نیویورک تایمز گزارش داد، در میان همه‌گیری بیماری کروناویروس جدید، این واقعیت غیرقابل‌انکار است که بالاترین میزان تلفات این بیماری در سالمندان، به‌ویژه افرادی است که بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

نتایج بررسی در چین نشان داد که تقریبا ۱۵ درصد از بیماران بالای ۸۰ سال، جان خود را از دست دادند و مرگ افراد زیر ۵۰ سال کمتر از یک درصد است.

هنوز هیچ مدرکی نیست که نشان دهد افراد مسن نسبت به جوانان، بیشتر به این ویروس آلوده می‌شوند، اما کارشناسان پزشکی اظهار کردند: افراد بالای ۶۰ سال، اگر به این ویروس آلوده شوند، در صورتی که وضعیت سلامتی خوبی داشته باشند، احتمال ابتلا به بیماری شدیدتر و تهدیدکننده‌تر است.

محققان اظهار کردند: افراد مسن که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، در معرض خطر ویژه‌ای هستند. کارشناسان برخی از این خطرات را به ضعف سیستم ایمنی بدن که مرتبط با افزایش سن بوده، نسبت دادند. این مساله باعث می‌شود، افراد مسن و خانواده‌های آنان اقدامات احتیاطی را بیشتر موردتوجه قرار دهند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سازمان بهداشت جهانی و متخصصان بیماری‌های عفونی، روش‌هایی را در این زمینه توصیه می‌کنند که در ذیل به آنها اشاره‌شده است.

خود مراقبتی در این روزها بسیار توصیه می‌شود. شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه (مدت‌زمان لازم گفتن دو بار، تولدت مبارک) و یا استفاده از ژل‌های ضدعفونی از مهمترین موارد پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

عدم دست دادن، دوری از اجتماعات، عدم استفاده از حمل‌ونقل عمومی و ضدعفونی وسایلی که اغلب لمس می‌شود، بسیار مهم است.

انجام سفرهای غیرضروری و ملاقات با نوه‌ها در این روزها توصیه نمی‌شود.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مسن در معرض خطر، ویزیت‌های سلامتی خود را لغو کنند تا کمتر در معرض خطر ابتلا قرار گیرند.

البته این موارد باید بااحتیاط و مشاوره پزشک انجام شود. بسیاری از افراد مسن که نیاز به پیگیری منظم دارند، مانند بیماران مبتلابه زوال عقل، پارکینسون، شکستی و مشکلات قلبی باید کنترل بیماری را از راه دور انجام دهند و سعی کنند داروهای خود را برای چند ماه تهیه کنند تا برای تامین دارو از خانه خارج نشوند.

انزوای اجتماعی را جدی بگیرید. کارشناسان هشدار می‌دهند که فاصله گرفتن از اجتماع برای کنترل بیماری می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی شود که در حال حاضر به‌عنوان مشکلی در افراد مسن است.

ازاین‌رو به افراد مسن پیشنهاد می‌شود که با توجه به فواید تعامل اجتماعی، جلسات مجازی با دوستان و نزدیکان داشته باشید.

حدود ۱.۷ میلیون نفر، در ایالات‌متحده در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند. این روزها برای کنترل شیوع بیماری، ملاقات با این افراد توصیه نمی‌شود.

فعال باشید، حتی در همه‌گیری، این شعاری است که برای سالمندان توصیه می‌شود.

سالمندان از ترس اینکه به بیماری مبتلا نشوند، از اجتماع فاصله گرفتند و این موضوع می‌تواند نشاط و سلامتی آنان را به خطر اندازد، ازاین‌رو محققان به اهمیت حفظ عادات خوب زندگی ازجمله خواب کافی، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی تاکید دارند.

انجام فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند برای مبارزه با کروناویروس مفید باشد و به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و فواید روحی و روانی کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.