دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: بسیج عمومی مقابله با کرونا که در فاز اول با اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی آغاز شده بود و فکر می‌کنیم که حداقل از جهت ایجاد هوشیاری، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی گستره و پوشش خوبی را در کشور ایجاد کرده است. به طوری که شاید اکنون کمتر ایرانی است که با مبنای اصلی اقداماتی که در پیشگیری از این بیماری باید انجام شود، آشنا نباشد.

فاز دوم مقابله با کرونا آغاز شد

وی افزود: در عین حال فاز دوم بسیج عمومی مقابله با کرونا که در پنج استان آغاز شد و به تدریج در سایر استان‌ها هم اجرا می‌شود، اجرا شد که زنجیره مراقبت و شناسایی در این فاز کامل خواهد شد و تمام حلقه‌هایی که نیاز بود، فعال شده و قاعدتا با بیماریابی فعالی که انجام می‌شود. سطح و حلقه اول زنجیره در فاز دوم سامانه Salamat.gov.ir به عنوان سامانه شناسایی و مراقبت بیماران است که مردم می‌توانند از طریق ورود به این سامانه در صورتی که احتمالا علائم خاصی را در خود می‌بینند و سوال یا شکی نسبت به احتمال ابتلا به ویروس کرونا دارند، از طریق این سامانه در سراسر کشور، استفاده کرده و خوداظهاری کنند تا همکاران ما در سراسر کشور بر اساس جغرافیا و جمعیت، در نظام ارائه خدمات با همیاری سازمان‌های مردم‌نهاد به آنها کمک کنند.

جهانپور با بیان اینکه بر اساس محل سکونت افراد، افرادی که بر اساس خوداظهاری مشکوک به ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشند، شناسایی می‌شوند، افزود: بر این اساس با آنها تماس گرفته می‌شود و از نقطه آغازین شروع علائم مراقبت و پیگیری آغاز شده و افراد به مراکز خدمات سلامت در سراسر کشور که به صورت حداقل ۱۶ ساعته در شبانه‌روز با حضور پزشک و مراقبین سلامت فعالیت می‌کنند، می‌روند. در عین حال در قالب این طرح بزرگ ملی، موارد سرپایی در مراکز خدمات سلامت تفکیک شده و برای قرنطینه در منزل راهنمایی می‌شوند. البته هر روز به صورت مستمر وضعیت‌شان مراقبت شده و رصد و پایش از طریق مراقبین سلامت تا زمان بهبودی فرد، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال افرادی که نیاز به مراقبت و بررسی بیشتر و یا بستری دارند، قاعدتا به بیمارستان‌ها و مراکز معین هر منطقه، ارجاع می‌شوند. بعد از تکمیل بررسی‌های بیمارستان، مواردی که نیازمند بستری باشند، در بیمارستان بستری می‌شوند و درمان بستری برایشان آغاز می‌شود. در عین حال افرادی که به تشخیص متخصصین نیازی به بستری نداشته باشند، مجددا به چرخه قبلی ارجاع شده و با مراقبت و رصد روزانه از سوی مراقبین سلامت، در منزل قرنطینه شده و از درمان سرپایی بهره می‌گیرند.

جهانپور با بیان اینکه بنابراین با این اقدامات زنجیره شناسایی و مراقبت بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شد، گفت: با توجه به فعال‌سازی بیماریابی و تکمیل این زنجیره ما انتظار داریم که هم موارد شناسایی افزایش یافته و شناسایی همزمان با مرحله آغاز بروز علائم برسد و در عین حال با مراقبت و رصد بهتر، بازخورد بهتری داشته باشیم. در استان‌هایی که این اقدامات انجام شده است، شاهدیم که بار ترافیکی بیمارستان‌ها و مراکز معین و ورودی اورژانس‌ها به شدت کاهش یافته است و حتی در مراکزی که در رزوهای گذشته شاید با تراکم بیمار مواجه بودیم، در شب‌های گذشته دیدیم که بعضا تخت خالی موجود است. این نظام در شناسایی، مقابله، مدیریت و مهار این بیماری بسیار موثر خواهد بود و می‌توان این الگو را به بسیاری از کشورهای دنیا که مبتلا به این بیماری شده‌اند ارائه دهیم.

کرونا؛ وارد فاز همه‌گیری جهانی شد

وی با بیان اینکه امروز تقریبا همه دنیا با این بیماری درگیر شده‌اند و وارد فاز همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ شده‌ایم، گفت: البته ما شاهدیم که در کشورهای دیگر هم گرفتاری‌هایی متعاقب این بیماری آغاز شده است. ما امیدواریم بسیج ملی مقابله با کرونا، در کنار مسائل خودمراقبتی، دیگر مراقبتی، رعیات نکات بهداشتی، کاهش تردد، مسافرت‌ها و سفرهای بین‌شهری و...  بتوانند ما را به سمت مهار بیماری سوق دهند.

نوروز امسال سفر نروید

جهانپور با بیان اینکه همچنان ما در فاز صعودی بیماری و فاز شیوع و انتشار قرار داریم، اظهار کرد: قاعدتا تمام اقدامات در جهت کندتر کردن شیب ابتلا به بیماری و مهار و کنترل آن است. در عین حال درباره سفرها مردم توجه ویژه کنند، بدون تعارف می‌گویم استان‌هایی که مقصد سفر قرار می‌گیرد، اغلب گرفتار شیوع کرونا هستند. علاوه بر این بر اساس تمامی اسناد، شواهد و مطالعاتی که در دنیا انجام شده است، ‌ اگر نتوانیم ۶۰ تا ۷۵ درصد ترددها و سفرها را کاهش دهیم، قاعدتا رسیدن به مرحله کنترل و مهار بیماری مشکل خواهد بود. بنابراین مجددا تاکید می‌کنم که امسال نوروز ما مانند هیچ سالی نخواهد بودو نوروزی با سفرهای نوروزی نخواهیم داشت، قطعا اگر کسی به فکر سلامتی خود، خانواده، اطرافیان و هموطنان خودش است، اصلا سفر نرود. سفر نه‌تنها هیچ کمکی به سلامت شما و دیگران نمی کند، بلکه قطعا یک فاکتور خطر در انتشار این بیماری است. بنابراین این سفارش را جدی بگیرند. به هیچ وجه برای سفرهای بین‌شهری برنامه‌ریزی نکنید و حتی سفرهای درون‌شهری را کاهش دهید.

وی تاکید کرد: همچنین حضور در مراکز خرید به طوری که در برخی شهرها گزارش شده، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و کاملا در مقابل سلامت خودمان و اطرافیان‌مان است. موضوع را جدی بگیرید، ‌چراکه موضوع کرونا جدی‌تر از آن چیزی است که بخشی از جامعه آن را با ساده‌انگاری نگاه می‌کنند و هنوز هم آن را به عنوان یک معضل سلامت نمی‌شناختند.

شیب صعودی ابتلا به کرونا در کشور

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته در آمارمان شیب صعودی داشتیم، گفت: استان تهران با ۳۰۳ مورد ابتلای جدید همچنان در صدر موارد ابتلا است. در عین حال استان مازندران نیز ۱۹۲ مورد  ابتلای جدید داشته است. این درحالیست که بارها و بارها درباره عدم سفر به استان مازندران هشدار داده شده است و اکنون طبق آمار استان مازندران به یکی از استان‌هایی با خیز ابتلای بالا تبدیل شده است که قطعا سفر به این استان برای ما و مردم منطقه مشکل ایجاد می‌کند. در عین حال در استان اصفهان و خراسان رضوی نیز همچنان آمارشان در حال افزایش است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.