سی ان ان که اظهارات نادرست ترامپ را از ماه های گذشته رصد کرده است، افزود: این اظهارات خلاف واقع رئیس جمهوری آمریکا در جریان بحران همه گیری کرونا، دیدار از هند، حضور در چهار همایش و سخنرانی در کنفرانس «اقدام سیاسی محافظه کاران» گفته شده است.

 

تارنمای این رسانه تصویری با پرداختن به جزئیات گفته های دروغ ترامپ، نوشت: ترامپ از ۱۷ تا ۲۳ فوریه (۲۸بهمن تا ۴اسفند) ۶۷ مورد اظهار خلاف در یازدهمین بار داشته است.

به گفته این شبکه خبری آمریکایی، در ۳۴ هفته ای که این شبکه گفته های ترامپ را کنترل می کند، اظهارات دروغ ترامپ به بالاترین حد خود رسیده است.

این گزارش می افزاید:  از ۲۴ فوریه تا اول ماه مارس (۵ اسفند تا ۱۱ اسفند) نیز در بالاترین اندازه از اظهارات نادرست  ترامپ شنیده شد که البته اغلب گفته های نادرست وی پیش تر نیز رخ داده بود.

سی ان ان در ادامه نوشت: ۵۵ اظهار از ۱۱۵ دروغ ترامپ تنها در چهار همایشی که وی در آنها شرکت کرده بود، اظهار شده است، ۱۹ اظهارنظر نادرست در «لاس وگاس»، ۱۷ مورد در شهر فونیکس، ۱۰ مورد در «کلرادو اسپرینگ» (Colorado Springs) و ۹ اظهار دروغ نیز در چارلستو و کارولینای شمالی گفته شد.

از دیگر جزئیاتی که سی ان ان درباره اظهارات دروغ ترامپ دراین مدت برشمردف حضور وی در هند و سخنرانی در همایش محافظه کاران بوده است که شامل ۱۳ اظهار خلاف واقع در همین همایش، ۹ مورد اشتباه در کنفرانس خبری در «دهلی نو» و شش مورد دیگر نیز در جریان کنفرانس خبری در ارتباط با شیوع  کرونا بوده است.

بنابراین گزارش رئیس جمهوری آمریکا از هشتم جولای(۱۸ دی)  تاکنون یکهزار و ۹۹۰ مورد اظهار خلاف واقع داشته که بطور میانگین ۵۹ گفته نادرست در هفته است.

تارنمای خبری آمریکایی «هیل» (the hill) پیش از این، با انشار گزارشی نوشت:  ترامپ در مدت سه سال ریاست جمهوری خود ۱۶ هزار و ۲۴۱ حرف غیرواقع، دروغ و یا گمراه کننده گفته است.

 

بنابراین گزارش، حرف های دروغ و غلط ترامپ در سال ۲۰۱۹ نسبت به دو  سال اول ریاست جمهوری اش دوبرابر شده؛ ترامپ در سال ۲۰۱۹ مرتکب هشت هزار و ۱۵۵ مورد دروغگویی شد اما در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی در مجموع هفت و هزار و ۶۸۸ اظهار غلط و گم راه کننده داشته است.

 

براساس این تحقیق، ترامپ در سال ۲۰۱۷ بطور متوسط ۲.۹ دروغ یا حرف غیرواقع در روز و در سال ۲۰۱۸ بطور متوسط، ۸.۹ حرف دروغ یا غیرواقع در روز به زبان رانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.