عبدالحمید علیزاده اظهار داشت: با اقدامی که در هفته اول اسفندماه برای تسهیل خروج دانشجویان غیرایرانی صورت گرفت، این تعداد دانشجو به کشور خود بازگشتند که رضایت خاطر مسوولان کشورهای مبدا و خانواده های این دانشجویان را در پی داشت.

وی درباره تسهیل خروج دانشجویان بین الملل شاغل به تحصیل در کشور، اظهار داشت: پیرو درخواست های متعدد این دانشجویان در ایام تعطیلات موقت دانشگاه ها برای بازگشت به کشورشان، قوانین و مقرارت تردد اتباع خارجی این اجازه را نمی داد که بلافاصله پاسخگو باشیم و به آنها در خروج از کشور کمک کنیم.

علیزاده افزود: فرآیندهای کنسولی برای خروج این دانشجویان از کشور باید از طریق پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا انجام می شد که زمان بر بود.

مدیرکل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان از برطرف شدن این مسأله برای دانشجویان غیرایرانی خبر داد و گفت: در نشستی که با پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا برگزار کردیم، درخواست ترک تشریفات در بخش دریافت جواز خروج مراجعت این دانشجویان را خواستار شدیم که با آن موافقت به عمل آمد.

علیزاده اظهار داشت: به همین منظور، پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا یک بخشنامه به کل مبادی خروجی کشور در نقاط مرزی ابلاغ کرد و این اجازه را به همکاران خود داد که دانشجویان خارجی در نقاط مرزی بدون نیاز به دریافت جواز خروج مراجعت از پلیس و فقط با در دست داشتن پاسپورت یا بلیط در مرزهای زمینی یا هوایی اجازه خروج داشته باشند.

مدیرکل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان در این زمینه به ذکر چند مثال پرداخت و خاطرنشان کرد: در میان کل دانشجویان بین الملل شاغل به تحصیل در ایران، تعداد زیادی از دانشجویان هندی، عراقی، افغان و ترک در کشور بودند که با این تدبیر به راحتی خارج شدند، در این زمینه احتمال می دادیم برای دانشجویان عراقی مشکلاتی ایجاد شود که از مرزهای مهران و چذابه به کشور خود بازگشتند.

علیزاده تاکید کرد: در طول این دو هفته ای که از زمان خروج دانشجویان غیرایرانی می گذرد، بسیاری از مقامات کشورهای خارجی از این مدل مدیریت اتباع در کشور ایران ابراز رضایتمندی کردند و وزیر امور خارجه هند با انتشار یک توییت از سفارت خود در ایران و مقامات کشورمان برای خروج بی دردسر دانشجویان شان تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام با هم افزایی بین بخشی میان اداره کل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان، امور بیگانگان وزارت اطلاعات و اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا صورت گرفت.

علیزاده از همکاری این نهادها به ویژه اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا به خاطر این هماهنگی اضطراری تقدیر به عمل آورد.

در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار دانشجوی بین الملل در کشور شاغل به تحصیل هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.