احمد حسین زادگان عصر روز پنجشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونای استان در ساری افزود : اگر مسافرانی که در مبادی ورودی با تب سنجی تشخیص داده شوند که مشکوک به کرونا هستند و حاضر به بازگشت به شهر محل سکونتشان نشوند ، باید تمامی هزینه درمان بیماری را در سطوح مختلف اعم از قرنطینه یا بستری و دیگر خدمات پرداخت کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : فعالیت تب سنجی برای تمامی مسافران در مبادی ورودی استان با شدت بیشتر و سختگیرانه تر از گذشته تا عادی شدن شرایط کشور و اعلام وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه می یابد و هدف هم محافظت از سلامت تمامی شهروندان بویژه هم استانی ها از طریق قطع زنجیره شیوع ویروس است.

استاندار مازندران گفت : در شرایط فعلی باید تمام امکانات و ظرفیت های دستگاه های اجرایی استان برای مقابله با کرونا در استان به کار گرفته شود و ادارات باید کارهای غیر ضروری مردم را به آینده موکول کنند.
حسین زادگان دلیل این کار را کاهش میزان مراجعات مردم به ادارات و دستگاه های اجرایی اعلام و تاکید کرد : تنها راه رسیدن به وضعیت عادی و سفید در تقابل با ویروس کرونا قطع زنجیره شیوع این بیماری است و لازمه تحقق این مهم هم ماندن مردم در خانه هایشان است.

نماینده عالی دولت در مازندران یکی از اتفاقات خوب رقم خورده در استان را قرنطینه داوطلبانه هم استانی ها برشمرد و گفت : قرنطینه خودخواسته و داوطلبانه مردم که در قالب های مختلف از جمله پویش مردمی " در خانه می مانیم " باید همچنان ادامه یابد و لازم است این وضعیت در روستاها هم فراگیر شود.

حسین زادگان افزود : بیماران مشکوک به کرونا در روستاهای استان نیز شناسایی شدند و این یعنی همه مازندرانی ها باید برای قطع کردن زنجیره شیوع همکاری داشته باشند و امیدواریم که روستاییان ما هم قرنطینه داوطلبانه را فراگیر کنند و میزان تعاملات اجتماعی را به حداقل ممکن کاهش دهند.

پیش از این دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام نتایج پایش انجام شده برای بیماریابی در روستاهای استان اعلام کرده بود که پس از انجام این کار در حدود ۸۳ درصد از روستاهای دارای سکنه استان ، حدود هفت هزار بیمار مشکوک به کرونا شناسایی شدند.

روستاییان مازندران تحت پوشش مراکز بهداشتی و پزشکان خانواده روستایی قرار دارند و طرح بیماریابی به منظور شناسایی افراد احتمالی مشکوک به کرونا را هم دانشگاه علوم پزشکی با همکاری بهورزان و کادر درمانی مراکز بهداشت روستایی از ۲ هفته پیش به اجرا گذاشت.

بر اساس نتایج اخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال ۹۵ انجام شد ، حدود ۴۷ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران در روستاها سکونت دارند.

فرمانده قرارگاه پدافند زیستی مازندران همچنین با اشاره  به تعطیل کردن بازار استان به صورت یک روز در میان از ابتدای هفته جاری ، گفت : در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا، احتمال تداوم تعطیلی بازار همچنان وجود دارد و تمام بازاریان نیز باید همانند گذشته همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

حسین زادگان افزود : جایگاه های عرضه سوخت و پمپ بنزین ها ، نانوایی ها ، سوپرمارکت ها و باجه های عابر بانک باید همچنان به صورت مداوم ضدعفونی شود و دستگاه های متولی باید نظارت خود را بر این واحدها افزایش دهند تا هیچ تخلفی از مصوبات ستاد مقابله با کرونا و قرارگاه پدافند زیستی صورت نگیرد.

استاندار مازندران هشدار داد : هرگونه کم کاری در نظارت بر اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا و پدافند زیستی متوجه مدیران دستگاههای مربوطه است و هیچ دستگاهی نباید به دنبال نظارت از سوی دستگاه های نظارتی خاص باشد ، اگر چه آنها هم نظارت لازم را خواهند داشت.
وی افزود  : بازرسان بهداشتی با همکاری نیروهای انتظامی باید اماکن و واحدهای تجاری را که مصوبات ستاد مقابله با کرونا و همچنین نکات بهداشتی مطرح شده از سوی کارشناسان پزشکی را رعایت نمی کنند ، پلمپ کنند و اجازه ادامه فعالیت این واحدها را ندهند.

فرمانده قرارگاه پدافند زیستی مازندران همچنین با مرور مصوبات مختلف این قرارگاه از آغاز اعلام رسمی شیوع کرونا در استان در اول اسفند ماه جاری تاکنون ، تاکید کرد : تمامی مصوبات قرارگاه به قوت خود باقی است و یکی از مهم ترین آنها ممنوعیت پذیرش مسافر در هتل ها و مراکز اقامتی استان است که باید همچنان سفت و سخت ادامه یابد.

حسین زادگان از اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان خواست تا نظارتش را بر این اماکن تشدید کند.

استاندار مازندران در مورد مشکل دارویی در استان نیز گفت : مکاتباتی با وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات حفاظتی و دارویی انجام شد و این پیگیر ها ادامه خواهد یافت.
وی از رسانه ها نیز خواست تا اخبار خود را به سمت آرامش بخشی به جامعه سوق دهند.

استان مازندران از اول اسفند ماه جاری با شناسایی ۲ بیمار مشکوک بازگشته از سفر قم به صورت رسمی به مناطق آلوده به کرونا پیوست و تا عصر دیروز بیش از ۹۰۰ بیمار قطعی مبتلا در این استان شناسایی شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.