منابع خبری امروز مدعی شده‌اند وزارت دفاع آمریکا بعد از رسیدن به این جمع‌بندی که «تهدید حملات تلافی‌جویانه» از سوی ایران و متحدانش در منطقه فروکش کرده تعداد اندکی از نظامیانش را از غرب آسیا خارج کرده است.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» امروز (سه‌شنبه) به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا گزارش داده حدود ۱۰۰۰ نظامی این کشور که بعد از شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کویت اعزام شده‌ بودند طی دو هفته گذشته منطقه را ترک کرده‌اند. 

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه سال جاری طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله «ابو مهدی المهندس»، نائب رئیس سازمان حشدالشعبی عراق را به شهادت رساند. 

واشنگتن بعد از این عملیات تروریستی، طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی نزدیک به ۷۵۰ سرباز را راهی عراق و حدود ۴۰۰۰ نظامی را روانه پایگاه‌های خود در کویت کرده بود.

مقام‌های نظامی آمریکا امروز به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند احتمال می‌رود ۲۰۰۰ نفر دیگر از همان تیپی که عازم کویت شده‌اند در هفته‌های آتی از منطقه خارج شوند. 

بعد از شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا در ژانویه سال جاری میلادی این نخستین باری است که آمریکا نیروهای زمینی خودش را از منطقه خارج می‌کند. وال‌استریت‌ژورنال این تصمیم را نشانه‌ای از بروز «اطمینانی ضعیف» در میان مقام‌های آمریکایی برای آغاز سیر نزولی تنش‌ها در منطقه تعبیر کرده است. 

با خروج این نظامیان بخش اعظمی از نظامیان آمریکایی که طی هفته‌های بعد از عملیات ترور سردار سلیمانی روانه غرب آسیا شده بودند از این منطقه خارج شده‌اند. 

از جمله نیروهایی که آمریکا بعد از عملیات ترور سردار سلیمانی عازم کویت کرد  نیروهای لشکر ۸۲ هوابرد آمریکا بود. پنتاگون مدعی شد این نیروها را با هدف تقویت امنیت پایگاه‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه به کویت فرستاده است. 

پیش از این پایگاه  «برایتبارت نیوز» گزارش داده بود پنتاگون به خانواده‌های نیروهای لشکر ۸۲ هوابرد اطلاع داده به زودی این نظامیان به جمع خانواده‌های خود بازخواهند گشت. 

ایران بامداد ۱۸ دی‌ماه به تلافی ترور سردار سلیمانی، پایگاه «عین‌الاسد» در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است را هدف حملات موشکی قرار داد. دولت آمریکا بعد از مدت‌ها انکار سرانجام در چندین مرحله اعتراف کرد ۱۰۹ نظامی این کشور بر اثر این حملات دچار ضربه مغزی شده‌اند. برخی منابع معتقدند شماری از نظامیان آمریکایی در این حمله کشته شده‌اند. 

وال‌استریت‌ژورنال نوشته با گذشته دو ماه از ترور سردار سلیمانی و حمله انتقام‌جویانه ایران، خشونتی که بسیاری از مقام‌های آمریکایی از آن بیم داشتند اتفاق نیفتاده است. مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند اکنون اطمینان دارند که احتمال بروز تنش‌های ناشی از عملیات آمریکا از بین رفته است. 

وال‌استریت‌ژورنال یکی از دلایل کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا را به ویروس «کرونا» ارتباط داده و نوشته ایران اکنون با «تهدیدی فوری‌تر» به دلیل شیوع این ویروس در خارج از چین روبرو است. 

این روزنامه نوشته جمع‌بندی برخی از مقام‌های پنتاگون این است که شیوع کرونا توانایی ایران برای پاسخدهی به عملیات آمریکا در ماه ژانویه [عملیات ترور سردار سلیمانی] را تحت تأثیر قرار داده است. یک مقام آمریکایی گفت: «تمرکز آنها روی مسائل داخلی است.»

با این حال، برخی از منتقدان گفته‌اند هنوز برای این نتیجه‌گیری که ایران قصد پاسخدهی بیشتر به اقدام آمریکا ندارد، زود است. به گفته این منتقدان، جانشین سردار سلیمانی، «اسماعیل قاآنی»، ممکن است برای تثبیت شدن در سمت خود و طراحی برنامه‌های خودش به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از طرف دیگر گروه‌های متحد با ایران مانند حزب‌الله ممکن است مستقل از تهران برنامه‌هایی را برای حمله به نیروهای آمریکا طرح‌ریزی کنند. 

«اندرو میلر» از تحلیلگران اندیشکده «پروژه دموکراسی خاورمیانه» گفت: «طبق آنچه از ایران و اقدامات گذشته‌اش می‌دانیم آنها قصد دارند انتقام بزرگی بگیرند.» 

وی اضافه کرد: «[برای آمریکا] بازسازی [قوا] زمان‌بر است و فکر می‌کنم ایرانی‌ها در حال انجام محاسبات هستند و منتظرند آمریکا از گارد دفاعی خارج شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.