به گزارش العین الاخباریه، این نخستین بار نیست که بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی – سفید مکلف به تشکیل دولت می­‌شود، پیش از این هم پس از انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر وی مکلف به این امر شده بود، اما در این مسیر ناکام ماند.

اکنون گانتس بار دیگر مأمور به تشکیل دولت شده است، با این تفاوت که این بار از حمایت ضمنی ۶۱ نماینده کنست برخوردار است و این دقیقا تعداد آرای لازم برای تشکیل دولت است و از طرفی هم همه این نماینده­‌ها می­خواهند از دست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی خلاص شوند که دوره­‌اش تمام شده است.

روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی هنگامی که حکم مأموریت تشکیل دولت را به گانتس می­داد، خطاب به وی گفت: دور چهارم انتخابات در کار نیست و در حال حاضر کلید تشکیل دولت و کلید همه مسؤولان منتخب از همه احزاب در دست تو است.

وی به گانتس گفت: قانون از روز سه شنبه به تو ۲۸ روز برای تشکیل دولت فرصت می­‌دهد، این فرصت کوتاه است اما با توجه به شرایط فعلی و وضعیت اضطراری دولت و سراسر جهان، این مدت زمان بسیار هم طولانی است. کوتاهی وقت و میزان چالش­ها مستلزم تشکیل دولت است.

گانتس نیز پاسخ داد، تمامی تلاش خود را برای تشکیل دولت فراگیر ظرف مدت زمان کوتاه به کار خواهد بست، دولتی که متشکل از همه احزاب بوده و از حقوق ساکنان، شهرک­‌نشینان، شهروندان عرب و افراد مقیم در اراضی اشغالی­ دفاع کند.

وی در ادامه افزود، در دولت جدید برای مقابله با ویروس کرونا و نیز بیماری دودستگی و انزجار، تلاش خواهد کرد.

رهبر ائتلاف آبی – سفید در ادامه خواستار اتحاد شد و از همه رهبران از جمله نتانیاهو خواست به او بپیوندند و گفت، همواره به دنبال اتحادی بوده که ارزش­های دموکراتیک را مخدوش نکند. وی ادامه داد، زمانش رسیده که رهبران احزاب دیگر و نتانیاهو تصمیم بگیرند که آیا آماده همکاری هستند یا خیر.

رهبر ائتلاف آبی – سفید درباره ماهیت دولتی که می­تواند طی روزهای آینده تشکیل دهد، توضیحی نداد، اما پیرامون این دولت چهار سناریو وجود دارد: سناریوی نخست اینکه دولت تحت حمایت ۶۱ نماینده از وزرای حزب آبی – سفید خود گانتس، ائتلاف "کارگر" به ریاست مرتس و حزب راست­گرای "اسرائیل خانه ما" به ریاست آویگدور لیبرمن با حمایت نمایندگان عرب کنست تشکیل شود که شرط کرده­‌اند در صورت پاسخ به مطالبات سیاسی و مدنی خود از دولت جدید حمایت خواهند کرد.

اما دولتی با این شرایط در سایه تناقض مواضع سیاسی موجود میان طرف­های رژیم صهیونیستی عمر طولانی نخواهد داشت چرا که نمایندگان عرب از دولتی که طرح معامله قرن آمریکا را اجرایی کند یا به دنبال یهودی­‌سازی قدس باشد یا نوار غزه را مورد حمله قرار دهد، حمایت نمی­‌کنند. از طرفی هم ائتلاف کارگر مرتس و حزب "اسرائیل خانه ما" درباره برقراری صلح با فلسطینیان و شهرک­سازی در اراضی اشغالی اختلاف نظر دارند.

سناریوی دوم نیز این است که یک دولت اضطراری شش ماهه برای مقابله با کرونا ویروس، زمینه را برای برگزاری انتخابات جدید فراهم می­کند، زیرا از همان روزهای نخستین آغاز بحث پیرامون تشکیل چنین دولتی، این مسأله مطرح بوده که این دولت باید روی مقابله با کرونا ویروس متمرکز شده و جلوی شیوع آن را بگیرد.

همچنین دولت اضطراری باید متشکل از همه احزاب کنست باشد اما روشن نیست که آیا نتانیاهو خواهد پذیرفت بخشی از دولتی باشد که ریاست آن را برعهده ندارد.

سناریوی سوم نیز تشکیل دولت متحد فراگیر با مشارکت حزب لیکود است با وجودی که تلاش­های گذشته برای تشکیل چنین دولتی با شکست روبرو شده اما این گزینه حتی با وجود موانع اساسی همچنان مطرح است و همین مسأله موجب شده، گانتس بر عدم مشارکت با نتانیاهو پیش از پایان رسیدگی به پرونده‌های فساد او اصرار کند و از طرفی هم حزب لیکود به ریاست نتانیاهو روی این درخواست پافشاری می­کند که نتانیاهو تنها نماینده این حزب در دولت متحد است.

در صورتی که دولت متحد فراگیر موفق به پشت سر گذاشتن این موانع شود دولت قوی خواهد بود چرا که دو حزب لیکود و آبی – سفید کرسی­های کافی را برای تشکیل این دولت در اختیار دارند و محتاج دیگر احزاب نیستند.

سناریوی چهارم و پایانی راجع به دولت جدید رژیم صهیونیستی نیز تلاش گانتس برای کسب حمایت احزاب راست­گرا است. او تلاش دارد نظر احزاب راست­گرای شریک نتانیاهو مانند حزب "شاس" که ۹ کرسی در اختیار دارد، به دولت خود جلب کند و این امر دولتی را که ممکن است تشکیل شود، قدرتمند خواهد کرد.

اما اریه درعی، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی و رهبر حزب شاس روز دوشنبه درخواست گانتس برای دیدار را رد و اعلام کرد به فراکسیون راست­گرا پایبند است و رهبر حزب راست­گرای "حزب یهودی و متحد التوراة" نیز این درخواست نخست وزیر مکلف را نپذیرفت.

همچنین این توافق نظر در اراضی اشغالی وجود دارد که در سایه شیوع کرونا ویروس برگزاری انتخابات پارلمانی چهارم غیرممکن است و این مسأله احزاب رژیم صهیونیستی را در برابر گزینه­ای بسیار سخت قرار می­دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.