نمونه آخر این اقدامات بیانیه اخیر دولت عربستان سعودی است که ایران را مسئول شیوع کرونا در دنیا دانسته است. یا اینکه قبل‌تر از آن «برایان هوک» مسئول گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا گفته بود: «شیوع کرونا نتیجه سوء‌مدیریت دولت ایران است.» فشار و جوسازی رسانه‌های بیگانه علیه ایران به بهانه کرونا نیز در روزهای اخیر موضوعی اظهرمن‌الشمس است که نیاز به توضیح و روایت خاصی ندارد. در کنار این موج منفی از سوی برخی دولت‌ها، کم نیستند رسانه‌های خارجی و البته رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور که ناجوانمردانه وضعیت اضطراری مقابله با ویروس خطرناک را نیز حربه‌ای برای ادامه تسویه حساب‌های سیاسی خود با جمهوری اسلامی کرده‌اند. اگرچه نام این اقدامات خود را اطلاع‌رسانی گذاشته‌اند. اما آنچه این وجه از اطلاع‌رسانی را محل تردید قرار می‌دهد اینکه در میان نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان که گرفتار کرونا هستند، چرا بیشتر تمرکز روی ایران است؟ چرا انتشار اخبار منفی و البته بدون تأیید از سوی مراجع رسمی آنقدر در این رسانه‌ها برجسته نمایی می‌شود؟ چرا اخبار مرتبط با بهبود یافتگان و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این پدیده مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی تا روز یکشنبه 17 اسفند، ۳۵۰۱ نفر فوت کرده‌اند و تعداد مبتلایان ۱۰۲۵۷۸ نفر اعلام شده و بهبود یافتگان هم ۵۷۷۰۰ بوده است. چین با ۸۰۶۵۱ مورد بیشترین تعداد مبتلایان را دارد، کره‌ جنوبی: ۷۰۴۱ مورد، ایران: ۵۸۲۳ مورد، ایتالیا: ۴۶۳۶ مورد، آلمان: ۶۹۲ مورد، فرانسه: ۶۵۳ مورد، ژاپن: ۴۳۵ مورد، اسپانیا: ۴۰۲ مورد و در نهایت امریکا با ۳۳۵ مورد ابتلا در صدر کشورهایی قرار دارند که ویروس کرونا وارد شده و افرادی را مبتلا کرده است.

این فضا سازی‌ها در حالی است که نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران پس از بازدید از برخی استان‌ها و بیمارستان‌ها از اقدامات ایران در مسیر مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا تمجید و تأکید کرده که وضعیت بهداشتی ایران در منطقه از همه کشورها بهتر است؛ نکته‌ای که اگرچه بازتابی در رسانه‌های معاند ندارد اما برخی فعالان رسانه‌ای منطقه به آن اذعان کرده‌اند از جمله «سامی کلیب» مدیر سابق شبکه المیادین در واکنش به همین سیاه نمایی‌ها علیه ایران از سوی برخی رسانه‌های عربی نوشته است: «ایران درعرصه پزشکی و دارو پیشرفت می‌کند و ما کشورهای عربی همچنان سرگرم فرافکنی هستیم» او در ادامه به موارد متعددی از پیشرفت‌های پزشکی و بهداشتی ایران پرداخته و از جمله نوشته که «ایران 96 درصد از مواد دارویی و بهداشتی مورد نیازش را خود تولید می‌کند؛ آیا یک کشور عربی وجود دارد که بتواند همچنین اقدامی را انجام دهد؟ ایران جزو 10 کشور برتر پیوند کبد در دنیاست، ایران از کشورهای پیشرو در درمان ناباروری است، دانشگاه‌های ایران پذیرای بیش از 4هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های تخصصی پزشکی است...»

  با این وصف علاوه بر مقاومت در برابر ویروس کرونا، کشور نیازمند مقاومت عمومی دیگری در برابر امواج جوسازی و سیاه نمایی علیه ایران نیز می‌باشد، چرا که قطعاً دیر یا زود دامنه تخریب ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای درگیر آن در گیتی فروکش می‌کند اما آنچه  برای ما در داخل ایران باقی خواهد ماند، بجز آثار همه‌گیری این ویروس، آثار و تبعات مخرب جنگ روانی است که دشمنان و برخی رسانه‌ها علیه ایران به راه انداخته‌اند. آثاری که می‌تواند بجز در داخل کشور، نام و آوازه ایران و ایرانی را در خارج از مرزها نیز تحت تأثیر قرار دهد و تصویری واژگونه از کشورمان در افکار عمومی جهان بسازد؛ موضوعی که رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل آن را اینگونه شرح داده است: «ایرانیان مقیم خارج! اگر فردا در خیابان‌های لندن و نیویورک و تورنتو و سیدنی به بهانه کرونا مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفتید؛ اگر محل کسب‌وکارتان در شهر میزبان بایکوت شد یا مورد تعرض قرار گرفت؛ اگر همسایه و همکار جواب سلام‌تان را نداد؛ اگر از محل کار عذرتان را خواستند و اگر همکلاسی فرزندتان در مدرسه از بازی و هم‌صحبتی با او منع شد... بدانید مقصر کسانی هستند که تلاش می‌کنند به بهانه مبارزه با حکومت، در بحبوحه بحران کرونا، وجهه‌ ایران و ایرانی را به زشت‌ترین شکل تخریب کنند.»

با این حال نباید از روی دیگر سکه هم بگذریم؛ یعنی اطلاع‌رسانی بموقع و اعتبار بخشیدن به رسانه‌های داخلی. الان مجال باز کردن سر درد دل‌های رسانه‌ای و بی‌مهری‌ها نیست اما در این مواقع بحرانی اهمیت رسانه‌ها و تأثیرگذاری آنها آشکار می‌شود. قاعدتاً هر چه رسانه‌های داخلی از اعتبار و استقلال بیشتری برخوردار باشند حتماً مورد اعتماد افکار عمومی هم قرار می‌گیرند و میدان به‌دست شایعه سازان نمی‌افتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.