این روزنامه سعودی دیروز (دوشنبه) افزود که سفر" خلیفه حفتر" به دمشق پس از سفر دیماه وی به آتن پایتخت یونان صورت گرفته و هفته گذشته نیز " عباس کامل" رییس سازمان اطلاعات مصر با " علی مملوک" مدیر دفتر امنیت ملی سوریه دیدار داشته است.

الشرق الاوسط با اشاره به این که هدف آشکار از این دیدارها بهبود روابط دو طرف و هدف پنهانی، هماهنگی برای مقابله با اقدامات ترکیه در میدان های مختلف و از همه مهم تر در سوریه و لیبی بوده، تاکید کرد که برنامه های سوریه برای حفتر که به نظر می رسد با مقامات نظامی و امنیتی دیدار داشته، برقراری روابط دوجانبه و ایجاد کانال های همکاری و هماهنگی علیه ترکیه است و شامل فرستادن کارشناسان نظامی و امنیتی برای همکاری در کنار ارتش ملی لیبی و در کنار آن اقدام روسیه برای فرستادن نیروهای سوریه وانتقال تجهیزات و مهمات به میدان های لیبی است و تمامی اقدامات در راستای پاسخ به اقدامات آنکارا در لیبی و فرستادن هزاران سوری از گروه های همسو با آن به لیبی برای جنگیدن دوشادوش نیروهای "فایز السراج" نخست وزیر دولت وحدت ملی است.

اوضاع در لیبی (۱۵ فروردین ماه ۹۸) همزمان با دستور ژنرال حفتر از افراد نزدیک به "معمر قذافی" دیکتاتور سابق لیبی، به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

لیبی از زمان سرنگونی قذافی در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

نظامیان طرفدار حفتر (مورد حمایت امارات و عربستان و فرانسه) بر شرق این کشور مسلط هستند و ارتش «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» (مورد پذیرش جامعه جهانی) کنترل غرب لیبی را برعهده دارد.

الشرق الاوسط ادامه داد: دستاورد آشکار سفر حفتر به سوریه در وزارت خارجه سوریه با باز شدن سفارت لیبی در دمشق آشکار شد و "فیصل المقداد" معاون وزیر خارجه سوریه نیز در مراسم افتتاحیه تاکید کرد: این اقدام اعتراف به این موضوع است که درگیری های ما در سوریه و لیبی، یک درگیری واحد علیه تروریسم و حامیان تروریسم است.

سفارت لیبی در سوریه روز سه‌شنبه پس از ۹ سال قطعی روابط میان دو کشور بار دیگر افتتاح شد.

 اعضای اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق در آوردند و بسیاری از سفارتخانه های خود را در سوریه بستند. امارات و بحرین در سال ۲۰۱۸ پس از ۷ سال سفارتخانه های خود را در این کشور بازگشایی کردند.

الشرق الاوسط تاکید کرد: به نظر می رسد هر اقدام ترکیه در سوریه، کشورهای عربی را یک قدم به سمت دمشق سوق می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.