سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، ۲۳ دی‌ماه امسال در یارد خرمشهر بارگیری شده بود. عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد.

 سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان پس از ساخت در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در موقعیت خود نصب شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است. این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ به‌منظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.

بنا بر اعلام وزات نفت، علیرضا سلمان‌زاده - مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران - با اشاره به پایان عملیات نصب سکوی S۱، به پیچیدگی‌های این عملیات از جمله دشواری لیفتینگ به‌دلیل وزن نامتقارن سکو، تعدد و پیچیدگی خطوط لوله و کابل زیردریایی و ... اشاره کرد و گفت: عملیات نصب با وجود همه پیچیدگی‌ها با رعایت حداکثری اصول ایمنی انجام شد.

وی انجام این عملیات را نتیجه توانمندی و همکاری خوب پیمانکاران داخلی دست‌اندرکار و متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی لاوان عنوان کرد و افزود: کار نصب   و کار برش مهاربندها آغاز شده است. سکو از روی شناور هم برداشته شد و پس از خارج کردن بارج خالی از موقعیت، شناور جرثقیل‌دار به کمک لنگرهای خود در فاصله مناسب سکو قرار گرفت و سکوی S۱ روی جکت مستقر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.