سردار سرتیپ ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح صبح امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به عملکرد قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) اظهار کرد: ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و سازمان بسیج مستضعفین از روزهای اول شیوع بیماری کرونا در کشور در کنار دولت و ستاد مقابله با ویروس کرونا قرار گرفتند و اولین اقدام ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل ستاد مقابله با ویروس کرونا در این ستاد بود.

او با اشاره به دستور اخیر فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مقابله نیروهای مسلح با کرونا گفت: قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) روز ۲۳ اسفندماه راه‌اندازی شد و با حضور سازمان‌های پنج‌گانه اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسیج تشکیل جلسه داد. در نشست قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) جهت‌گیری مأموریت‌های ستاد کل نیروهای مسلح مشخص و تصمیم گرفته شد که علاوه بر حفظ آمادگی‌های دفاعی و امنیتی، تمام امکانات و تجهیزات ستاد کل برای مقابله با کرونا در اختیار دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت است، قرار گیرد. در واقع قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) به‌صورت مستقل اقدامی را انجام نمی‌دهد و در جهت کمک به دولت و رفع نیازهای ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا فعالیت می‌کند؛ بر این اساس، ستاد کل نیروهای مسلح طبق درخواست‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف اقدامات بسیاری زیادی انجام داده است و آمادگی دارد که این اقدامات را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه قرارگاه امام رضا (ع) در حوزه‌های مختلف فعال است، تصریح کرد: این که امروز دشمنان ما شایعه‌پردازی می‌کنند که قرارگاه امام رضا (ع) تشکیل شده است تا به‌طور مستقل در کشور فعالیت کند، حرف بیهوده و گزافی است و نیروهای مسلح مأموریت مستقیمی در این حوزه ندارند. نیروهای مسلح تمامی امکانات و تجهیزات خود را در تمامی سازمان‌ها بسیج کرده‌اند؛ همچنین ظرفیت‌های بسیج مستضعفین در پهنه کشور برای مقابله با کرونا فعال شده است.

شکارچی گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مردم‌پایه، از مردم و در بین مردم هستند و این تفاوت نیروهای مسلح ایران با نیروهای مسلح دیگر کشورهاست. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران احساس مسئولیت می‌کنند و شجاعانه، جهادی و مردانه پای کار هستند و نشان دادند در سیل، زلزله و هرجایی که برای ملت مشکلی ایجاد شود، حضور پیدا می‌کنند. نیروهای مسلح، مسئولیت‌ها را از مسئولان اصلی کشور سلب نمی‌کنند؛ بلکه در کنار آن‌ها برای رفع مشکلات تلاش می‌کنند؛ در امر مقابله با ویروس کرونا نیز مسئولیت اصلی با دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کروناست.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز دشمنان با انتشار شایعات، موجب انحراف افکار عمومی می‌شوند، افزود: شیوع کرونا موجب ایجاد محدودیت‌هایی برای مردم ما شده است؛ مانند محدودیت حضور در بارگاه حضرت امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و سایر اماکن مقدسه؛ لذا طبیعی است که اگر مردم در زمینه مقابله با این بیماری، مشارکت نکنند، قطعاً آسیب زیادی به کشور وارد می‌شود. ما از مردم خواهش می‌کنیم به مسائل و توصیه‌هایی که گفته می‌شود، دقت و توجه داشته باشند تا بتوانیم ویروس منحوس کرونا را شکست دهیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا از ستاد کل نیروهای مسلح کمکی در این موضوع خواسته‌اند، گفت: بله؛ همه اقداماتی که ما در پهنه کشور انجام می‌دهیم بنا به درخواست ستاد ملی مقابله با کروناست؛ بیمارستان‌هایی که فعال هستند، نقاهتگاه‌ها، پاکسازی معابر و اماکن و بسیاری از اقداماتی که صورت می‌گیرد بنا به درخواست دولت است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا مأموریت‌های ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در زمینه مقابله با کرونا تفکیک شده است، عنوان کرد: یکی از وظایف قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) ایجاد یکپارچگی و تقسیم کار بین نیروهای مسلح برای پرهیز از موازی‌کاری، توجه به تمامی پهنه کشور و توزیع عادلانه خدماتِ به‌موقع و با سرعت است.

سردار شکارچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از تشکیل اولین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) رسانه‌های معاند بر موضوع قرنطینه در ایران تأکید کردند، گفت: قرارگاه امام رضا (ع) به دلیل اینکه بنا به نیاز دولت وارد صحنه می‌شود، هیچ تصمیم مستقلی در این زمینه‌ها نمی‌گیرد؛ بحث قرنطینه هم در جلسه این قرارگاه مطرح نشده است؛ اما اگر دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بخواهند محدودیت‌هایی ایجاد شود، از ظرفیت نیروی انتظامی استفاده خواهد شد.

او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در روزهای آینده شاهد شیوع بیشتر این بیماری خواهیم بود؛ آیا ستاد کل نیروهای مسلح مأموریت‌های ویژه‌ای خواهد داشت، بیان کرد: ظرفیت‌های نهفته‌ای در ستاد کل نیروهای مسلح داریم که هنوز کشور به آن‌ها نیازمند نشده است؛ این ظرفیت‌ها آماده است تا در صورت اعلام نیاز ستاد ملی مقابله با کرونا، در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود این بیماری یک جنگ بیولوژیک است و آیا ستاد کل در این خصوص ورود پیدا کرده است، گفت: در این خصوص نیازمند تحقیقات بیشتری داریم.

رزمایش پیشگیری ارتش تا نابودی کرونا ادامه دارد

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رزمایش پیشگیری ارتش گفت: رزمایش سراسری پیشگیری و پایش شیوع کرونا این نیرو که هم‌اکنون در کشور از سوی یگان‌های نیروی زمینی در حال اجراست، نقطه پایانی ندارد و تا نابودی کامل ویروس منحوس کرونا ادامه خواهد داشت.

حیدری با تشریح مراحل مختلف این  رزمایش اظهار کرد: رزمایش در پنج مرحله در حال انجام است. مرحله نخست، کنترل و پایش مجاری ورودی و خروجی کلانشهرها، شهرهای هدف (قم و رشت) و سایر شهرهای متقاضی خدمات است. گام دوم این رزمایش ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌های شهرهای هدف و شهرهای متقاضی است که در این راستا تعداد ۵۶ شهر تا به امروز با همکاری سایر نهادها ضدعفونی شده‌اند.

حیدری گام سوم رزمایش را اقدامات تشخیصی توصیف و خاطرنشان کرد: در این مرحله ۵۲۰ پست تشخیص سیار در شهرهای مهم و هدف ایجاد کرده‌ایم.

او ایجاد نقاهتگاه و استراحتگاه برای شهرهای یاد شده را چهارمین اقدام نزاجا در این رزمایش خواند و تصریح کرد: پنجمین اقدام نیروی زمینی ارتش در این رزمایش، ایجاد بیمارستان صحرایی و سیار در شهرهای هدف، شهرهای پرجمعیت و شهرهایی که درآینده تشخیص داده شوند خواهد بود. کارکنان نیروی زمینی ارتش تا پایان بحران و نابودی کامل ویروس منحوس کرونا در کنار مردم و کادر درمانی وزارت بهداشت و درمان کشور به خدمات‌رسانی خود ادامه می‌دهد.

تاکید بر سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در جلسه ویدیوکنفرانسی با فرماندهان پایگاه‌های این نیرو اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای اوامرفرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه امام رضا (ع) در ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شده که مدیریت و سازمان‌دهی اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی شده را برعهده دارد. با تاکید بر سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی، گفت: حفظ سلامت کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروی هوایی باید در اولویت قرار گیرد. هم چنین علاوه بر بیمارستان ها، مراکزی تحت عنوان استراحت گاه برای قرنطینه کردن و طی کردن دوره نقاهت بیماران در نظر گرفته شود.

فرمانده نیروی هوایی افزود: فرماندهی میدانی مبارزه با این ویروس در تمامی شهرها به جز بوشهر بر عهده فرمانده نیروی زمینی است و در بوشهر به عهده نیروی هوایی و در چابهار به صورت مشترک با نیروی دریایی تقسیم وظایف صورت می‌گیرد. ضدعفونی روزانه در تمامی پایگاه‌ها و کوی‌های سازمانی صورت می‌گیرد و همچنین پایگاه‌هایی که امکانات تولید موادضدعفونی و شوینده را دارند تولیدات خود را افزایش داده و برای بقیه پایگاه‌ها ارسال کنند.

امیر سرتیپ نصیرزاده ادامه داد: در ایام عید تمامی پروازهای آموزشی و تمرینی لغو خواهد شد و تجمعات و مکاتبات به حداقل خواهد رسید و امکان پذیرش مهمان در هیچ کدام از پایگاه‌ها و مهمان پذیرها وجود نخواهد داشت. کمیته مرکز تحقیقاتی تهران اعم از پزشک‌ها و افراد فنی تشکیل شده است و یگان‌های جنگ نوین پایگاه‌ها باید بیشترین ارتباط را با این مرکز داشته باشند.

ایزوله سازی مراکز درمانی، رفع آلودگی وگندزدایی، استفاده از ظرفیت عقیدتی سیاسی پایگاه‌ها و اطلاع رسانی و ثبت و ضبط اقدامات انجام شده از دیگر توصیه‌های امیر نصیرزاده به فرماندهان پایگاه‌های هوایی بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.