عرضه اولیه چهارشنبه از زبان مدیرعامل | «زکوثر» با وعده چهار عرضه اولیه به بازار می‌آید

13:11 - 1400/01/21
زکوثر یکی از دو تا عرضه اولیه فردا در فرابورس است. عرضه 15 درصد سهام هلدینگ بزرگ کشاورزی کشاورزی کوثر در معاملات چهارشنبه انجام می‌شود. مدیرعامل و همچنین سهام‌دار عمده اطلاعاتی را امروز را ارائه داده‌اند که می‌تواند برای سهام‌‌داران جذاب باشد. یکی از این موارد وعده چهار عرضه اولیه برای زکوثر است. فارغ از ارزندگی یا عدم ارزندگی زکوثر، بهانه‌ای مانند انجام عرضه اولیه از سوی یک شرکت بورسی یا فرابورسی معمولا سوختی مضاعف برای رشد قیمت سهام علاوه بر موج سنگین جهش سهام تازه‌‌وارد را ایجاد می‌کند.
عرضه اولیه چهارشنبه از زبان مدیرعامل |  «زکوثر» با وعده چهار عرضه اولیه به بازار می‌آید

دنیای بورس: به نقل از گروه بنگاه‌های دنیای اقتصاد مدیرعامل سرمایه گذاری کشاورزی کوثر افزایش تولید و بهره وری را از مهمترین دلایل رشد سودآوری این شرکت عنوان کرد و گفت: در سال جاری در هلدینگ کشاورزی کوثر رشد 100 درصدی را در سود عملیاتی و سود خالص شاهد هستیم.

همزمان با عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، مدیرعامل این شرکت به همراه نماینده سهامدار عمده در خصوص آخرین وضعیت سودآوری و برنامه های این شرکت اطلاع رسانی کردند. عبدالامیر باروتکوب با اشاره به عملکرد 11 ماهه شرکت گفت: تا پایان بهمن‌ماه 250 میلیارد تومان سود عملیاتی و 266 میلیارد تومان سود خالص در شرکت محقق شده است.  این در حالی است که پیش بینی ما سود عملیاتی 227 میلیارد تومانی و سود خالص 257 میلیارد تومانی بود. وی درادامه با اشاره به برآورد 1640 تا 1700 تومانی از NAV شرکت تاکید کرد: سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر دارایی‌های بسیار ارزشمندی دارد که بدون انجام تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه این میزان nav محاسبه شده است که ارزش روز آنها قطعا بالاتر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر 13 شرکت زیرمجموعه دارد افزود: این شرکت‌ها در هفت کسب و کار از جمله طیور گوشتی، طیور تخم‌گذار، دام سنگین، دام سبک، آبزی پروری، خوراک دام و تولید گیاهان گلخانه‌ای فعال هستند.

باروتکوب با تاکید براینکه تمام این شرکت‌ها در زمینه تولید محصولات اساسی و استراتژیک فعال هستند، گفت: تولید این محصولات حساسیت خاصی در امنیت غذایی کشور دارد و تمام سیاست‌گذاری‌های ما نیز در مجموعه به دنبال تامین این امنیت غذایی است. وی با بیان اینکه هر کدام از این شرکت‌ها با پیشرفتی که داشته‌اند به صورت زنجیره تعریف شده‌اند، گفت: در حال حاضر سه شرکت  شریف آباد، ماهان و خوراک دام پارس از مجموعه ما در بازار سرمایه فعال هستند. همچنین برنامه‌های ما برای عرضه 4 شرکت زنجیره شمال شرق، شرکت مرغ اجداد زربال ، شرکت اشراق و شرکت مرغک در حال انجام است و این شرکت‌ها  آماده ورود به بازار سرمایه هستند  که برای سال 99 در فهرست عرضه قرار دارند.

مالک رحمتی، قائم مقام سازمان اقتصادی کوثر نیز به عنوان نماینده سهامدار عمده با بیان اینکه با این عرضه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشاورزی وارد بازار سرمایه خواهد شد ، افزود: حجم نقدینگی در بازار سرمایه وجود دارد و عرضه‌های جدید عمق بازار را افزایش  می‌دهد تا نقدینگی را جذب کند. وی با اشاره به اعتقاد سازمان اقتصادی کوثر به توسعه بازار سرمایه تاکید کرد:  80 درصد پرتفوی سازمان اقتصادی کوثر در بازار سرمایه عرضه شده و از این بازار همواره حمایت می‌کنیم.  از سال 97 تا کنون 5 شرکت بزرگ را وارد بازار سرمایه کرد و با ورود شرکت سرمایه گذاری کشاورزی یک گام بزرگ دیگر برمی‌داریم

 تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان در مجموعه کشاورزی کوثر ظرفیت‌های این مجموعه را دوچندان خواهد کرد، گفت: صنعت کشاورزی تحریم‌پذیر نیست و شرایط کنونی باعث خودکفایی در این صنعت شده است. این در حالی است که به دلیل کشش عرضه و تقاضا در صنعت کشاورزی، بازدهی این صنعت همواره در حال افزایش است  وهمان طور که در سال 98 شاهد بودیم ، سال 99 نیز سال صنعت کشاورزی خواهد بود. وی در ادامه به ظرفیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر اشاره کرد و افزود: برندهای نام آشنایی از جمله اجداد زربال در این هلدینگ فعال هستند که ارزش نهفته این شرکت را در کنار دارایی های دیگر این شرکت تشکیل می‌دهند؛ به عنوان نمونه این شرکت 270 هکتار زمین در احمد آباد مستوفی دارد که طرح تاسیس یک گلخانه با محوریت صادرات در این زمین در حال نهایی شدن است که می تواند ارزش افزوده مضاعفی را برای دارایی های "زکوثر" ایجاد کند. رحمتی همچنین حرکت به سمت مکانیزاسیون کامل  برای جلوگیری از آلودگی و اصلاح نژادی دام سبک در "زکوثر" را از دیگر اقدامات این شرکت برای افزایش بهره وری عنوان کرد.

روز چهارشنبه 15 درصد از سهام سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در بازار دوم معاملات بورس تهران عرضه می‌شود. این عرضه در قیمت 1312 تومان به ازای هر سهم انجام شده و حدود 514 میلیارد تومان نقدینگی را از بازار جذب می‌کند. اقدامات نهادهای عمومی مانند سازمان اقتصادی کوثر برای عرضه سهام زیرمجموعه را باید قدردان بود.