شاخص بهای مصرف که نرخ تورم را در یک کشور نمایندگی می کند، در این ماه در چین به ۵.۲ درصد رسید و بسیاری از محصولات و اقلام مصرفی مردم در این کشور گرانتر شده است.

اگرچه با شیوع کرونا مصرف بشدت در کشور چین افت کرد اما هنوز هم آمارها نشان می دهد بهای کالاهای مصرفی بسیار بالا است برای مثال قیمت گوشت خوک در چین ۱۳۵ درصد در ماه فوریه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

اداره ملی آمار چین گزارش کرده است بر خلاف این روند شاخص تولید در کشور به دلیل بسته شدن کارخانه ها و تولید کننده ها ۰/۳ درصد کاهش یافته است.

شیوع کرونا باعث شد تا نرخ تورم در ماه فوریه دو دهم درصد از ماه ژانویه کمتر شود اما هنوز هم بالاترین رقم هشت سال گذشته محسوب می شود و فشار زیادی بر مصرف کنندگان وارد می کند.

قیمت گوشت، مواد غذایی منجمد، سبزیجات و میوه در چین در ماه های گذشته صعودی بوده و افزایش نرخ تورم باعث شده است تا مصرف باز هم کمتر شود.

بهای مواد غذایی در چین در سال جاری میلادی نسبت به یک سال قبل نزدیک به ۲۲ درصد افزایش یافته است. 

اداره آمار در گزارش خود آورده است در مجموع فعالیت های اقتصادی در کشور کند شده و صادرات چین در دو ماه اول سال جاری میلادی به دنبال شیوع کرونا ۱۷.۲ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

پیش بینی این اداره بر این است که به دلیل کاهش بهای نفت و با برطرف شدن چالش کرونا قیمت کالاها و اقلام مصرفی در چین و در مجموع نرخ تورم در ماه های آینده کاهش خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.