«هادی طحان نظیف» اظهار داشت: یکی از اشکالات نظام بودجه‌ریزی تکرار قانونگذاری یا قانون گذاری تاکیدی است که اصلا مطلوب نیست. ما شاهدیم برخی از احکام یک‌بار توسط قانونگذار تبدیل به قانون شده ولی می‌بینیم دوباره یا چندباره نسبت به آن حکم قانون وضع می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره مالیات مربوط به آستانه‌های قدس و یا قرارگاه‌ها افزود: هر ساله حکمی برای اخذ مالیات از آنها صادر می‌شود که به عقیده من جنبه تاکیدی دارد. چرا که یک بار این قاعده در قانون وضع شده و چون یک قانون مربوطه و دایمی هم بوده کفایت می‌کند و نیازی به تکرار نیست.

طحان نظیف عنوان داشت: گاهی اوقات دلیل برخی تکرارها یا تاکیدها، عدم اجرای قانون قبلی است. به عبارتی قانون یکبار وضع شده و اکنون به هر دلیلی اجرایی نشده است. تصور قانونگذار بر این است که اگر دوباره این حکم تکرار شود شاید اجرایی شود در حالی که این راهکار درستی نیست.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من راهکار درست این است که ببینیم دلیل عدم اجرای آن قانون چه بوده است و در صورت نیاز در آن مقرره تغییر ایجاد شود ولی با قانونگذاری مکرر و موکد کار به جایی نمی‌رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: به عنوان یک مساله حقوقی می‌گویم که قانونگذاری بیشتر به معنی ایجاد تعارضات و ابهامات بیشتر است و به طور مثال بگوییم یک بخش از این متن ممکن است با بخشی از متن قبلی سازگار نباشد و دومرتبه باید آن را حل کنیم.  لذا به عقیده من این راهکار، راهکار مناسبی نیست که ما بر قانونگذاری تاکید کرده و یک موضوعی را تکرار کنیم.

طحان نظیف درخصوص بحث مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: این حکم چند سال قبل در قانونی مجددا ذکر شده بود که اتفاقا آن قانون، قانون مالیات به عنوان قانون مربوطه و یک قانون دایمی دراین خصوص بود و اجمالا به برخی از شقوق، شروط و استثنائات هم تفصیلی‌تر توجه شده و پیش‌بینی کرده بود و به تایید شورای نگهبان هم رسیده بود. در حالی که مجلس باز هم چنین حکمی را در قانون بودجه ۹۹ ذکر کرده بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: واقعیت این است که اولا باید پرسید که ذکر چنین موضوعی در قانون بودجه که خود، یک قانون یکساله و زمان‌دار است و بعد از اینکه زمان آن قانون به اتمام برسد، دیگر قابلیت اجرا ندارد، چه وجهی دارد.

وی گفت: شورای نگهبان اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در یک قانون دایمی که همان قانون مالیات‌ها بود تایید کرده است. شورای نگهبان در بررسی قانون بودجه ۹۹، با اصل آن مشکلی نداشته و قبلا نیز آن را تایید کرده بود.  اما شورای نگهبان معتقد بود که اطلاق آن ایراد دارد به این معنا که لایحه قانون بودجه ۹۹ برخی از شقوق، شرایط و استثنائات را پیش‌بینی نکرده در حالی که قبلا پیش‌بینی کرده بود که این موضوع ممکن است حق برخی از افراد را ضایع کند.

طحان نظیف بیان کرد: با تعاملی که با مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، مقرر شد مجلس اصلاحات جزیی را انجام داده و این مقرره مجددا تبدیل به قانون و نزدیک به آن مقرره‌ای که در قانون دایمی آن وجود داشته، شود. لذا شورای نگهبان با اخذ مالیات نسبت به خانه‌های خالی، هم چندسال پیش مشکلی نداشته و آن را تایید کرده و هم اینکه امسال با این موضوع مشکلی ندارد.

طحان نظیف ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به جزییات آن، به دلیل اینکه در قانون امسال کمی مجمل نوشته شده بود، نکاتی داشت که به مجلس منتقل شد که ان‌شاءالله در لایحه‌ای که مجلس اصلاح کرده و احتمالا امروز به دست ما برسد آن اصلاحات لحاظ شده باشد و تبدیل به قانون خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.