مهدی چمران، دست‌کم گرفتن خطر کرونا و تشویق مردم برای زیارت اماکن متبرکه از سوی برخی از دین باوران را عملی ضدمذهبی عنوان کرد و گفت: آنها را مذهبی نمی‌دانم. مذهبی واقعی علما، مراجع و در راس آنها مقام معظم رهبری هستند که از ابتدا رعایت اصول بهداشتی و گوش فرا دادن به تمهیدات بهداشتی را سفارش کردند.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: مذهبی بودن یعنی عاقل بودن. زیرا باورهای دینی بر عقل استوار است. آدمی که عقل نداشته باشد هیچ عسر و حرجی بر او واجب نیست. بنابراین کسانی به نام مذهب دست به اقداماتی می‌زنند که در راستای سیاست‌های مذهب‌زدایی دشمنان و تهیه خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های معاند و بیگانه است.

اهم اظهارات وی را به نقل از ایرنا در ادامه می خوانید؛

* نباید نقش روح‌بخش و یاری‌رسان مذهب در حوادث، مشکلات و بلایا را نادیده بگیریم، ترامپ در آمریکا روزی را به عنوان روز ملی نیایش اعلام کرده و کسی هم او را به سخره نمی‌گیرد. اگر در ایران چنین روزی اعلام می‌شد بیشترین هجمه و حمله متوجه ما می‌شد. امروز در تلویزیون مشاهده کردم شخصی در حال نیایش با حضرت مسیح بود و به مردم دلداری می‌داد.

* نقش مذهب، نیایش و دعا را در کنار علم و تجربه است و ما باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم و در عین حال توکل ما به خدا باشد. در دوران جنگ همه تمهیدات و استراتژی‌های خود را داشتیم، اصول علمی و فنی را رعایت می‌کردیم و بیشترین توکل و نیایش را هم در کنار آن داشتیم که این روحیه سبب پیروزی‌های ما شد. اکنون دشمن می‌خواهد سلاح توکل را از مردم بگیرد.

خطرناک‌تر از کرونا کسانی هستند که هیچ نگرانی ندارند

*{ درباره ظرفیت ایران برای خروج از بحران کرونا}: برای مدیریت بحران‌ها باید دارای شرایط و امکانات کافی باشیم. درسی را در دانشگاه تدریس می‌کنم که آن را خودم نوشتم و به تصویب شورای انقلاب هم رسیده است. در این درس درباره طراحی در بحران است که در بخشی از آن به مدیریت بحران پرداخته می‌شود.

* با کمک مردم از بحران کرونا عبور خواهیم کرد، همه بحران‌ها اضلاعی دارند که ضلع اصلی آن مردم هستند. موضوع حضور و همکاری مردم در زمان جنگ بسیار مهم بود و شاهد هستیم در این بحران هم کمک‌های خودجوش و کارهای جهادی با مدیریت کامل امنیت و بهداشت در حال انجام است.

* خطرناک‌تر از ویروس کرونا، ترسی است که در دل عده‌ای افتاده است و خطرناک‌تر از آن کسانی هستند که هیچگونه نگرانی ندارند و هنوز باورشان نشده با چه مشکلی مواجه شده‌ایم. با مدیریتی کاملا صحیح و علمی باید به شکل تنظیم شده جلو رفت.

*{ درباره نحوه همکاری قرارگاه مبارزه با کرونا به فرماندهی فرمانده کل ارتش با ستاد وزارت بهداشت}: در جنگ یکی از وجوهی که در آن پیشرفت کردیم بحث بهداشت و عملیات درمانی بود چون با بمباران‌های شیمیایی زیادی مواجه بودیم و بخشی از  مدیریت عملیات بهداشت و درمان آسیب دیدگان جنگ به عهده نهادهای نظامی بود.

*{ درباره فعالیت وزارت بهداشت و دیگر نهادها را برای برون رفت از بحران کرونا}: مدیریت بهداشتی کشور خطر را درک کرده‌ است. نگرانی من خسته شدن کادرهای درمانی کشور مانند پزشکان و  پرستاران و آسیب رسیدن به آنهاست.

* عده‌ای اینگونه تلاش می‌کنند و از جان خود مایه می‌گذارند ولی متاسفانه کسانی هم هستند که تلفن‌های خود را از دسترس خارج و مطب‌های خود را بسته‌اند. شمار این افراد کم است اما این عده در شرایط عادی پول خوبی می‌گرفتند و در بحران کنونی مردم را تنها گذاشته‌اند.

مجلس یازدهم یکدست نیست 

*{ درباره ترکیب و دسته بندی‌ها و احتمال یکدست شدن مجلس یازدهم}: مجلس هرگز یک‌دست نمی‌شود و نباید بشود. اختلاف‌نظر همیشه باید وجود داشته باشد تا در این تضارب آرا بهترین فکر رشد کند و انتخاب شود. ما به دنبال این نیستیم که مجلس یازدهم یک‌دست باشد. اینکه مجلس انسجام فکری داشته باشد ضروری است. مجلس باید عملیاتی باشد و کار جهادی انجام دهد، این امر مورد انتظار ما است و به تحقق آن امید داریم.

*{درباره تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم که در دوره تبلیغات انتخاباتی و قبل از آن وعده مواجهه با دولت را داده بودند}: این رویکرد عملی نمی‌شود. مجلس باید براساس عقلانیت و اولویت قرار دادن منافع کشور و مردم عمل کند و انتظار داریم چنین شود. فکر می‌کنم مجموعه مجلس رویکرد و استراتژی عقلانی را پیش روی خود قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.