این پزشک که «عمر الحدیدی» نام دارد، در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی و رسانه های عراق بازتاب بسیار گسترده داشته گفته است که سفارت آمریکا به وسیله یک محموله کلاه به بهانه توزیع بین جوانان عراقی، ویروس پرورش یافته کرونا از حیث بیولوژیکی را وارد کشور کرده است.

 

وی توضیح می دهد که در بیمارستان فوریت های پزشکی در غرب اربیل شاغل بوده که چندی قبل یک فرد مشکوک به کرونا را پذیرش می کنند و بعد از انجام آزمایش ها، ابتلای فرد مشکوک به کرونا قطعی می شود.

به گفته این پزشک عراقی که به زبان عربی سخن می گوید: هنگام مراقبت های پزشکی برای بیمار متوجه شدند که او به همراه پنج نفر دیگر، اخیرا یک هدیه به شکل کلاه از کنسولگری آمریکا در اربیل دریافت کرده اند.

دکتر الحدیدی افزود که از محموله کلاه ها نمونه برداری کنیم که بعد از نمونه برداری متوجه شدیم در داخل کلاه ویروس پرورش یافته کرونا از حیث بیولوژیکی تعبیه شده است.

وی در این ویدئو یکی از کلاه ها و مکانی که ویروس در آن تعبیه شده را نشان می دهد.

به گفته الحدیدی، ویروس پرورش یافته کرونا، در داخل یک نوع پلاستیک خاص که بر اثر اندکی رطوبت فعال می شود، تعبیه شده و فردی که این کلاه را به سر می کند در نتیجه تعرق، ویروس فعال شده و فرد مزبور و در نتیجه دیگران که در ارتباط با این فرد هستند را مبتلا می کند.

دکتر الحدیدی افزوده است که این محموله کلاه که دارای رنگ قرمز (مشابه کلاه طرفداران دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) است با امضای «متیو تولر» سفیر آمریکا از طریق کنسولگری آمریکا در اربیل وارد شمال عراق شده اند.

 این پزشک عراقی خاطر نشان ساخته است که مقامات مسوول در اقلیم کردستان عراق به شدت مخالف انتشار این اطلاعات و دست داشتن آمریکا در نشر ویروس کرونا در عراق هستند.

وی افزوده است که این ویدئو را در حالی روی شبکه های اجتماعی قرار داده که اینک در مکانی امن و دور از دسترس پیگردها که احتمال جان او را به مخاطره می اندازد، قرار دارد.

به گفته وی، برخی از همکاران او متهم به تهدید جانی در صورت انتشار این اطلاعات شده و بعضی شاید با پول از آنها حق سکوت گرفته اند اما شخصا به خاطر سوگند پزشکی که یاد کرده، حاضر نیست سکوت کند.

انتشار این ویدئو، به دلیل بازتاب گسترده ای که در شبکه  های اجتماعی داشته، همزمان یک هشتگ تحت عنوان «طاحج_یا_آمریکا» (نگوبخت بشوی آمریکا) ایجاد شده است.

این هشتگ در حال حاضر به یکی از پربازدیدترین هشتگ ها در عراق تبدیل شده و بسیاری علیه سیاست های پلید آمریکا موضع گرفته اند.

برخی این محموله کلاه قرمزها را مشابه گروه های اعتراضی در برخی از میادین اعتراضی استان های جنوب و مرکز دانستند و نتیجه گرفته اند که کلاه قرمزها مرتبط با سفارت آمریکا هستند.

سفارتخانه آمریکا تاکنون نسبت به این گزارش پزشک عراقی که بازتاب وسیع داشته سکوت کرده اما در مقابل بیمارستان فوریت پزشکی غرب اربیل نسبت به آن واکنش نشان داده است.

مدیریت این بیمارستان در بیانیه ای، ادعا کرده است که اتهامات پزشک عراقی علیه سفارتخانه آمریکا صحت ندارد.

بیانیه از پیگرد قانونی پزشک مزبور خبر داده و گفته است که این بیمارستان هیچ مورد بیمار کرونایی تاکنون پذیرش نکرده است.

این در حالی است که طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت دولت محلی اقلیم کردستان عراق تاکنون ۱۳ مورد ابتلا به این ویروس در شمال عراق کشف شده که ۴ مورد متعلق به اربیل و ۹ مورد از استان سلیمانیه هستند.

استان سلیمانیه بعد از بغداد بیشترین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آن به ثبت رسیده است.

وزارت بهداشت دولت مرکزی و بهداشت دولت محلی اقلیم کردستان عراق در گزارشی مشترک، تعداد کل مبتلایان به کرونا را در این کشور ۶۸ نفر ذکر کرده اند.

طبق این گزارش، از مجموع ۱۹ استان ۱۳ استان عراق به این ویروس گرفتار شده که همچنان بغداد پایتخت، با ۲۷ مورد بیشترین ابتلا به این ویروس را به ثبت رسانده و استان های بابل، الانبار، ذیقار و المثنی با یک مورد، کمترین ابتلا را ثبت کرده اند.

طبق این گزارش سلیمانیه با ۹ مورد، کرکوک با ۷ مورد، نجف با ۶ ، اربیل با ۴ ، کربلا، واسط و میسان هرکدام با سه مورد و دیاله با ۲ مورد در رده های بعدی قرار دارند.

از ۲۷ مورد ابتلا در استان بغداد تنها دو مورد و در کرکوک ۴ مورد بهبودی کامل پیدا کرده اند.

تعداد متوفیان ابتلا به ویروس نیز ۶ مورد ذکر شده است که دو نفر آنان در بغداد و مابقی در سلیمانیه، کربلا، میسان و دیاله جان باخته اند.

 در همین راستا در استان بصره نیز امروز نخستین مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به ثبت رسید تا تعداد متوفیان در عراق به ۷ نفر برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.