عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علایمی که کارفرمایان باید به آن توجه کنند، اظهار کرد: تب بالای ۳۸ درجه، سرفه، تنگی نفس، خفگی و سایر علایم تنفسی، بیماری‌های گوارشی، اسهال، استفراغ و حالت تهوع و دردهای شکمی از جمله علایمی هستند که کارفرمایان باید به وجود آن در میان کارکنانشان توجه کنند.

وی اضافه کرد: آبریزش بینی، گلو درد، زخم گلو، خلط خونی، سردرد، قرمزی چشم، بیماری‌های قلبی عروقی، درد قفسه سینه و حساسیت و خارش پوستی از علایم شایعی به شمار می‌آیند که کارفرمایان باید برای شناسایی شاغلان مشکوک به کرونا آنها را مورد توجه قرار دهند.

 وی، کارکنان خدمات بهداشتی درمانی، کارکنان کفن و دفن، شاغلان آزمایشگاه‌ها، مسئولان فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی، مرزبانان، افراد شاغل در زمینه جمع‌آوری زباله و شاغلانی که مرتب در مسافرت به ویژه به مناطق آلوده هستند را جزو گروه‌های شغلی در معرض مواجهه با کرونا ویروس، عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیان کرد: قطرات تنفسی و مخاط فرد آلوده، عطسه و سرفه و بزاق، تماس نزدیک با انسان و وسایل آلوده و تماس با دهان یا بینی از راه‌های انتقال کرونا ویروس هستند.

وی با ارائه توصیه‌های لازم جهت پیشگیری  از ابتلای شاغلان به کرونا، گفت: افراد باید به طور مکرر و در هر زمان ممکن اقدام به شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون کرده و از تجمع و حضور در مکان‌های شلوغ و پرتردد اجتناب کنند.

وی یادآور شد: از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علایم تنفسی مانند سرفه و عطسه خودداری کرده و دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

درستی، ادامه داد: رعایت فاصله حداقل دو متری از افراد بیمار و خودداری از تماس دست آلوده به چشم بینی و دهان و رها نکردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط نیز از نکات بهداشتی هستند که باید رعایت شوند.

وی تاکید کرد: از خوردن مواد غذایی نیم پز و تماس با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنید. 

وی متذکر شد: تماس نزدیک به معنی تماس با بیماران در بیمارستان، همکار بودن یا همکلاس بودن با فرد مبتلا به کرونا ویروس یا هر تماس شغلی با بیمار در فضای بسته مشترک و همسفر بودن با فرد مبتلا در یک وسیله نقلیه مشترک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاکید کرد: مواد شستشو دهنده مثل وایتکس و مایع دستشویی می‌توانند ویروس روی سطوح را از بین ببرند.

وی گفت: تاکنون واکسن یا دارویی ضد ویروس برای درمان کرونا یافت نشده و درمان علامتی است، اگر می‌خواهید خودتان را از بیماری محافظت کنید، باید به اصول بهداشتی تنفسی و بهداشت دست و عدم تماس نزدیک با فرد بیمار پایبند باشید.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی‌شود و باید بهداشت تنفسی و فردی را رعایت کنید.

درستی با اشاره به موارد ضروری جهت استفاده از ماسک، اظهار کرد: استفاده از ماسک زمانی توصیه می‌شود که علایم تنفسی، سرفه و عطسه دارید، از فرد مبتلا به بیماری مراقبت می‌کنید و یا مبتلا به بیماری هستید.

وی تاکید کرد: هنگام لمس حیوانات و محصولات حیوانی از روپوش، دستکش و ماسک محافظ استفاده کرده و پوشش‌های محافظ را بعد از کار در آورده، روزانه شسته و در محیط کار بگذارید و لباس و کفش چرک کار را در معرض اعضای خانواده قرار ندهید.

وی بیان کرد: پس از لمس حیوانات و محصولات حیوانی دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون شسته و حداقل روزی یک بار وسایل و تجهیزات و محیط کار را ضدعفونی کنید.

وی خاطرنشان کرد: هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خمیده خود بپوشانید و دستمال را پس از استفاده درون سطل در بسته بیندازید و دست‌های خود را پس از سرفه و عطسه کردن یا هنگام مراقبت از فرد بیمار با آب و صابون یا دستمال کاغذی تمیز کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.