رویترز گزارش داد، به گفته این سه نفر، رن ژیکیانگ، یک عضو حزب حاکم کمونیست چین که سابقا مدیر شرکت دولتی موسوم به "گروه املاک هوایوان" بوده از ۱۲ مارس تا کنون در دسترس نبوده و کسی نتوانسته با او تماس بگیرد.

وانگ یینگ، یک زن تاجر و دوست نزدیک رن ژیکیانگ در اظهاراتش به رویترز عنوان کرد: بسیاری از دوستان ما به دنبال او هستند و آنها بسیار نگران شده‌اند.

وی ادامه داد: رن ژیکیانگ یک چهره عمومی است و ناپدید شدن او را خیلی‌ها فهمیده‌اند. نهادهای مسئول باید توضیح قانونی و معقول برای این اتفاق در سریعترین زمان ممکن بدهند.

به نوشته رویترز، تماسها با تلفن همراه رن ژیکیانگ بی‌پاسخ ماندند.

پلیس پکن نیز به درخواستهای ارائه شده به این نیرو از طریق تماس تلفنی و فاکس به منظور اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداد. رن ژیکیانگ اخیرا در مقاله‌ای که در اختیار دوستانش قرار داد، به شی جینپینگ، رئیس جمهور چین از بابت سخنرانی اش در تاریخ ۲۳ فوریه درباره مدیریت شیوع ویروس کرونای جدید در این کشور حمله کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین، این سخنرانی شی جینپینگ از طریق تله‌کنفرانس برای ۱۷۰ هزار نفر از مقامهای حزب کمونیست پخش شد. بعدا عده ای این مقاله ژیکیانگ را در اینترنت منتشر کردند.

رن ژیکیانگ در این مقاله بدون ذکر مستقیم نام شی جینپینگ اما در حمله به سخنرانی وی نوشت، بعد از مطالعه سخنرانی مذکور "دلقکی برهنه شده که اصرار بر امپراطور بودن دارد را دیده است نه یک امپراطوری که ایستاده باشد و لباسهای جدیدش را نشان دهد".

او همچنین نوشت، این سخنرانی رئیس جمهور چین وجود "بحران مدیریت" را در داخل حزب کمونیست نشان داد و فقدان آزادی بیان و آزادی مطبوعات در چین نگذاشت که جلوی شیوع ویروس کرونا در این کشور زودتر گرفته شود و این فقدان موجب بدتر شدن وضعیت شد.

ناپدید شدن رن ژیکیانگ در حالی گزارش شده که در هفته‌های اخیر سانسور در چین نسبت به نظرات و حرفهای کاربران اینترنتی و رسانه‌های محلی درباره موضوع شیوع ویروس کرونا تشدید شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.