بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۲ مبتلای جدید به کرونا شناسایی شده است. در روز گذشته، تعداد مبتلایان جدید ۱۱۷۸ مورد بود، از اینرو رشدی یک درصدی در تعداد مبتلایان جدید رخ داده است. به نظر می‌­آید که روندی تکراری در تعداد مبتلایان وجود دارد؛ بدین معنی که تعداد مبتلایان تا سقف ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مورد پیش می‌­رود و سپس در یک روند نزولی قرار می‌­گیرد و بار دیگر تا سقف مورد اشاره حرکت می‌­کند. شاید بتوان حداکثر ظرفیت شناسایی مبتلایان در یک روز در ایران را عدد ۱۳۰۰ مورد دانست. داده­ای که این فرضیه را مورد تایید قرار می­دهد، تعداد فوتی‌­ها است. با اینکه در روند تعداد مبتلایان نوسان وجود دارد و برخی روزها کاهشی می‌­شود؛ اما در تعداد فوتی­ها از ۱۵ اسفند تا امروز، روند همواره افزایشی بوده است. تعداد فوتی‌­ها روز ۱۵ اسفند معادل ۱۵ تن بوده است، اما این عدد در روز جاری به ۱۴۷ تن رسیده است که حدودا ۱۰ برابر ۲ هفته پیش است. طبق آمارهای جهانی، ۳ درصد مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست می‌­دهند، اگر با این عدد به ایران نگاه شود، در روز جاری باید در حدود ۴۸۰۰ مبتلای جدید شناسایی می­‌شد، اما در حدود یک چهارم این عدد، شناسایی جدید رخ داده است.

سرعت رشد فوتی­ها

این روند باعث شده تا سرعت رشد تعداد فوتی­ها بالاتر از سرعت رشد تعداد مبتلایان باشد. در یک هفته منتهی به امروز، تقریبا هر روز 9.8 درصد به تعداد مبتلایان افزوده شده، در حالیکه این عدد برای فوتی‌­ها، 18.1 درصد بوده است؛ یعنی سرعت رشد فوتی‌­ها تقریبا دو برابر سرعت رشد مبتلایان است.

افزایش نرخ مرگ‌­ومیر

سرعت بالای رشد تعداد جان باختگان موجب شده تا نرخ مرگ­ومیر کرونا در ایران بار دیگر به اعداد بالایی برسد. از نظر مجموع، نسبت تعداد جان‌­باختگان به تعداد فوتی­ها به 6.5 درصد رسیده که بالاترین حد از 10 اسفند به حساب می‌­آید. در حقیقت پس از روزهای ابتدایی شناسایی کرونا در ایران که نرخ مرگ و میر بسیار بالا بود، این شاخص در مسیر نزولی حرکت کرد و تا 2.5 درصد نیز کاهش یافت. اما با سبقت گرفتن سرعت رشد تعداد جان باختگان نسبت به تعداد مبتلایان، بار دیگر این شاخص در مسیر افزایشی افتاد و در طول 2 هفته، 4 درصد افزایش یافت. در خصوص آمارهای روزانه نیز رشد شدیدی در ضریب مرگ و میر کرونا رخ داده است؛ نسبت مبتلایان جدید به فوتی­‌های جدید که تا 1.3 درصد در 14 اسفند افت کرده بود، در روزهای اخیر به بالای 10 درصد رسیده و در روز جاری معادل 12.3 درصد گزارش شده است.

وضعیت استان­ها

طبق آمار اعلامی امروز، استان تهران همچنان بیشترین تعداد مبتلایان جدید را داراست. تقریبا 18 درصد از مبتلایان جدید کل کشور، در استان تهران شناسایی شده­‌اند، معادل 213 نفر. پس از تهران، استان اصفهان بیشترین مبتلایان جدید را ثبت کرده­ است و تقریبا 13.5 درصد از مبتلایان جدید کل کشور در این استان وجود داشته‌­اند؛ برابر با 162 نفر. استا‌‌ن‌­های البرز و مازندران در رتبه­های بعدی قرار دارند. در انتهای جدول نیز استان‌­های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختاری و بوشهر هستند که کمترین مبتلایان جدید را ثبت کرده­‌اند. همچنین در استان خراسان شمالی، هیچ فردی در 24 ساعت گذشته مبتلا به کرونا نشده است.

image_2020-03-18_15-49-03

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.