ارسلان زارع شامگاه امروز در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان یکی از مولفه‌های مهم و موثر در خانه ماندن مردم را نقش آفرینی موثر اصناف ذکر و اظهار کرد: انجام این مهم به سازمان صمت سپرده و مقرر شده که ساعت کار اصناف در عصر، ساعت ۱۹ باشد و انتظار است اتحادیه‌ها و بازرسان نیز تسهیل‌گر انجام این مصوبه باشند.

وی ادامه داد: فرمانداری رشت نیز باید نظارت‌های لازم را انجام داده و نیروی انتظامی هم با نیروهای بیشتری با اصناف متخلف برخورد کند.

زارع با تاکید بر لزوم ارائه هشدارهای لازم به شهروندان در مکان‌هایی که تجمع افراد زیاد است، خواستار توجه فزون‌تر به این مهم بویژه از سوی اصناف شد تا تجمعات انسانی کمتر و توصیه‌های بهداشتی به دقت رعایت شود.

وی بر لزوم به حداقل رساندن حضور مسافران در نوروز تاکید و خاطرنشان کرد: به تأکید گفته‌ام که شرایط گیلان با استان‌های دیگر متفاوت است و باید آموزش‌های لازم به هموطنان برای پرهیز از انجام سفر، رعایت توصیه‌های بهداشتی، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی ارائه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان از تشدید غربالگری مردم در خروجی‌های استان خبر داد و گفت: طبق توافق با استانداران قزوین، اردبیل و مازندران موضوع غربالگری با جدیت بیشتر در محورهای خروجی استان‌ها رعایت و نیز محدودیت‌های تردد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنان باید از ظرفیت هلال احمر، ناجا و بسیج مطابق با دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده شود.

زارع با اشاره به کاهش تعداد شعبه‌های بانک‌ها و نیز نفراتی که در بانک‌ها فعالیت دارند، بر ضرورت توجه به انتقال اسکناس بین شهروندان و تولید محتواهای آموزشی مبنی بر گسترش آلودگی‌ها از این طریق، تأکید کرد.

استاندار گیلان به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال اشاره و تصریح کرد: به همه شهرستان‌ها و فرمانداران ابلاغ شود پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از تجمع‌های انسانی به بهانه این روز را انجام دهند.

وی خواستار نظارت بیشتر بر اصناف و شرکت‌های تولید و توزیع کننده مواد ضدعفونی شد و گفت: لازم است توزیع مواد ضدعفونی به صورت فراگیر در سراسر استان در اختیار همه مردم باشد.

استاندار گیلان بیان کرد: هیچ کمبودی برای تامین اقلام مورد نیاز از جمله میوه و سایر ملزومات ایام نوروز در بازار وجود ندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برنامه ریزی خوبی برای کنترل بازار دارد از این رو از مردم می‌خواهیم که از هرگونه تجمع جهت تهیه اقلام مورد نیاز، خودداری کنند.

زارع در خصوص تامین نیازمندی‌های دوزندگان و خیاطان برای تولید اقلام بهداشتی نیز گفت: باید از ظرفیت فنی و حرفه‌ای استفاده شود و تامین اجتماعی استان هم همکاری‌های لازم را در این خصوص داشته باشد.

وی درباره فراهم کردن امکانات لازم در مراکز بهداشتی و خانه‌های سلامت اظهار کرد: به منظور اجرای هرچه بهتر طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، خطوط تلفن ثابت بدون هزینه اشتراک به صورت موقت به این مجموعه‌ها اضافه می‌شود.

استاندار گیلان آموزش و ارائه توصیه‌های بهداشتی به صورت مستمر را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید پایش محیطی و ضدعفونی کردن محیط‌های شهری و روستایی مورد توجه باشد و در اجرای این مهم علاوه بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، از ظرفیت سپاه و نیروی زمینی ارتش استفاده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان خواستار پیگیری مستمر رئیس کارگروه بهداشت و درمان ستاد کرونای استان برای تامین وسایل حفاظت شخصی از وزارت بهداشت شد تا نیازمندی‌ها در این حوزه به ویژه ماسک N۹۵ برای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تامین شود.

زارع در خاتمه سخنانش با قدردانی از تلاش‌های همه کارگروه‌های ستاد و نیز کوشش‌های فداکارانه کادر درمان استان که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، اظهار کرد: مردم استان در مجموع همکاری‌های خوبی داشته‌اند و یکی از مصادیق بارز آن اینکه با گذشت پنج روز از اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، ۷۰ درصد جمعیت استان پایش شده‌اند که با رصد سامانه، گیلان در میان سایر استان‌ها پیشتاز است و این حاصل همکاری مردم است.

وی ادامه داد: به طور حتم به سبب اثرگذاری این طرح در موفقیت و فائق آمدن کادر درمانی بر کرونا، باید به جد آن را دنبال کنیم.

استاندار گیلان با یادآوری مشارکت بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ بسیجی و دو هزار و ۵۰۰ بهورز و مراقبان سلامت در اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا ابراز امیدواری کرد که تا پایان ۲۶ اسفندماه جاری، قریب به اتفاق جمعیت استان پایش شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.