روایت کدخدایی از ایرادات هیات عالی نظارت مجمع و شورای نگهبان به بودجه ۹۹ /صحت انتخابات ۴ حوزه هنوز اعلام نشده است

 عباسعلی کدخدایی، سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان، امروز در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: با عنایت به وضعیت ویروس منحوس کرونا ناچار شدیم که نشست خبری را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کنیم؛ این روش، روش سالم‌تری برای همکاران رسانه‌ای ما است

وی با بیان اینکه مهمترین مصوبه مجلس در هفته اخیر، بودجه سال ۹۹ بود، افزود: این بودجه به دلیل شرایط خاصی که ایجاد شده بود، از طریق کمیسیون تلفیق برای ما ارسال شد و شورای نگهبان در جلسات متعددی، بودجه را بررسی کرد

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* همچنین جلساتی را با اعضای کمیسیون تلفیق و دوستان دولت داشتیم و روز گذشته هم جلسه مفصلی داشتیم که اصلاحاتی که برای مجلس ارسال کرده بودیم بررسی شد و امیدواریم تا پایان امروز جمع‌بندی نهایی را داشته باشیم.

* اگر بخواهم گزارشی را از ایرادات بودجه عرض کنم؛ تعداد ایرادات نسبتا زیاد بود که در ۱۹ بند ۸ ایراد را داشتیم که از این تعداد ۸ فقره ایراد شرعی ۲ مورد مربوط به صندوق توسعه ملی، ۲۷ مورد ابهام داشتیم و ۲۲ مورد مربوط به اصل ۵۲ بود که غیر بودجه‌ای است به دلیل اینکه مواردی بود که قوانین دائمی را مجلس در داخل بودجه آورده بود.

* اصل ۸۵ هم ۳ مورد بود که ارسال شد در نظر اولیه‌ای که برای مجلس ارسال کردیم و البته در جلسات بعدی تعداد اصلاحات کمیسیون تلفیق نظر ما را تامین کرده بود. در رابطه با بودجه بحث نظرات هیات عالی نظارت مجمع هم بود که از طریق ریاست هیات برای ما ارسال شده بود که ۷ مورد ایراد بود و دوستان در مجلس با این هیات جلساتی داشتند که اصلاحات آنها تامین شده است.

*{در خصوص آخرین وضعیت اعلام صحت انتخابات}: از مجموع ۲۰۸ حوزه صحت ۴ حوزه اعلام نشده و برای ۴ حوزه بازرس اعزام شده و به محض به نتیجه رسیدن این نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی بودجه ۹۹ در مجلس در شرایط جدید و تاثیر آن در بررسی بودجه در شورای نگهبان}: آنچه در رسیدگی به بودجه در مجلس توسط رهبری اذن داده شده بود مربوط به مجلس است و شورای نگهبان با دقت کافی مانند همه بودجه‌های قبل نظرات خودش را اعلام کرد.

*{در خصوص رد مصوبه واردات خودروهای خارجی}: البته مصوبه مستقلی نبود و در دل بودجه سال ۹۹ بود که اجازه می‌داد خودروهای خارجی وارد شوند. اعضای شورای نگهبان با توجه به سیاست‌های کلی کشور مبنی بر حمایت از تولید ملی این بند را مغایر سیاست‌های کلی دانستند که بعد ایراد شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق هم آن را لغو کرد.  

*{ در خصوص اینکه گفته می‌شود که حساب‌های برخی نمایندگان باعث رد صلاحیت آنها شده در خصوص اقدامات شورای نگهبان برای جلوگیری از پیش آمد چنین مشکلاتی در مجلس آینده}: ما امیدوار بودیم در همین مجلس قانون انتخابات اصلاح شود و تلاش هم کردیم؛ این همکاری ما برای اصلاح قانون انتخابات در اختیار مجلس یازدهم هم قرار خواهد گرفت و امیدواریم در این مجلس شاهد اصلاح قانون انتخابات باشیم.

*{درخصوص ایراد شورای نگهبان به افزایش حقوق کارمندان}: بودجه دو بند داشت که یکی دولت اصلاح کرده بود و بند الحاقی دوستان در مجلس الحاق کردند که تناقضی را ایجاد کرده بود که مشخص نبود سقف افزایش به چه میزان است و ایراد شورای نگهبان در قالب ابهام ارسال شد و دوستان مجلس آن را اصلاح کردند و کارمندانی که سقف دریافتی پایین دارند بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش دریافتی خواهند داشت.

*{ در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه سال ۹۹}: خوشبختانه طی دوسال گذشته در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی خیلی جلو هستیم و نظم انضباطی برای بودجه این بخش وجود دارد و البته هنوز ایراداتی را داریم که امیدواریم در بودجه‌های سال آینده این بخش هر چه بیشتر به سمت نظم حرکت کند.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه از نظر شورای نگهبان بررسی بودجه در صحن بهتر بوده یا در کمیسیون تلفیق و اینکه این شکل بررسی تاثیری بر تعداد ایرادات شورای نگهبان داشته یا خیر}: در یک مصاحبه دیگری از این اقدام و روش دفاع کردم و از این نظر مشکلی وجود ندارد و اذن رهبری منطبق بر قانون اساسی بوده و با توجه به شرایط پیش آمده لازم بود آقایان از شرایطی استفاده کنند که نیازمند حکم حکومتی بود که البته تاثیری در نظرات شورای نگهبان نبود. با این حال اگر شرایط عادی باشد بررسی بودجه در صحن علنی مجلس بهتر است.

*{در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مرحله دوم انتخابات و همچنین بحثی که در خصوص شورای نگهبان در این دوره انتخابات مطرح شد}: مرحله دوم ادامه مرحله اول است و تغییرات خاصی وجود ندارد که با توجه به شرایط کشور از ۲۹ فروردین به ۲۱ شهریور موکول شد. افتراهای زیادی هر دوره به شورای نگهبان وارد می‌شود که رسانه‌ها باید از شورا دفاع کنند. البته معتقد هستیم با اصلاح قانون انتخابات بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود که امیدواریم خیلی سریع این تغییر در قانون انتخابات اتفاق بیفتد.

*{در خصوص برگزاری انتخابات برای حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه که نمایندگان جدید آنها فوت کرده‌اند}: طبیعتا انتخابات برای حوزه‌های انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه که نمایندگان منتخب این حوزه‌ها فوت کرده‌اند، در انتخابات سراسری آینده برگزار می‌شود اما ۱۱ حوزه‌ای که انتخابات میان دوره‌ای باید برای آنها برگزار شود، در سال جدید این انتخابات‌شان برگزار خواهد شد.

*{ با اشاره به یکی از بندهای لایحه بودجه درباره وضع مالیات برای خانه‌های خالی}: این بند قانونی درباره کسانی است که ممکن است احتکار داشته باشند که درباره این بند بودجه یک ایراد شرعی وجود داشت که مجلس هم آن را اصلاح کرد.

* بنده اخیراً صحبتی در باره جایگاه مقامات در قانون اساسی مطرح کردم که برخی از نمایندگان به آن اعتراض کردند که این افراد عجله کردند و دیروز یک باره همه اهل مصاحبه شدند و بیشترین کارشان این بود که پاسخ بنده را بدهند که باید بگویم صحبت‌های بنده درمورد روند قانونگذاری و جایگاه مجلس بود که امیدوارم این دوستان صحبت‌های خود را اصلاح کنند و خبرگزاری‌ها هم تأمل بیشتری در انعکاس این واکنش‌ها داشته باشند.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم انتخاب نشده اند، آیا مشکلی برای تشکیل مجلس جدید پیش خواهد آمد،}: مجلس یازدهم حد نصاب لازم را برای آغاز کار دارد و صرفاً ۱۱ نفر از کاندیداها باید در انتخابات مرحله دوم شرکت کنند و دو نفر از منتخبان هم متأسفانه فوت شدند که با احتساب این تعداد در کل ۱۳ کرسی مجلس یازدهم فعلاً مشخص نشده و این مسئله تأثیری در شکل گیری مجلس ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.