علی لاریجانی روز دوشنبه پس از حضور در نشست کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه نسبتاً مفصلی برای بررسی این موضوع در مجلس با حضور برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا که ریاست آن را وزیر بهداشت به عهده دارد، تشکیل شد و ایشان گزارشی از اقدامات این ستاد ارائه کردند، ضمن آنکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان نیز پیشنهادهایی برای برون‌رفت از این وضعیت داشتند.

وی تصریح کرد: در این جلسه مطرح شد که بیماری مذکور باید بسیار جدی گرفته شود و تمام دستگاه‌های کشور و مردم به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دقت و التزام داشته باشند زیرا تسری این وضعیت به خود آنها لطمه می‌زند. 

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در موضوع سفرها تاکید شد ستاد ملی مبارزه با کرونا که از پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برخوردار است، برای استان‌ها و شهرستان‌هایی که در حال حاضر سالم هستند، دستورالعمل‌هایی مشخص کند و برای شهرها و استان‌های درگیر با این بیماری دستورالعمل دیگری داشته باشد و حتما از سفرهای شیوع دهنده بیماری کرونا جلوگیری شود. 

لاریجانی ادامه داد: این سفرها علاوه بر آن که میزان درگیری خود مردم را بسیار افزایش می‌دهد، باعث تغییر جنس این ویروس در سفرهای بین استانی خواهد شد و به همین دلیل نحوه مبارزه با آن را دشوار می‌کند.

وی در ادامه گفت: از موارد مورد تاکید که در خصوص آن وزارت کشور باید از تصمیمات  ستاد مبارزه با کرونا  حمایت کند، موضوع سفرها بود. 

رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص تامین نیازهای مردم مانند ماسک، لباس‌های پرستاران و پزشکان هم گفت: در کمترین زمان ممکن باید نسبت به تولید این اقلام اقدام شود و حتی با استفاده از گروه‌های جهادی، نیازهایی همچون ماسک تامین شود و  وزارت خارجه نیز با استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در این عرصه به کمک بیاید. 

لاریجانی توضیح داد: مهمترین نیازها در این عرصه نیاز کادر درمانی چه از نظر مالی و چه از حیث تامین پروژه‌ها به صورت ارزی و ریالی است که سازمان برنامه و بودجه باید در این خصوص ورود کند و در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهد، این تصمیم قابل طرح در جلسه سران قواست.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم مهمتر در این موضوع آن است که رییس‌جمهوری یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیماً اداره شود و همه بخش‌های کشور همکاری لازم را با آن داشته باشند. 

لاریجانی با بیان این که در حال حاضر، نیروهای مسلح همکاری‌های لازم را با ستاد مبارزه با کرونا دارند، افزود:  این نیروها در حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به کمک خواهند آمد. 

وی همچنین درباره نقش مجلس در موضوع مبارزه با کرونا توضیح داد: در جلسه امروز مجلس هم اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و هم تعداد دیگری از نمایندگان حضور داشتند و مقرر شد تصمیمات مأخوذه محقق شود، از جمله برخی پیشنهادها با محوریت پاداش و بیمه کادر درمانی به صورت ویژه منظور گردد و یا  افراد آسیب دیده جزو ایثارگران لحاظ شوند و  در این  گونه زمینه ها تدبیر لازم صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.