دکتر داود سلمانپور اظهار کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کروناویروس یا کووید ۱۹ در کشور، به منظور ضدعفونی کردن سطوح و دست از فرآورده‌هایی بر پایه اتانول (الکل اتیلیک)  استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، وی افزود: در این میان افرادی بر اثر نادانی و یا اطلاعات اشتباه، اقدام به خوردن و یا قرقره کردن محلول اتانول و متانول (الکل متیلیک) با هدف پیشگیری از عفونت کروناویروس کرده‌اند که باعث مسمومیت و حتی مرگ تعدادی از هموطنان شده است.

سلمانپور افزود: متانول، علاوه‌بر اینکه اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با اتانول دارد به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، نابینایی و مرگ همراه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست‌های آسیب دیده، برخلاف اتانول که از پوست سالم بدن جذب نمی‌شود، بالا است و می‌تواند سبب بروز مسمومیت و حساسیت‌های شدید پوستی شود.

وی افزود: با توجه به خصوصیت سمی متانول، در مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ توصیه‌ای مبنی بر استفاده از آن جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مانند دستگیره در، میز کار و کف وجود ندارد.

سلمانپور بیان کرد: به هیچ وجه از الکل متانول و یا الکل صنعتی که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول و متانول هستند جهت ضدعفونی دست استفاده نشود. تنها از محلول‌های آبی اتانول و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی آن با غلظت مناسب ۶۲ تا ۷۰ درصد با رعایت اصول توصیه شده استفاده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.