این رقم ۹۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته اوپک است. این نخستین تحلیل اوپک از عوامل بنیادین بازار نفت در سال ۲۰۲۰ از زمان نشست هفته گذشته وزیران اوپک و غیراوپک معروف به گروه اوپک پلاس است که شکست خورد و به آغاز جنگ قیمت میان تولیدکنندگان بزرگ منجر شد.

خوش بینی اوپک برخلاف گزارش ماهانه بازار نفت آژانس بین المللی انرژی است که دوشنبه هفته جاری منتشر شد. آژانس در این گزارش پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال برای نخستین بار از زمان بحران مالی ۲۰۰۹ کاهش پیدا خواهد کرد و دورنمای تقاضا برای نفت را به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن روی اقتصادهای متعدد، به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰ بر مبنای سالانه ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

با این حال در گزارش اوپک آمده است: با در نظر گرفتن تحولات اخیر، ریسکهای نزولی سنگین وزنتر از هر گونه شاخص مثبت هستند و نشان می دهد اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، احتمال بازبینی نزولی برای رشد تقاضای جهانی برای نفت وجود دارد.

 اوپک برآورد کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به ۹۹.۷۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در نیمه دوم امسال میزان مصرف بالاتر از نیمه اول خواهد بود. همچنین تولید نفت خارج از اوپک در سال ۲۰۲۰ بر مبنای سالانه ۱.۷۶ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و به ۶۶.۷۵ میلیون بشکه در روز می رسد.

بر اساس برآورد اوپک، این گروه امسال ۴.۸۳ میلیون بشکه در روز مایعات گاز مایع تولید خواهد کرد و تقاضا برای نفت اوپک به ۲۸.۱۸ میلیون بشکه در روز می رسد. این رقم ۱.۷ میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته بود اما بالاتر از ۲۷.۷۷ میلیون بشکه در روز است که اوپک در فوریه تولید کرد. آمار فوریه پایینترین سطح تولید اوپک از ژانویه سال ۲۰۰۴ بود.

اعضای کلیدی اوپک شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی در چند روز گذشته اعلام کرده اند میزان عرضه به بازار را از اول ماه میلادی آینده که پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس منقضی می شود، افزایش خواهند داد. روسیه که مهمترین شریک اوپک بوده است، اعلام کرده که  تولید نفت خود را در کوتاه مدت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز و در بلندمدت ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش پلاتس، سیل عرضه نفت که در راه بازار است باعث افت شدید قیمتهای نفت شده که اوپک در گزارش خود نسبت به آن ابراز تاسف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.