینکه آیا ماهی قرمزها می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند، توضیح داد: خانواده کروناویروس‌ها خانواده بزرگی هستند و یکی از  زیر خانواده‌های آن تورو ویروس (toro virinae) است. در این زیر خانواده کروناویروس‌ها، بافینی ویروس‌ها ( bafini virus) وجود دارند که در مدفوع ماهی‌‍‌های زینتی از جمله ماهی قرمزها مشاهده شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه زیر خانواده‌ای از کروناویروس‌ها در ماهی قرمزها دیده شده است اما تاکنون هیچ گزارشی علمی مبنی بر اینکه ماهی‌های زینتی از جمله ماهی قرمزها می‌توانند میزبان کروناویروس جدید( کووید ۱۹) باشند، منتشر نشده است.

برای احتیاط امسال ماهی قرمز نخرید

محمدزاده با تاکید بر اینکه برای احتیاط مردم تا جایی که امکان دارد از خرید ماهی قرمز خودداری کنند، تصریح کرد: در حال حاضر توصیه وزارت بهداشت قرنطینه خانگی است و بهتر است که عموم افراد برای خریدهای نوروزی از جمله ماهی قرمز از خانه خود خارج نشوند.

این دامپزشک در پایان تاکید کرد که چنانچه افراد با ماهی قرمز تماس فیزیکی داشتند بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه بشویند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.