محمدجواد ظریف روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام که به صورت مجازی برگزار شد، ادامه داد: ایشان همچنین به این اصل باور محکم داشت که نظام پوشالی استکبار نظامی نیست که بتوان در کنار آن بدون مقاومت، راه را پی گرفت.

وزیر امورخارجه با تسلیت درگذشت مظلومانه شیخ الاسلام به خانواده، همکاران و دوستداران انقلاب و مقاومت گفت: بسیار ناگوار است که در کمتر از سه ماه دو اسطوره مقاومت شهید سلیمانی و حسین شیخ الاسلام عزیز ما از میان ما رفتند.

 

ظریف مرحوم حسین شیخ الاسلام را یکی از اسطوره های مقاومت دانست و گفت: از دست دادن مرحوم حسین شیخ الاسلام ضایعه بزرگی برای خانواده وزارت خارجه است. شیخ الاسلام دوست خوبی برای همه ما بود. دوستی که بیش از همه اخلاص و صداقتش همه را مجذوب خودش می‌کرد. با هم اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه داشتیم ولی یک نفر را در وزارت خارجه نمی‌شناسم که از او به عنوان یک فرد پاک، مخلص و مجاهد یاد نکند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سابقه دوستی خود با شیخ الاسلام گفت: سابقه دوستی با ایشان به یک سال قبل از انقلاب برمی‌گردد زمانی که تازه به آمریکا رفته بودم و در جلسه‌ای که ایرانی‌ها در دانشگاه ما برگزار کردند، دیدم فردی با پای شکسته در گچ و با عصا آمد و اولین کاری که کرد داد زد، خمینی کجاست؟ و عکس امام را نزده بودند و حسین مطالبه خمینی می‌کرد، عشق به امام خمینی(ر ه) از همان روز در دل حسین بود و با همان عشق به دیدار امام(ره) و خدا رفت. 

 وی اضافه کرد: او من را تشویق کرد و با اینکه علاقه‌مند به کامپیوتر بودم رشته را عوض کنم و روابط بین‌الملل بخوانم. یادم نمی‌رود یک بار به من گفت هر کس می‌تواند کامپیوتر بخواند، ولی ما برای ایران و انقلاب نیاز به افرادی داریم که در این رشته‌ها کار کنند.

وزیر امور خارجه افزود: حسین شیخ الاسلام بعد از قضیه لانه جاسوسی به وزارت خارجه آمد و تقریبا همه دوستان وزارت خارجه و کسانی که بعد از انقلاب به وزارت خارجه وارد شدند، شیخ الاسلام را به عنوان برادر بزرگ تر می‌شناسند، همه ما این سعادت را داشتیم که یک فرد مخلص را درک کرده باشیم، در همه زمان‌ها مخلص بود در دوران دانشجویی بین همه ما در انجمن دانشجویی اخلاصش بی نظیر بود، در دوران وزارت خارجه در دورانی که در مجلس مسئولیت داشت، اخلاصش زبانزد همه بود.

 ظریف ادامه داد: بعد از مجلس من افتخار داشتم که ایشان مشاور بنده بود، باز در همه جلسات با اخلاص کامل و صراحت نظراتش را می‌گفت، بعضی‌ وقت‌ها بحث تلخ هم می‌شد، ولی از عشق ما به حسین کم نمی‌شد، هیچ‌کس هیچگاه از حسین دلخور نشد.

وی خاطرنشان کرد: تمام کسانی که با او در این دوران بحث کردند و اختلاف نظر داشتند، همه با چشم گریان در عزای حسین در کنار خانواده‌اش هستند.

وزیر امورخارجه یادآور شد: حسین عاشق اهل بیت و حضرت زین(س) و حضرت رقیه (س) بود و امروز که روز وفات حضرت زینب (س) است، مراسم سوگواری او را برگزار می‌کنیم، باید گفت ایشان در ساختن حرم حضرت رقیه، در شکل دهی به مقاومت، باور به خود و توان مردم منطقه و در باور به اینکه نظام پوشالی استکبار نظامی نیست که بتوان در کنار آن بدون مقاومت، راه را پی گرفت، نقش بی بدیلی داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از دست دادن شیخ الاسلام ضایعه بزرگی برای خانواده وزارت خارجه است، اظهار داشت: مطمئنم امروز حسین در کنار حضرت امام حسین (ع) زندگی شیرینی و جاوادانه‌ای را شروع کرده است، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، معاون اموربین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و از دیپلمات‌های با سابقه کشورمان جمعه گذشته در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.