اولین گزارش روزانه اپیدمیولوژی بیماری کرونا، از سوی کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شد. بر اساس این روزنگار که موارد بیماری تا ۲۳ اسفندماه را محاسبه کرده، تا کنون ۱۲۳ کشور بروز کرونا را گزارش کرده‌اند که تا مقطع زمانی ۲۳ اسفندماه، بیشترین موارد ابتلا در خارج از چین به ترتیب مربوط به کشورهای ایتالیا (۱۵۱۱۳)، ایران (۱۱۳۶۴) و کره جنوبی (۷۹۷۷)، اسپانیا (۲۹۶۵)، فرانسه (۲۸۶۰)، آلمان (۲۳۶۹)، آمریکا (۱۲۶۴)، سوییس (۸۵۸)، ژاپن (۶۷۵)، دانمارک (۶۷۴)، سوئد (۶۲۰)، هلند (۶۱۴) و انگلستان (۵۹۴) است. (البته شایان ذکر است که طبق آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت در لحظاتی قبل، موارد قطعی شناسایی شده بیماری در ایران به ۱۲۷۲۹ تن رسید.)

بر اساس این روزنگار، نمودار مقایسه‌ای فراوانی تجمعی موارد بیماری کووید۱۹ در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که متوسط میزان رشد روزانه مبتلایان در کشورهای مختلف ۳۳ درصد بوده است که البته نمودار استخراج شده برای ایران شبیه کره جنوبی است.

در عین حال طبق این نمودار، وضعیت چند کشور غیرعادی به نظر می رسد؛ اول آمریکا که احتمالا به دلیل پنهان کردن کرونا تا روز ششم بوده است و ژاپن که یا بدلیل اقدامات سخت و سریع و یا عدم گرفتن تست از مبتلایان بوده  و بنابراین گزارش کم‌تر بوده است.

طبق این نمودار به نظر می‌رسد، شهر_ کشورهای کوچکی نظیر هنگ کنگ و سنگاپور هم که در کنترل بیماری موفق بوده‌اند، بیش‌تر به دلیل اقدامات سخت‌گیرانه است که در کشورهای بزرگ قابل اجرا نیست؛ مثل مجازات زندان یا پرداخت ۱۰ هزار دلار برای عدم قرنطینه خانگی و ... البته تعطیلی سریع مدارس هم موثر بوده است.

در عین حال در بخش دیگری از این روزنگار نمودار توزیع فراوانی موارد ابتلای قطعی ‌کووید۱۹ در ایران به تفکیک سن و جنسیت منتشر شده است که بر اساس آن در میان موارد ابتلا به نسبت مرد به زن در موارد قطعی ۱.۴ بوده است. همچنین میانگین سنی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کشورمان ۵۴ سال بوده است.

بر اساس این روزنگار حداقل سن مبتلایان به کرونا کودکان زیر یک سال و حداکثر سن مبتلایان نیز ۹۸ سال بوده است.

در این گزارش روزانه اپیدمیولوژی بیماری کرونا، بر اساس نموداری که توزیع سنی و جنسی موارد فوت شده، به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در کشور نشان می‌دهد، نسبت مرد به زن در افراد فوت شده ۱.۴ بوده و میانگین سنی درگذشتگان کرونایی در کشور، ۶۷ سال گزارش شده است. همچنین حداقل سن فوت شدگان سه سال بوده که البته در کودک مبتلا به سرطان خون گزارش شده و حداکثر سن فوت شدگان ۹۱ سال بوده است.

در عین حال بر اساس نموداری که درباره فراوانی بیماری‌های زمینه‌ای در مبتلایان به کرونایی که متاسفانه فوت شده‌اند، بیشترین مبتلایان که فوت شده‌اند به ترتیب دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیابت با بیش از ۱۶ درصد موارد، بیماری‌های قلبی و عروقی با بیش از ۱۴ درصد موارد، سایر بیماری‌های زمینه‌ای با بیش از ۱۰ درصد موارد و سپس آسم، سرطان، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های اعصاب، اختلالات خونی، نقایص سیستم ایمنی، اختلالات کبدی و... بوده‌اند.

البته باید توجه کرد که از آنجایی که در جامعه میزان افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بیش از سایر بیماری‌های زمینه‌ای است، بنابراین فراوانی مرگ گزارش شده در این گروه نشانه خطر بیشتر در این افراد نیست.

در عین حال در این روزنگار بیشترین علائم بالینی موارد قطعی کرونا در زمان بستری نیز طی نموداری مشخص شده است؛ به طوری که بیشترین عوامل بالینی با ۵۴ درصد به سرفه و تب اختصاص دارد. در موارد بعدی PO۲<۹۳  با ۵۰ درصد، دیسترس تنفسی با ۳۸ درصد، درد عضلانی با ۲۲ درصد و کاهش سطح هوشیاری با ۳ درصد از سایر علائم بالینی در موارد قطعی بوده‌اند.

در نموداری که درباره وضعیت موارد ابتلا در جهان طی ۱۰ روز اخیر در این گزارش منتشر شده، نشان می‌دهد که در روز چهاردهم اسفند تعداد مبتلایان در جهان بیش از ۸۵ هزار نفر بوده است. این در حالی است که این میزان در روز ۲۳ اسفند ماه به حدود ۱۳۲ هزار و ۵۶۷ مبتلا رسیده است.

باید توجه کرد که تا ۲۳ اسفندماه در کشورمان بیشترین موارد ابتلا در استان تهران با ۲۹۷۶ مبتلا و مازندران با ۱۱۸۹ مبتلا دیده می‌شود. در رده‌های بعدی استان اصفهان با ۹۰۲ مبتلا،  قم با ۸۸۸ مبتلا، گیلان با ۶۸۴ مبتلا و استان مرکزی با ۵۸۳ مبتلا هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.