در ادامه تنش‌های بین آنکارا و آتن، وزارت خارجه ترکیه «مایکل کریستوس دیامسیس» سفیر یونان را برای اعتراض درباره پاره‌ای از مشکلات احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت خارجه ترکیه مراتب اعتراض خود را درباره نقض حریم آبی این کشور توسط یونان و تداوم بازداشت خبرنگاران در این کشور به سفیر یونان اطلاع داد.

ترکیه همچنین از یونان خواست به نقض مداوم حریم آبی این کشور پایان دهد.

آنکارا به آتن هشدار داد خبرنگارانی را که از نحوه برخورد غیرانسانی و خشن پلیس و نیروهای امنیتی یونان با پناهجویان در مرز ترکیه گزارش تهیه می‌کنند، بازداشت نکند.

تنش‌های بین ترکیه و یونان طی ماه‌های اخیر در پی یک سری از وقایع از جمله عملیات‌های حفاری ترکیه در شرق مدیترانه، توافق دریایی با لیبی و باز کردن گذرگاه‌های مرزی به سمت اروپا به روی پناهجویان تیره شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته رفتار مأموران مرزی یونان با آوارگان سوری را به رفتار «نازی‌ها» تشبیه کرد و گفت مرزهای ترکیه برای خروج این پناه‌جویان باز خواهد ماند.

رسانه های یونانی نیز روز چهارشنبه گزارش دادند جنگنده‌های ترکیه با نقض حریم هوایی یونان، بر فراز «اوروس» در شمال یونان و مرزهای این کشور با ترکیه پرواز کردند.

دولت ترکیه از چند روز پیش و به بهانه کشته شدن ده‌ها نظامی خود طی ماجراجویی جدید در سوریه، گذرگاه‌های مرزی به سمت اروپا را به روی پناهجویانی که می‌خواستند به این قاره بروند، باز کرد. دولت یونان اما با استفاده از چند هزار نیروی امنیتی و پلیس به ممانعت از ورود پناهجویان پرداخت.

وزارت کشور ترکیه چند روز پیش با بیان اینکه نمی‌تواند مانع پناهجویانی شود که قصد سفر به اروپا را دارند، از استقرار هزار نظامی در مرز با یونان برای ممانعت از بازگرداندن پناهجویان به داخل ترکیه خبر داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.