تریدینگ اکونومیکس گزارش داد، تنها در ماه فوریه، آمریکا ۳۱ میلیارد دلار کسری بودجه داشته است که این رقم یکی از بالاترین ارقام کسری بودجه ثبت شده ماهانه در تاریخ معاصر این کشور محسوب می‌شود.

این کسری بودجه در مقایسه با مازاد بودجه ۸.۷ میلیارد دلاری ژانویه سال ۲۰۱۹ نشان دهنده معکوس شدن روند تلاش دولت ترامپ برای کاستن از کسری است. در بین بخش های مختلف مخارج امنیتی بیشترین سهم را داشته اند و مخارج دولت در بخش بهداشت و درمان نیز افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

همچنین داده‌های منتشر شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد در دو ماه نخست امسال کسری بودجه این کشور به ۲۳۵ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد بیشتر شده است.

انتظار می‌رود برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ کسری بودجه آمریکا از یک تریلیون دلار عبور کند. بخش بزرگی از کاهش درآمدهای دولت مربوط به لایحه کاهش مالیاتی بوده است که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد و به گفته منتقدان طرح می تواند طی یک دهه تا نیم تریلیون دلار به کسری بودجه آمریکا اضافه کند.

دفتر کنترل بودجه آمریکا پیش بینی کرده است با تداوم روند استقراض کنونی حجم بدهی‌های آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۳۱ تریلیون دلار برسد.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که رشد اقتصادی این کشور در سطح ناپایداری قرار دارد و می‌تواند قدرت بانک مرکزی برای مقابله با بحران‌های مالی و اقتصادی پیش رو را تضعیف کند. وی از نمایندگان کنگره خواسته است تا با اعمال محدودیت های بودجه ای بیشتر به این بانک در دستیابی به رشد پایدار کمک کنند.

کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه فوریه به یک تریلیون و ۶۱ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار رسیده است تا بدین ترتیب نسبت کسری بودجه به تولید ناخاص داخلی این کشور به ۴.۸۶ درصد برسد. بین بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ بیشترین کسری بودجه آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۰ با ۸.۹۶۵ درصد و بیشترین مازاد بودجه مربوط به سال ۲۰۰۰ با ۲.۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.