وزارت امور خارجه کشورمان از آغاز بروز بحران کرونا، دست به سلسله اقداماتی با هدف کاهش تاثیرات این بیماری بر کشورمان زد. در شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان با وجود کرونا کماکان ادامه دارد و مقامات آمریکایی نمایش کمک به مردم ایران راه انداخته اند، اما ایران در سوی دیگر سعی دارد تا توجه جامعه جهانی را به بی عدالتی و تحریم که این روزها بیش از گذشته ظالمانه بودن آن اشکار شده اعتراض کند. اینجا به اقدامات وزارت خارجه کشورمان در خصوص رفع موانع برای مقابله با کرونا پرداخته ایم:

تماس های خارجی

در روز پنجم اسفندماه ظریف با وزیرخارجه ترکیه، تلفنی در خصوص بیماری کرونا گفتگو کرد. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این گفتگوی تلفنی آخرین تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا در منطقه و راههای مقابله با آن و لزوم حفظ و تقویت مراودات مشترک با رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه را مورد بررسی قرار دادند. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین عصر جمعه نهم اسفند در تماس تلفنی با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود اعلام کرد از تهران در مقابله با ویروس کرونا به صورت جدی حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.   «وانگ یی» در این تماس تلفنی خاطرنشان کرد: چین و ایران شرکای استراتژیکی هستند که همیشه در مواقع دشوار، همواره در کنار یکدیگر ایستاده و از یکدیگر پشتیبانی کرده اند هنگامی که بیماری کرونا ویروس (COVID-۱۹) در چین رخ داد، ایران اولین کشوری بود که همدردی خود را اعلام کرد و با اقدامات واقعی خود، معنای دوستی واقعی و همبستگی شدید دو کشور و ملت را نشان داد چین هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. ما معتقدیم که به رهبری دولت ایران، مردم ایران با وحدت در برابر این بیماری پیروز خواهند شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این تماس تلفنی ضمن ابراز قدردانی از همتای چینی خود اعلام کرد کرد در فرایند مبارزه مشترک با بیماری کرونا ویروس، دوستی بین دو کشور و دو ملت عمیق تر می شود و دو ملت همیشه محکم در کنار هم خواهند ایستاد. دوازدهم اسفند وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در گفتگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، شیوع کرونا و لزوم اتخاذ تدابیر مشترک همزمان با تسهیل مراودات تجاری دو کشور و نیز شرایط جاری در منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

چهاردهم اسفند محمد جواد ظریف و "اینه ماری اریکسن سوریده" وزیر امور خارجه نروژ در تماسی تلفنی در خصوص همکاری دو کشور برای مبارزه کرونا گفت و گو و تبادل نظر کردند. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز قبل در تشریح اقدامات وزارت خارجه در پی شیوع ویروس کرونا، از رایزنی‌های آتی وزیر امور خارجه با برخی از همتایان اروپایی در این خصوص خبر داده بود. در همان روز  وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تماس های تلفنی خود با وزرای خارجه سوئیس و روسیه گفتگو کرد. در ادامه نیز وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در گفت و گویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات مربوط به کرونا، اقدامات ایران ، مناسبات اقتصادی دو جانبه، شرایط جاری در ادلب سوریه و روند آستانه رایزنی و تبادل نظر کردند. وزیر خارجه کشورمان در ادامه رایزنی ها درباره شیوع کرونا ویروس با همتای اتریشی خود گفتگو کرد. او سپس با همتای پاکستانی خود هم گفتگو کرد. بورل مسئولیت سیاست خارجی اروپا هم در این روز با ظریف تلفنی در خصوص کرونا به تبادل نظر پرداخت.

روز شانزدهم اسفند  شیخ احمد ناصر الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت در گفتگوی تلفنی با محمد جواد ظریف از آمادگی کشورش برای همکاری و ارسال کمک به ایران برای مبارزه با کرونا خبرداد. در غروب همان روز وزیر خارجه کشورمان درباره شیوع کرونا ویروس با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفتگو کرد. شب بیست و سوم اسفند  وزیر خارجه صربستان در گفتگوی تلفنی با ظریف، همبستگی دولت و ملت این کشور را با ایران در مقابله با کرونا اعلام کرد. بیست و پنجم اسفندماه هم رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه رایزنی های بین المللی برای مقابله با شیوع کرونا با وزیر خارجه جمهور آذربایجان گفتگو کرد. در همان روز همچنین وزیر خارجه امارات در تماس تلفنی با وزیر خارجه کشورمان درباره مقابله با شیوع کرونا گفتگو کرد. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه و همکاری بین المللی امارات متحده عربی در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تاکید کرد. ظریف نیز ضمن قدردانی از اعلام همبستگی و کمک های امارات، کرونا رو موضوعی جهانی خواند که عزم، همکاری و همیاری همه کشورهای جهان برای شکست آن ضرورت دارد.

اعتراض به تحریم

سفارت ایران در روز هشتم اسفند در کرواسی در بیانیه ای اعلام کرد:  «کرونا» نشان داد که تحریم های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران، تهدیدی برای بهداشت بین المللی نیز به حساب می آید. این ویروس تاکنون مردم بیش از ۴۰ کشور را درگیر خود ساخته و در این میان، تحریم های آمریکا دسترسی مسئولان بهداشتی و مردم ما به امکانات و لوازم بهداشتی را با تاخیر مواجه ساخته است.در پایان این بیانیه آمده است: جامعه بین المللی باید برای مقابله با ویروس کرونا که یک تهدید جمعی است، متحد عمل کند. شرم آور است اگر به عنوان ابزاری سیاسی برای «ایران هراسی» از آن استفاده شود.

روز پانزده اسفند معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه با بیان اینکه کشورها باید شواهد مبتنی بر اعمال محدودیت‌ها در پی شیوع کرونا در ایران را به سازمان جهانی بهداشت ارائه دهند، گفت: خیلی از کشورها در این زمینه گزارشی نداده‌اند. روز هفدهم اسفند هم ظریف بعد از اینکه بار دیگر تحریمی علیه ایران وضع شد، از دولت ترامپ برای تشدید تحریم ها در حالی که مردم ایران درگیر مبارزه با کرونا هستند انتقاد کرد. او امریکا را به ترور اقتصادی متهم کرده و نوشت: در حالی که شهروندان ما در حال جان باختن بر اثر کرونا هستند، دونالد ترامپ به شکل شریرانه‌ای در حال تشدید تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده با هدف از بین بردن منابع مورد نیاز ایران برای مبارزه با این ویروس است. دنیا نباید بیش از این در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده که اکنون تروریسم پزشکی هم به آن اضافه شده، سکوت کند.

کاظم غریب آبادی نماینده ایران در سازمان ملل در خصوص این بیماری روز بیست و یک اسفند گفت: هر نوع محدودیت درخصوص تأمین داروهای پزشکی، به ویژه در شرایط کنونی که کشورهای جهان از جمله ایران با ویروس کرونا مواجه هستند، حق دسترسی به بهداشت و حق حیات را نقض می کند. علاوه بر این، این اقدام آمریکا در تناقض آشکار با قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف اعمال تحریم هایی که ناقض فعالیتهای بشردوستانه هستند می باشد. رژیم آمریکا مدعی است که دارو و غذا مشمول تحریم های آمریکا نیستند، اما با ایجاد محدودیت ها و ممنوعیت ها بر سر راه نقل و انتقال مالی از یک سو و تهدید شرکتهای دارویی و پزشکی از سوی دیگر، عملا مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

همچنین سفرا و نمایندگی های ایران در دیگر کشورها از جمله، چین، روسیه، فرانسه، صربستان، لهستان، انگلیس و دیگر کشورها..... نیز در بیانیه ها و اعتراضات خود خواستار رفع موانع برای ارسال دارو به ایران شدند.

پیگیری مطالبات و پاسخگویی در توئیتر

در عین حال که وزیرخارجه و تیم دیپلماسی کشور از همه فرصت ها برای بهبود شرایط و رایزنی در خصوص کرونا استفاده کردند، توئیتر هم تبدیل به مکانی برای بیان مطالبات شد. روز ششم اسفند جواد ظریف در توئیتر خود نوشت:«مبارزه با ویروس کرونا (کووید - ۱۹) مانند دیگر ویروس‌ها شامل تروریسم، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و تفاوتی میان نژادها، قومیت‌ها یا ادیان و مذهب ندارد. ایران با امیدواری، خواستار همکاری بیشتر منطقه ای شامل تشکیل مرکز مشترک کنترل و پیشگیری بیماری هاست که از مدت ها پیش نادیده گرفته شده است.»

وزیر امور خارجه ایران روز دوازدهم اسفند از همبستگی سازمان جهانی بهداشت و «کشورهای دوست» بابت همبستگی با ایران در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا تشکر کرد.   ظریف در توئیتر نوشت: «از سازمان جهانی بهداشت و کشورهای دوست به خاطر همبستگی در مبارزه با "کووید ۱۹" در بحبوحه تروریسم اقتصادی آمریکا که جان بیماران ایرانی را به خطر انداخته تشکر می‌کنم. در ایران برای اقلام زیر «نیاز مبرم» وجود دارد: ماسک N95 صورت و ماسک‌های سه‌لایه، دستگاه تنفس مصنوعی، لباس جراحی، کیت تست کرونا، PPf و محافظ صورت/بدن. »

بامداد شانزدهم اسفند وزیر خارجه کشورمان در توئیتی عنوان کرد: ما در تعاملی نزدیک با سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با ویروس کووید۱۹ و تضمین مراقبت مناسب از مبتلایان هستیم. اقدامات پیشگیرانه جدی از جمله سنجش سلامت مسافران هوایی در مبادی خروجی در دست اجرا است. همکاری جهانی و منطقه‌ای ضروری است. یا همه با هم پیروز خواهیم شد و یا همه با هم شکست خواهیم خورد. عصر همان روز  وزیر خارجه کشورمان خواستار همکاری کشورها و شرکت های هوایی خارجی برای بازگشت شهروندان ایرانی شد. ظریف در توئیت خود نوشت: با لغو پروازها به دلیل همه‌گیری کروناویروس، برخی از شهروندان ما در خارج از کشور گرفتار شده‌اند. ما در تهران و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، همه تلاش خود را برای برنامه‌ریزی بازگشت ایمن آن‌ها به میهن به کار گرفته‌ایم. از دولت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ذی‌ربط می‌خواهیم تا طبق رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت به بازگشت این افراد کمک کنند.

روز بیست و دوم اسفندسخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی توئیتری خبر از نامه وزیر امور خارجه ایران به آنتونیو گوترش، برای رفع تحریم های یکجانبه آمریکا داد. ، موسوی در توئیتی نوشت:  ظریف امروز در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد که رونوشت آن برای روسای سازمان های بین المللی و وزرای امور خارجه همه کشورها ارسال شد بر ضرورت رفع تمامی تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تاکید کرد.

وزیرخارجه در بیست و دو اسفنددر توئیترش نوشت: «کریستالینا جورجیوا [رئیس] صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که از کشورهایی متأثر از کووید۱۹، با ابزار [حمایت] سریع مالی پشتیبانی خواهد شد. او با بیان اینکه بانک مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات شده است، گفت: صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به دستور صندوق پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ قرار بگیرند و مسئولانه عمل کنند.

وزیر خارجه ایران عصر همان روز با انتشار لیستی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، از جهانیان خواست برای تأمین این نیازها تبعیض قائل نشوند. ظریف در همین راستا در توئیترش نوشت:

" فوری: کادر درمانی ایران با شجاعت در خطوط مقدم در حال مبارزه با کروناست. تلاش های آنها به دلیل کمبودهای گسترده‌ای که بر اثر محدودیت‌های ایجاد شده برای دسترسی مردم ما به تجهیزات پزشکی و دارویی بوجود آمده، کُند شده است. فوری ترین نیازمندی ها در لیست پیوست آمده است. ویروس‌ها قائل به تبعیض نیستند؛ بشریت هم ( در کمک کردن ) نباید تبعیض قائل شود."

مجید تخت روانچی هم روز بیست و سوم در توئیت خود نوشت: دیشب از تهران به نیویورک بازگشتم مردم و دولت ایران سخت در تلاش هستند تا کرونا را شکست دهند، اما تحریم‌های آمریکا مانعی بر سر راه تلاش‌های آنها هستند. لحظه حساسی برای آمریکاست تا از سیاسی کردن این تلاش بشردوستانه دست بکشد و تحریم‌ها را بردارد. بحران‌های بین المللی نیازمند تلاش‌های بین‌المللی واقعی هستند. همان شب «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توئیترش گفت در نامه‌اش به دبیر کل سازمان ملل متحد بر ضرورت نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا از سوی کشورهای عضو این سازمان تأکید کرده است. او در ادامه نوشته است: «در شرایطی که کووید-۱۹ در حال ایجاد خسارت در ایران است باید بدانیم که ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. برای مبارزه با آنها، انسان‌ها هم نباید تبعیض قائل شوند.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز بیست و پنجم اسفند درباره نامه رئیس جمهور به همتایان خود در توئیتر نوشت:" رئیس جمهور روحانی در نامه ای به همتایان خود آنها را از ایجاد مانع شدید تحریم های آمریکا بر تلاش های ایران در مبارزه با ویروس کرونا آگاه کرد و از آنها خواست رعایت این تحریم ها را کنار بگذارند. ایشان تاکید کرد: غیر اخلاقی است که اجازه دهید یک قلدر، بی گناهان را بکشد. ویروس سیاست و جغرافیا نمی شناسند ما هم نباید بشناسیم."

همچنین «بهزاد صابری» مشاور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «کشورهایی که با کووید-۱۹ درگیر هستند، هر یک میلیاردها برای مقابله با شیوع ویروس و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن بر مردم خود اختصاص می‌دهند.تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا و انفعال شرم آور دیگران در تبعیت از این تحریم‌ها، باعث محروم شدن ایران از منابع مالی مورد نیاز شده است»، بر پایان انفعال کشورهایی که از این تحریم‌ها تبعیت می‌کنند، تأکید کرد و افزود: «انفعال را پایان دهید و تحریم‌های ایران را متوقف کنید.»

روز بیست  و شش اسفند «بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در صفحه توئیتر سفارت ایران در فرانسه نوشت: «سعدی شاعر بزرگ ایران زمین روزگاری که گفت: بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به دردآورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار؛ کرونا ملت و کشور، پیر و جوان، فقیر و غنی نمی‌شناسد.» وی افزود: «هیچ کس را در هیچ کجای جهان نباید تنها گذاشت، جهان یک پیکر است و همه در رنج و درد هم سهیم هستند.»

یک نمایش امریکایی

ماجرا از انجا شروع شد که پمپئو روز ششم اسفند در حالی که دولت آمریکا امروز به دلیل بی‌تدبیری در مبارزه با ویروس «کرونا» مورد انتقاد قرار گرفته بود، در سخنانی مداخله‌جویانه درباره این ویروس در داخل ایران مطرح کرد . پمپئو  مدعی شد که ایالات متحده «به شدت نگران است» که ایران ممکن است درباره شیوع کروناویروس جزئیاتی را پنهان کرده باشد.  او ادامه داد: «ایالات متحده از اطلاعاتی که نشان می‌دهند حکومت ایران ممکن است مانع انتشار جزئیاتی حیاتی درباره شیوع این بیماری در آن کشور شده باشد به شدت نگران است. همه کشورها از جمله ایران باید درباره کروناویروس حقیقت را بگویند و با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی همکاری کنند.»

همچنین مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید در صفحه توئیتر خود نوشت: کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی (ایران). او سپس در پیامی دیگر تلاش کرد خود را حامی کمک به ایران جلوه دهد و نوشت که آمریکا باید برای مقابله با ویروس کرونا به ایران کمک کند و اقلام مورد نیاز در این زمینه را به ایران بفرستد.روز هفتم اسفند عباس عراقچی در توییتر خود به خوشحالی رئیس لابی FDD ( بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها) از شیوع ویروس کرونا در ایران واکنش نشان داد و گفت:« خوشحالی از شیوع کرونا و خوشحالی از دیدن رنج مردم واقعا شرم آور و غیرانسانی است.حداقلش این است که مارک دوبوویتز فهمید که تحریم‌های اقتصادی آمریکا تاثیر نداشته و تاثیر آن کمتر از کرونا بوده است. »

غروب روز پنجشنبه هشتم اسفند آمریکا اعلام کرد؛ ساز وکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران از (پنجشنبه) به طور کامل عملیاتی شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که از روز پنجشنبه مجوز انجام تراکنش با بانک مرکزی ایران در چارچوب این ساز وکار را صادر کرده است. آمریکا تلاش کرده تا از طریق این ساز وکار که آن را «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» می‌نامد چهره‌ای بشردوستانه برای خود ایجاد کند. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ایران دارو و کالاهای کشاورزی را نیز شامل شده و شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره گفته بود: چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. اصلاً دارو و غذا نباید تحریم می‌شد که بخواهند برای آن کانال راه بیندازند. معتقدیم آمریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه را به دارو نیز کشاندند.

موسوی همچنین امریکا را به تروریسم اقتصادی متهم کرد و گفت: مقابله با ویروس کرونا که اکنون به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و کشورهای زیادی را در بر گرفته است، نیازمند یک اراده جهانی و همکاری وسیع بین المللی است و نه حرکات نمایشی که با اغراض سیاسی و با سوء استفاده از رنج و عذاب بیماران و آسیب دیدگان صورت می گیرد.  سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا برای کمک به ایران در خصوص ویروس کرونا قبل از آنکه به ایران اعلام شود در رسانه ها اعلام شده و روی آن تبلیغات وسیع انجام شد، این ادعا را یک حرکت تبلیغاتی و ریاکارانه دانست که با اغراض سیاسی و به منظور فریب افکار عمومی جهانیان صورت می گیرد. ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه پانزده اسفند هم مجددا در سخنانی گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یک گروه کاری مخصوص برای مقابله با کرونا تشکیل داده و امیدوار هستیم که ایران همکاری مشترک برای کمک به این کشور را قبول کند.

مشکلات ورود خروج مسافران و بیانیه های وزارت خارجه

هشتم اسفندماه وزارت خارجه کشورمان درباره اطلاع رسانی خطوط هوایی بیانیه منتشر کرد. بر اساس اعلام اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه مشروح بیانیه  به این شرح بود:با توجه به توقف برخی پروازها  از مبدا و به مقصد کشورمان از سوی برخی خطوط هوایی و مشکلات بوجود آمده برای پاره‌ای از هم‌میهنان گرانقدر در فرودگاهها و بنادر کشورهای همسایه و یا دیگر کشورها، وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاههای ذیربط در داخل کشور و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با بهره‌گیری از همه امکانات و ظرفیتهای موجود، مجدانه در حال تلاش برای رفع مشکلات بوده و در همین ارتباط هم میهنان گرامی می‌توانند نتایج آخرین تحولات در این خصوص را از ستاد ویژه ارتباطات کنسولی وزارت امور خارجه پیگیر باشند.همچنین  روز دهم اسفند وزارت خارجه طی اطلاعیه از شهروندان ایرانی خواست برای رفع مشکل در پروازها با شماره ای که این وزارت خانه در بیانیه اش اعلام کرده بود تماس بگیرند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران عصر چهارده اسفند در دهلی‌نو در پی مشکلات پیش آمده برای هموطنان ایرانی که به دلیل توقف پروازها از ایران به هند، موفق به بازگشت به کشور نشده‌اند، با صدور بیانیه‌ای به تشریح اقدامات انجام گرفته از سوی این سفارتخانه در رابطه با حل مشکل هموطنان ایرانی پرداخت. این سفارت اقدامات ایران را اینطور بیان کرد:

اطلاع رسانی پیوسته و متناوب به هموطنان برای اطلاع از آخرین اخبار و تحولات پیش آمده

 - تشکیل گروه واتساپی و نیز در اختیار گذاشتن تلفن‌های ضروری برای کسب اطلاع و راهنمایی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران

 - تشکیل ستاد ویژه‌ای جهت مدیریت مشکلات عزیزان متشکل از نهادهای مختلف

- شناسایی هتل‌ها و اماکن اقامتی، هتل آپارتمان و حتی محل‌های خیریه با درجات و قیمت‌های مناسب جهت استقرار موقت هموطنان عزیز متناسب با درخواست ایشان

 - پیگیری پیوسته موضوع برقراری پروازهای ویژه جهت انتقال عزیزان از مبدا دهلی و بمبئی، در این خصوص بحث اخذ مجوزهای مربوطه از مقامات مختلف دولت هند در همه روزها به صورت ملاقات، صدور یادداشت رسمی، پیگیری تلفنی در دهلی‌نو و تهران توسط این سفارت و مقامات مختلف وزارت امور خارجه کشورمان

- مذاکره با مسئولان هواپیمایی کشورمان، وزارت راه و مدیران مربوطه برای تسهیل هر چه بیشتر و تبدیل بلیط عزیزان از مقاصد مرتبط دیگر برای انتقال هر چه سریعتر عزیزان به میهن اسلامی 

_ رسیدگی جدی به بیماران و کسانی که نیاز به مراقبت درمانی داشته و دارند.

_ مذاکره با مقامات دولت هند برای موجه کردن اقامت اضافی عزیزان که به دلیل توقف پروازها از مدت اعتبار روادید آنها گذشته است.

هجدهم اسفند بیانیه دیگری از سوی ایران منتشر شد. بخشی از متن بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت به شرح زیر است:

متاسفانه برخی از دشمنان ما تمام توان خود را به کار گرفتند تا اخبار کذب منتشر کنند و در میان مردم ترس ایجاد کنند و اهداف پست و سیاسی خود را دنبال کنند. آن ها از مردم خواستند که به خیابان ها بیایند و تجمع ایجاد کنند درحالی که در این شرایط سخت و برای مقابله با انتشار ویروس کرونا عقل سلیم اقتضا می کند که مردم در خانه‌های خود بمانند.

عجیب نیست که شبکه تلویزیونی معاند و معارض که برنامه‌های خود را از خارج پخش می کنند با تمام توان تلاش کند که تصاویری غیر واقعی و هدفمند از زندگی مردم ایران منتشر کند اما مساله عجیب این است که برخی رسانه‌های منطقه‌ای بدون درنظر گرفتن جنبه‌های انسانی و به جای اعتماد به اخبار رسمی که مقامات ایران منتشر می کنند،اقدام به انتشار اخبار جعلی کردند. این درحالی است که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی که اکنون در ایران حضور دارند و به صورت روزانه از بیمارستان های ایران بازدید می کنند تاکید کردند که ایران یکی از بهترین کشورهای منطقه از نظر بیمارستانی و مراکز درمانی است و الگویی موفق برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه به شمار می رود.

موضع گیری های وزارت خارجه

در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران و برخی دیگر از کشورها، تعدادی از همسایگان از جمله ترکیه و افغانستان مرزهای خود را با ایران بستند. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز پنجم اسفند در این خصوص گفت:« خیلی بعید است که به صورت مستمر باشد این اقدامات پیشگیرانه و موقتی است و امیدواریم که با سرعت و جدیتی که در بحث مبارزه با ویروس کرونا در کشور وجود دارد به زودی شاهد روند معکوس این بیماری باشیم  و این اطمینان را به مردم و کشورهای همسایه را بدهیم که خطری متوجه آنها نیست. کشورهای همسایه ما ممکن است یک سری نگرانی‌هایی داشته باشند و این امر طبیعی است. ولی این موضوع نباید مانع مبادلات مردمی  و امر صادرات و واردات شود. وزارت امور خارجه کشورمان از طریق سفارت خانه‌های ایران در کشورهای همسایه یک سری رایزنی‌های را با مقامات کشورهای همسایه شروع کردند تا به آنها اطمینان دهند که هیچ گونه مورد مشکوکی از مرزها عبور نخواهد کرد و این که در این زمینه اقدامات لازم از جمله ارائه گواهی صحت سلامت انجام خواهد شد و ما امیدواریم که در این شرایط با کمک کشورهای منطقه و همسایه برخی از نگرانی‌های موجود را برطرف کنیم تا مبادلات به شکل مطلوب ادامه پیدا کند.»

روز هشتم اسفند ترکیه و امارات پرواز دست به محدود کردن پروازهای خود زدند. ترکیه مرزهای هوایی خود با ایران را بست و امارات هم بدون اطلاع پروازها را کنسل کرد. بعد از اقدام امارات رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان درباره اقدام امارات مبنی بر توقف پروازها به ایران بدون اطلاع قبلی، گفت که در حال رایزنی هستیم.

سیزدهم اسفند رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان اقدامات دستگاه دیپلماسی را برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا در هماهنگی و همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، تشریح کرد. او در این خصوص  اعلام کرد که از جمله اقدامات اولیه وزارت امور خارجه ارائه فهرست منسجم نیازهای پیشگیرانه و درمانی کشور برای مهار کرونا به سازمان ملل، نهادهای بین المللی مرتبط و سفرای مقیم و نمایندگیهای ایران در خارج از کشور جهت حداکثری کردن پتانسیل کمکهای بین المللی بوده است.

شب چهاردهم اسفند سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدامات، پیگیری ها و هماهنگی های صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه برای بازگشت شهروندان خارجی به کشورهای متبوع خود در چارچوب اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا توضیح داد. سیدعباس موسوی گفت: به رغم این که بسیاری از کشورهای منطقه با همکاری مسئولان کشورمان برای بازگرداندن اتباع خود اقدام کردند، متاسفانه دولت بحرین با وجود آمادگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری، هیچ گونه اقدامی به منظور بازگرداندن اتباع خود به عمل نیاورده است و پیشنهادهای ارائه شده از سوی برخی را نیز نپذیرفته است. هفدهم اسفند سخنگوی وزارت خارجه در توییتی ضمن قدردانی از تلاش کارکنان بخش سلامت کشور، بر لزوم رعایت توصیه‌های آنها برای مقابله با کرونا تاکید کرد.

روز بیستم اسفند سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره انتقال اولین گروه شهروندان بحرینی به کشورشان توضیح داد. در همین روز  سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا کرونا را یک چالش جهانی خواند که مختص منطقه یا ملتی خاص نیست و افزود: سه سال است جهان به سندرم نفرت افکنی،‌دروغ و خشونت مبتلا شده است. مایک پمپئو روز یکشنبه ۱۸ اسفند ماه در مصاحبه‌ای در تشریح اقدامات آمریکا برای کنترل شیوع این ویروس در آمریکا، از آن با عنوان «کروناویروس ووهان» یاد کرده بود. بیست و سه اسفند ماه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش های خبرنگاران در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص موضوعات مربوط به کرونا اظهار داشت: وزارت امور خارجه افتخار دارد که از اولین نهادهایی بود که در کنار مردم و وزارت بهداشت وارد تلاش ملی مبارزه با کرونا شد. 

موسوی افزود: حمایت از هموطنان مقیم خارج از کشور از مهم ترین اولویت های وزارت امور خارجه است،  لذا در دوره انتشار کرونا در چین، همه راه های ممکن برای کمک به دانشجویان عزیز ایرانی مقیم شهر ووهان چین انجام شد و پس از بررسی و پیگیری همه گزینه ها و هماهنگی با نهادهای ذیربط بویژه وزارت بهداشت، با اعزام یک پرواز اختصاصی هواپیمایی ماهان بازگشت این عزیزان میسر شد. 

مراودات 

نخستین مراوده مقامات وزارت خارجه در مورد کرونا در زمانی صورت گرفت که وزیرخارجه اتریش به ایران سفر کرده بود. در این زمان هنوز شیوع این ویروس وسعت چندانی نداشت اما در گفتگوی ظریف و این مقام اروپایی ویروس کرونا هم درکنار دیگر مباحث، مورد توجه قرار گرفت.

به ابتکار وزارت امور خارجه بعد از ظهر چهارشنبه 98/12/7 نشستی با شرکت نماینده سازمان جهانی بهداشت، مقامات وزارت بهداشت کشورمان و با دعوت از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.  در این جلسه شرکت کنندگان در جریان آخرین اقدامات پیشگیرانه و درمانی مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران قرار گرفتند. نماینده سازمان جهانی بهداشت طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: ایران از ظرفیت های لازم بنیادین برای مدیریت این بیماری برخوردار است. نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این نشست توانمندی و عملکرد  ایران را یک نمونه موفق و مثال زدنی در جهان و منطقه ذکر کرد.

روز بیست و پنجم اسفند  دستیاران وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های منطقه‌ای در ملاقات‌های جداگانه و متعدد با سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم در ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و بیان مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در مسیر تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز، نامه‌های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تحویل شد. به دنبال ارسال نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، دستیاران وزیر امور خارجه در حوزه‌های منطقه‌ای روز شنبه ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸ در ملاقات‌های جداگانه و متعدد با سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم در کشورمان به تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و بیان مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در مسیر تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز پرداختند.

کمک های خارجی

قبل از هر کشور دیگری، وزرارت خارجه از کمک های چین به کشورمان خبر داد. هشتم اسفند سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اقدامات انجام شده از سوی وزارت امور خارجه در زمینه کمک به اقدامات بخش پرتلاش بهداشت و درمان کشورمان برای مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: بلافاصله پس از تایید انتشار ویروس کرونا در کشور، وزارت امور خارجه نیز با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا، در کنار وزارت بهداشت پیگیری ابعاد بین المللی موضوع از جمله تامین نیازهای پزشکی را در دستور کار قرار داده است. در این ارتباط دریافت کمک های داوطلبانه از کشورهای دوست پیگیری شده که بتدریج در حال نهایی شدن است. اولین محموله در این زمینه توسط دولت و صلیب سرخ چین تهیه شده که شامل حدود ۲۰۰هزار کیت آزمایش کرونا و برخی لوازم دیگر است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده فردا با یک پرواز ویژه هواپیمایی ماهان وارد کشور خواهد شد. در همان روز سفیر ایران در پکن هم اعلام کرد که اولین محموله کمک های چین برای مقابله با کرونا (پنجشنبه) عازم ایران شده است. محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در صفحه توئیترش نوشت:  در پاسخ  به همبستگی مردم کشورمان با مردم چین که نمونه های زییایی از فرهنگ هم دوستی در شهر ووهان را رقم زد، اولین محموله کمک های چین امشب عازم ایران شد. وی با اعلام اینکه در روزهای آینده کمک های قابل توجهی در راه است، اظهار داشت: بدون شک چین در مبارزه با ویروس کرونا از همه با تجربه تر و در کمک به ما راسخ تر است.

سفیر ایران در پکن روز نهم اسفند هم گفت که دومین محموله کمک های چین شامل انواع کیت های تشخیص، دستگاه های تنفس مصنوعی و برخی ملزومات مقابله با کرونا امشب راهی ایران می شود. او تاکید کرد: خوشبختانه شب گذشته اولین محموله کمک های دولت و مردم چین به سمت ایران عزیمت کرد و تعدادی از کیت هایی که جدید است و خیلی سریع این بیماری را تشخیص می دهد، ارسال کردیم و امشب نیز یک محموله دیگر عازم ایران است.

روز دوازدهم سفیر کشورمان در لندن از اولین محموله کمک دارویی تروئیکای اروپا به ایران خبر داد. حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز دوشنبه اعلام کرد:  اولین محموله هدایای انگلیس، فرانسه و آلمان برای مقابله با ⁧‫ویروس کرونا‬⁩ امشب وارد تهران می شود. وی افزود: در کنار تلاش مهندسان و فناوران ایرانی برای تامین نیازهای داخلی، هماهنگی با مقامات انگلیسی برای خرید برخی از اقلام مهم فوری پزشکی مقابله با کرونا از بازار این کشور نیز در جریان است. در همان روز  سفارت ایران در ابوظبی اعلام کرد: تیمی از سازمان جهانی بهداشت با۷.۵ تن تجهیزات پزشکی با یک هواپیمای نظامی اماراتی راهی ایران شد. با همکاری وزارت امور خارجه امارات عربی متحده، وزارت امور خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، یک تیم از سازمان جهانی بهداشت با ۷.۵ تن تجهیزات پزشکی شامل کیت های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه های تنفسی و تجهیزاتی به ارزش ۳۰۰ هزار دلار با یک هواپیمای نظامی اماراتی راهی ایران شد. بعد از آن هم سفیر ایران از ارسال محموله کمک فرانسه برای مقابله با کرونا با پرواز ایران ایر از پاریس به تهران خبر داد. بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس دقایقی قبل اعلام کرد: شامگاه امشب دوشنبه با پرواز ایران ایر از پاریس به مقصد تهران، محموله اقلام فرانسوی که با مشارکت مالی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) تهیه شده بود برای مساعدت در مقابله با اپیدمی ویروس کرونا به سمت ایران حرکت کرد.

۱۵ اسفند هم سفیر چین در تهران گفت که سفارت ایران در پکن در ۲۴ ساعت گذشته چهار میلیون یوان (برابر با ۵۷۶ هزار دلار) کمک نقدی از مردم چین دریافت کرده است. روز بیستم اسفند هم سومین محموله کمک‌های ارسالی از شانگهای برای مقابله با ویروس کرونا در ایران روز دوشنبه به تهران ارسال شد.  در همین روز سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: امروز سه شنبه تعداد ۵۰ هزار تست تشخیص ویروس کرونا به نماینده سفارت ایران در مسکو تحویل داده است که این تجهیزات در بدون فوت وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن راهی ایران خواهد شد.

روز بیست و سه اسفند سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن از اقدام دولت توکیو در اعطای ۲۳.۵ میلیون دلار کمک پزشکی و درمانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایران قدردانی کرد. عصر همان روز هم سفارت ایران در توکیو از کمک پزشکی ۲ و نیم میلیارد ینی ژاپن به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد. روز بعد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان در توئیتی گفت که ایران دوستان روزهای سخت را فراموش نمی کند. سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در توئیت خود درباره کمک کشورها به ایران برای مقابله با کرونا نوشت: در پی توئیت و تماس تلفنی ظریف و همچنین تلاش‌های سفارتخانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های نقدی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است .

  صبح روز(دوشنبه) کمک‌های انسان دوستانه ازبکستان شامل مقادیری اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا توسط یک هواپیمای این کشور عازم ایران شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (شنبه)‌ ۲۴ اسفند ماه در توئیترش به کمک‌های ارسالی از سوی برخی کشورها برای مقابله ایران با شیوع کرونا اشاره کرد و نوشته بود: «در پی توئیت و تماس تلفنی ظریف و همچنین تلاش‌های سفارتخانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های نقدی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است.» همچنین  خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی روز دوشنبه گزارش داد که این کشور دومین محموله کمک‌های پزشکی و امدادی را به ایران ارسال کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.