مجلس نمایندگان آمریکا لحظاتی پیش قطعنامه‌ای را که خواستار محدود کردن اختیارات «دونالد ترامپ» برای اقدام نظامی علیه ایران است را به تصویب رساند. 

قطعنامه موازی این طرح ماه گذشته به تصویب مجلس سنا رسیده بود و اکنون تبدیل آن به قانون، منوط به امضای دونالد ترامپ است. کاخ سفید گفته ترامپ آن را وتو خواهد کرد.

نمایندگان کنگره برای شکستن وتوی ترامپ و تبدیل این طرح به قانون بدون امضای او به موافقت دو سوم اعضا نیاز دارند، اما سی‌ان‌ان نوشته به نظر می‌رسد کنگره از این تعداد رأی برای عبور از وتوی ترامپ برخوردار نیست. 

با وجود این، تصویب این طرح توسط هر دو مجلس قانونگذار آمریکا به منزله انتقاد از سیاست‌های ترامپ خواهد بود و بر حمایت کنگره از تلاش‌ها جهت مهار اختیارات دولت آمریکا برای جنگ‌افروزی تأکید خواهد کرد.

در این قطعنامه رئیس‌جمهور ملزم شده به استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای دامن زدن به تنش‌ها با ایران یا بخش‌های حکومت و ارتش این کشور پایان دهد. 

مجلس نمایندگان آمریکا ماه ژانویه هم قطعنامه مشابهی به تصویب رسانده بود، اما آن قطعنامه الزام‌آور نبود و موازی طرح مجلس سنا به شمار نمی‌رفت. 

در ماه‌های گذشته به خصوص بعد از عملیات تروریستی آمریکا برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بحث‌ها در آمریکا در خصوص آنکه رئیس‌جمهور این کشور ممکن است بدون اجازه کنگره اقدام به جنگ‌افروزی علیه ایران بکند داغ بوده است. 

نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تا کنون چندین طرح برای محدود کردن اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جهت آغاز جنگ با ایران به تصویب رسانده‌اند. 

آنچه باعث نگرانی نمایندگان کنگره شده دو قانون، مصوب سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ است که به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار می‌دهد در صورت رسیدن به این جمع‌بندی که گروه یا کشوری تهدیدی فوری علیه امنیت ملی به شمار می‌رود دستور اقدام نظامی علیه آن را بدون مجوز از کنگره صادر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.