ابعاد آثار و عواقب شیوع این ویروس  بر اوضاع  اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی آمریکا بطور جدی شرایط  بغرنج و پیچیده ای را دراین کشور بوجود آورده تا جایی که شرایط را برای دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دشوار کرده است.

اعلام وضعیت اضطراری در آمریکا

دونالد ترامپ سرانجام با  شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا ناگزیر به اعلام وضعیت فوق العاده در آمریکا شد، این درحالی بود که تا پیش از  در ۱۸ ایالت از آمریکا برای مقابله با این ویروس وضعیت فوق العاده و حتی در برخی از آنها مانند تگزاس و پنیسلوانیا وضعیت «فاجعه بار» اعلام شده بود.

دست به دعا شدن ترامپ

وخامت اوضاع در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در آمریکا بدانجا رسیده است که ترامپ که تا چند روز پیش منکر شیوع کرونا درکشورش بود و همه چیز را خوب توصیف می کرد، اکنون علاوه بر  اعلام  وضعیت فوق العاده در کشور برای مقابله با این ویروس دست به دعا شده و روز ۲۵ اسفند را روز ملی دعا اعلام کرد.

اخبار ضد ونقیض درباره آلوده بودن ترامپ به کرونا

ترامپ که در روزهای اخیر با افراد و شخصیت های زیادی ملاقات داشته و با آنها دست داده است ، افراد و شخصیت هایی مانند «ژائیر بولسونارو» رییس جمهوری برزیل و هیات همراه او که از آن زمان تاکنون ابتلای ۴ نفر از هیات همراه رییس جمهوری برزیل به کرونا تایید شده است، نگرانی هایی بسیاری را در جامعه آمریکا بوجود آورده که رسانه های آمریکایی به شدت آنرا پی گیری می کنند.

پزشک ترامپ در این نامه ای که جمعه‌شب پس از بحثی عمیق با ترامپ درباره آزمایش کووید۱۹ صورت گرفت، او در نهایت راضی شد که این تست روی او انجام شود و عصر شنبه ۲۴ اسفند  (به وقت واشنگتن) پاسخ این آزمایش منفی اعلام شد.

این درحالی است که ایوانکا ترامپ دختر وی با ظاهر شدن علائم این ویروس  هم اکنون از حضور در کاخ سفید منع و در قرنطینه خانگی به سر می برد و این همه نزدیکی ترامپ با چنین افرادی ضد و نقیض بودن این جواب آزمایش را درجامعه رسانه ای آمریکا به همراه داشته است.

سایه کرونا بر اقتصاد آمریکا

شیوع مرگبار ویروس کرونا در آمریکا تاثیر دور از انتظاری بر اقتصاد این کشور گذارد بطوریکه از روز ۲۲ اسفند ماه بدین سو بورس های مهم جهان بخصوص در آمریکا به شدت با کاهش مواجه شدند.

تنها در یک روز، سه شاخص اصلی وال‌استریت؛ نزدک، داوجونز و S&P۵۰۰ بیش از ۹ درصد سقوط کردند و ۲۲ اسفند (۱۳ مارس)  ، به عنوان بدترین روز تاریخ بورس در قرن ۲۱ ثبت شد.

 سقوط این روزهای شاخص‌های وال‌استریت، چهارمین سقوط بزرگ در ۱۲۰ سال اخیر بوده است.

تاثیر بر صنعت هوانوردی آمریکا

خطوط هوایی « امریکن ایرلاینز - AAL » و « دلتا ایرلاینز » از بزرگترین خطوط هوایی جهان  ، ۲۱ اسفند ماه به دنبال شدت یافتن شیوع کرونا در آمریکا،  از کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی ظرفیت پروازهای خود خبر دادند، این درحالی است که دلتا به تازگی از کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت پروازهای خود اطلاع داد.

خطوط هوایی امریکن ایرلاینز نیز که قدمتی ۹۳ ساله دارد و زیرمجموعه « گروه امریکن ایرلاینز - American Airlines Group » بوده و با در اختیار داشتن نزدیک به ۱۲۹ هزار پرسنل، در سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۴۴.۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

درهمین حال ، خطوط هوایی دلتا نیز که از کاهش ۴۰درصدی ظرفیت پروازی خود خبر می دهد که این شرکت بزرگ هواپیمایی آمریکایی با در اختیار داشتن ناوگانی بیش از ۹۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ۳۲۵ مقصد داخلی و خارجی، در سال ۲۰۱۹ میلادی درآمدی بیش از ۴۷ میلیارد دلار داشته بود.

ادامه این روند می تواند این شرکت هایی هواپیمایی را در نهایت از هم فرو پاشد.

منع ورود پروازها از اتحادیه اروپا

ترامپ که منشأ شیوع کرونا در آمریکا را مسافران اروپایی می‌داند، ۲۱ اسفندماه  اعلام کرده بود که اتباع همه کشورهای اروپایی به جز انگلیس و ایرلند تا ۳۰ روز از مسافرت به آمریکا ممنوع می‌شوند.

اما وی این استثنا را از بامداد روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه لغو کرد.

تاثیر بر روند انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ آمریکا

شیوع ویروس کرونا  در آمریکا بر روند انتخابات مقدماتی ریاست جمهموری ۲۰۲۰ آمریکا نیز تاثیر گذارده و تاکنون دو ایالت «لویئزیانا» و «جورجیا» آمریکا که قرار بود انتخابات مقدماتی در ۲۷ اسفند و پنجم فروردین در آنها برگزار شود از سوی مقامات این دوایالت از بیم این ویروس به تعویق افتاده است.

درهمین حال برنی سندرز و  جو بایدن دو نامزد پیشتاز دراین رقابت ها از حزب دموکرات، همایش های انتخاباتی خود را برای اجتناب از شیوع این ویروس لغو کردند.

کمبود لوازم بهداشتی

شدت یافتن شیوع ویروس کرونا در آمریکا که مبتلایان به آن  به مرز ۳۰۰۰نفر رسیده است ، جامعه این کشور را به هراس افکنده به گونه‌ای که رسانه‌های این کشور از نایاب شدن وسایل بهداشت اولیه در این کشور خبر می‌دهند.

شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان، یو.اس.ای تودی، واشنگتن پست و نیویورک تایمز از کمبود ماسک صورت و لوازم شوینده و بهداشتی خبر دادند.

شبکه خبری آمریکایی   « یو.اس.ای تودی » درگزارشی عنوان کرده بود: در پی شیوع ویروس کرونا در آمریکا اکنون قفسه فروشگاه در این کشور خالی از دستمال توالت شده و حتی در انبارها نیز کالایی وجود ندارد؛ ضمن آنکه فروشگاه‌ها با کمبود بطری‌های آب بهداشتی مواجه شده‌اند.

تارنمای سی‌ان‌ان نیز همچنین از نبود ماسک و شوینده‌های ضدعفونی کننده در این کشور خبر داد.

افزایش نرخ مواد ضدعفونی کننده

«گاوین نیوسام - Gavin Newsom » فرماندار ایالت کالیفرنیا که در پی شیوع ویروس کرونا در آمریکا،هفته گذشته نسبت به افزایش قیمت شوینده‌های ضدعفونی کننده در سایت آمازون اعتراض کرد.

فرماندار ایالت کالیفرنیا اعتراض خود از سایت آمازون را که اقدام به افزایش بهای مواد شوینده ضدعفونی کرده، در حساب توئیتری‌اش منتشر کرد و نوشت: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باید دست‌ها را شست، قیمت‌ها در سایت آمازون جدی است؟ این قیمت‌ها «مزخرف» است.

سایت آمازون بسته ۱۲ و ۲۴ تایی از شوینده و ژل‌های ضدعفونی کننده دست (موسوم به Purell hand sanitizer) را  از ۸۰ تا ۴۰۰ دلار برای کاربران خود قیمت تعیین کرده است.

تعطیلی دانشگاه‌ها

چهارشنبه گذشته شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: هراس از شیوع ویروس کرونا در آمریکا هم اکنون دانشگاه ها را نیز در بر گرفته بطوریکه در ۱۹ ایالت از آمریکا ۵۹ دانشگاه کلاس های حضوری خود را لغو کردند و دانشگاه هاروارد نیز تعطیل شد.

کرونا در  پنتاگون و سیا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با وجود داشتن صدها هزار نظامی در پایگاه های متعدد در سراسر جهان، سرانجام پس از گذشت سه ماه در ۱۸ اسفندماه  از شیوع جهانی ویروس کرونا به نخستین مورد ابتلا به این ویروس در میان نظامیان خود در در ایالت ویرجینیا آمریکا اعتراف کرد، این درحالی است که رسانه ها پیشتر خبر قرنطینه شدن ۲۳ نظامی آمریکایی در نروژ را فاش کرده بودند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» از شناسایی ویروس کرونا در یکی از دفاتر خود واقع در واشنگتن پایتخت آمریکا خبر داد.

شبکه خبری سی ان ان ۲۴ اسفندماه گزارش داد: مقامات اطلاعاتی سیا به این شبکه خبری گفتند که یکی از کارکنان این سازمان در حوالی  منطقه واشنگتن دی.سی  آلوده به ویروس کرونا را شناسایی کردند.

این شبکه خبری افزود: سیا اعلام کرده است که ابتلا این مامور به این ویروس در ارتباط با سفرهای (جاسوسی) این سازمان نبوده، همچنین مقر اصلی این سازمان (هنوز) به این ویروس آلوده نشده است.

آخرین آمار از کرونا در آمریکا

تا کنون، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به دو هزار و  ۹۸۲ مورد رسیده که تاکنون نیز ۶۰ نفر جان باخته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.