فرماندهی «عملیات مشترک» عراق امروز (شنبه) با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد، ۳۳ موشک علیه مواضع یگان‌های پدافند هوایی و در نزدیکی تیم «ائتلاف بین‌المللی» در داخل پایگاه «التاجی» شلیک شده که بر اثر آن تعدادی از نیروهای پدافند هوایی زخمی شده‌اند و حال آنها وخیم است.

بر اساس گزارش «سومریه»، در این بیانیه آمده است: در ساعت یازده صبح (به وقت محلی) امروز (شنبه) ۱۴ مارس ۲۰۲۰ پایگاه التاجی هدف حمله آشکار دیگری قرار گرفت و ۳۳ موشک کاتیوشا علیه مواضع پدافند هوایی و نزدیک تیم ائتلاف بین‌المللی به زمین آمد. نیروهای ما هفت سکوی شلیک موشک در منطقه «ابوعظام» در نزدیکی التاجی در شمال بغداد را پیدا کردند که در آنها ۲۴ موشک آماده شلیک بود و در راستای خنثی‌سازی آن وارد عمل شدند د؛ این حمله منجر به زخمی شدن تعدادی از نیروهای پدافند هوایی شد و حال آنها وخیم است.

فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرد، تمام اقدامات لازم برای پیگیری افراد پشت‌‍پرده این اقدام و بازداشت آنها انجام خواهد شد.

در این بیانیه تأکید شده، هیچ کسی نمی‌‌توند به امنیت عراق ضربه بزند و سرنوشت هر طرفی بخواهد جایگزینی برای دولت عراق با سیاست‌ها و حاکمیت آن باشد شکست و زندان و محاکمه است پس بهتر است طرف پشت پرده این موضوع مسؤولیت کار را قبول کند. 

فرماندهی عملیات مشترک ضمن اعلام اینکه هر طرفی را که از اینگونه اقدامات حمایت کند، شریک احتمالی آن می‌داند، افزود: اقدامات نیروهای آمریکایی یا امثال آن بدون موافقت با دولت عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز مردود می‌دانیم مانند اتفاقی که در صبح سیزدهم مارس ۲۰۲۰ (دیروز) رخ داد؛ زیرا با این کار، اقدامات مذکور محدود نمی‎شود بلکه تقویت نیز خواهد شد، قدرت دولت عراق تضعیف می‌شود و خسارت‌های بیشتری برای عراقی‌ها و غیره به بار می‌آورد بنابراین تسریع در اجرا کردن تصمیم پارلمان درباره خروج (نیروهای آمریکایی از عراق) الزامی است.

در این بیانیه از تمام عراقی‌ها خواسته شده هر خبری درباره عناصری که خارج از قانون عمل می‌کنند به اطلاع نیروهای اطلاعات این کشور برسانند و در پایان تأکید شده «ملت عراق و نیروهای امنیتی آن در تمام تشکیلات از ارتش، پلیس، حشد شعبی، عشایری و پیشمرگه در نهایت اراده دولت را بر کسی خواهند نشاند و امنیت و صلح را محقق خواهند کرد».

شهرستان التاجی که پایگاه نظامی التاجی در آن قرار دارد، در شمال بغداد، پایتخت عراق واقع شده است. پایگاه نظامی در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال بغداد است که شامل یک فرودگاه و یک پایگاه بزرگ است که در زمان رژیم صدام، وابسته به گارد ریاست جمهوری بود. 

پایگاه التاجی چهارشنبه گذشته هدف اصابت حداقل ده موشک (کاتیوشا) قرار گرفت. جنگنده‌های آمریکایی یک روز بعد، بامداد روز جمعه (۲۳ اسفند) فرودگاه غیرنظامی در حال احداث در کربلا و چندین مقر الحشد الشعبی در این استان و صلاح الدین و الانبار را بمباران کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.