«فرهاد رمضان» امروز (پنجشنبه) به فراز و نشیب‌های موجود در بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: ابلاغیه کاهش دامنه نوسان که به دنبال موضوع تغییر حجم مبنا مطرح شد شوکی را به بازار وارد کرد که شاخص بورس را در طول معاملات هفته، منفی کرد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نزدیک شدن پایان سال که پایان سال مالی بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شود بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی تلاش می‌کنند تا از طریق فروش سهام، تغییراتی را در پرتفوی خود اعمال کنند.

رمضان خاطرنشان کرد: به دنبال تغییر پیش‌فرض‌ها، نگرش سهامداران در خصوص پرتفوی تغییر کرد و به دلیل در پیش‌گرفتن برخی از سیاست‌های نقدینگی، سهام خود را نقد کردند تا بعد از کاهش نوسان، دوباره نقدینگی‌ها را وارد بازار کنند و پرتفوی خود را بر اساس پیش‌فرض‌های جدید بچینند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ابلاغیه‌های منتشر شده از سوی سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش‌های شدید مناسب بود اما به دلیل نزدیک شدن به پایان سال تا حدودی کار را سخت و حاشیه‌هایی را در بازار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه موضوع کرونا و تاثیر آن در دادو ستدهای موجود در کشور منجر به افزایش تعدد ریسک در بازار شد، افزود: سرمایه‌گذار نسبت به دارایی خود محافظه‌کار است، به همین دلیل سهامداران در ابتدای هفته در کنار ابلاغیه‌های جدید سازمان بورس به فکر فروش سهام خود افتادند تا زمانی که تکلیف کاهش دامنه نوسان در جلسه‌ای که از قبل اعلام شده بود، مشخص شود.

تغییر پرتفوی سهامداران

رمضان اظهار داشت: تا روز سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت روند بازار به شدت منفی بود اما بعد از تشکیل جلسه و بازگشت قطعی دامنه نوسان بورس به پنج درصد، اثر ریسک‌پذیری که به بازار منتقل شده بود از بین رفت و امروز شاهد بازگشت روند صعودی به بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش حجم فروش در بازار در چند روز اخیر ناشی از نزدیک شدن به پایان اسفند و پایان سال جاری است که سهامداران تصمیم گرفتند تغییر چیدمان پرتفوی خود را به بعد از ایام نوروز و برگزاری مجامع موکول کنند.

وی گفت: سهامداران حاضر در بازار سرمایه از این به بعد بیشتر به سمت سهام بنیادی یا شرکت‌هایی که به دنبال افزایش سرمایه در مجامع هستند، خواهند رفت.

رمضان اظهار داشت: اگر ریسکی خارج از بورس به بازار تحمیل نشود بازار سرمایه در بین دیگر بازارهای موازی مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد اما در صورت تحمیل ریسک مدیریتی احتمال اینکه آهنگ بازار با رشد همراه نباشد و وارد فاز نزولی شود بسیار زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اشباع شدن سایر بازارها و رکود موجود، هیجانی برای معامله در آن بازارها وجود ندارد و همچنان بازار سرمایه جذاب‌ترین بازار برای جذب سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: سرعت بخشیدن به افزایش سرمایه شرکت‌ها، ورود شرکت‌های جدید به بورس و واگذاری‌های دولتی در راستای اصل خصوصی‌سازی باعث عمق بخشیدن به بازار سرمایه و جلب سرمایه‌گذاران به این بازار خواهد شد.

رمضان خاطرنشان کرد: سازمان بورس باید برنامه‌ای تنظیم کند تا از سهامداران عمده‌ای که در رکود سهامداری به سر می‌برند بخواهد بیشتر در بازار حضور داشته باشند و بازارگردان سهام خود باشند این موضوع باعث می‌شود تا در چنین شرایطی شاهد جذب سرمایه و پس اندازها در این بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند بازار در وضعیت کنونی مثبت است اما دیگر با هیجان رشد چند وقت گذشته روبرو نخواهیم بود و شرکت‌های بنیادی سهم زیادی از بازار سال آینده را به خود اختصاص می‌دهند.

رشد شرکت‌های بورسی بر اساس نرخ دلار

رمضان با بیان اینکه شاخص بورس دماسنج اقتصاد کشور است، گفت:  در سال ۹۸ با وجود اقتصاد مقاومتی و تحریم‌هایی که برای ایران صورت گرفت بنگاه‌هایی که در چند سال گذشته تولید و فروش نداشتند امسال رونق پیدا کردند و شاهد رونق تولید در بین کالاهای ایرانی بودیم که این موضوع ناشی افزایش قیمت دلار، محدودیت و گران شدن کالاهای وارداتی و تحریم جایه جایی پول بود.

رمضان با اشاره به اینکه وضعیت صنعت کشور در سال جاری نسبت به سال ۹۶ و ۹۷ از رونق بهتری برخوردار بود که این موضوع زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کرد، اظهار داشت: اکنون صنایع غذایی و دارویی از موقعیت خوبی در بازار برخوردارند که این موضوع ناشی از وجود محدودیت‌ها و رونق تولید بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شرکت‌ها براساس نرخ دلار در مسیر رشد قرار می‌گیرند، افزود: در سال جاری بسیاری از شرکت‌های بورسی به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه و دلار افزایش نرخ گرفتند.

وی گفت: شاخص بورس سال گذشته براساس دلار چهار هزار تومان تنظیم شد اما امسال براساس دلار ۱۲ هزار تومان حرکت کرد؛ بنابراین بازار باید روند صعودی را در پیش می گرفت.

رمضان خاطرنشان کرد: شاخص بورس و ارزش شرکت‌ها براساس برخی از مسایل اقتصادی مانند تورم ناشی از نرخ دلار و و رونق تولید در سال ۹۸ در مسیر رشد قرار گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.