«مهدی حسن» روزنامه‌نگار معروف انگلیسی در یادداشتی در پایگاه «اینترسپت» به جنایت‌های تحریمی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران در زمان همه گیری جهانی ویروس کرونا پرداخت.

در ابتدای این مقاله، این سوال مطرح شده است که چگونه می‌توان اقدامات زننده دولت ترامپ علیه مردم عادی ایران را در برهه بحران جهانی ویروس کرونا توضیح داد؟ چگونه می‌توان دو برابر شدن حمایت مقامات آمریکایی از تحریم‌های اقتصادی فلج کننده علیه جمهوری اسلامی ایران را علی‌رغم وسعت رنج ایرانی‌ها توجیه کرد؟

در ادامه این مقاله آمده است، شیوع «کووید-۱۹» چیزی جز فاجعه برای مردم ایران به همراه نداشته است. تا کنون ده‌ها مسئول دولتی، نماینده مجلس و رهبر مذهبی به‌خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این مقاله می افزاید: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران که تأثیرات مخرب زیادی بر اقتصاد این کشور داشته است، اوضاع را بدتر کرده است. دولت [ایران] به اجبار یک وام اضطراری ۵ میلیارد دلاری را از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است. "حسن روحانی" رئیس‌جمهور ایران به چندین رهبر جهانی نامه نوشت تا به آن‌ها بگوید مبارزه کشورش با ویروس کرونا تا چه حدی توسط تحریم‌های آمریکا لطمه دیده است. "جواد ظریف" وزیر امور خارجه او، دولت آمریکا را به تروریسم دارویی متهم کرده است».

در ادامه این مقاله نوشته شده: «دولت ترامپ -در قالب استیو منوشین وزیر خزانه داری- همچنان اصرار دارد که تحریم‌ها مانع از کمک‌های بشردوستانه نمی‌شوند. از نظر فنی این حرف درست است. با این حال همان‌طور که دیده‌بان حقوق بشر ماه اکتبر ۲۰۱۹ و  مدت‌ها پیش از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد، "با این‌که دولت آمریکا استثناهایی را برای واردات [اقلام] بشردوستانه در نظام تحریمی خود گنجانده است، این استثناها قادر نبوده‌اند بی‌میلی و مقاومت بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را از بین ببرند و آن‌ها در قبال صادرات یا سرمایه‌گذاری در کالاهای مستثنی شده تحریمی خطر اقدام قانونی و قرار گرفتن تحت تحریم را به جان بخرند". در نتیجه این گروه حقوق بشری به این جمع‌بندی رسید که "ایرانی‌ها از دسترسی به داروهای ضروری و حق بهره‌مندی از سلامت، محروم شده‌اند"».

این مقاله می نویسد: «در واقع شورای اتلانتیک در ماه می ۲۰۱۹ اشاره کرد که "با وجود تحریم‌ها شامل کالاهای بشردوستانه نمی‌شوند، وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های دارویی را به‌خاطر فروش مقدار اندکی دارو به ایران تحت پیگرد قانونی قرار داده است و بر روی دیگر شرکت‌هایی که با تهران در حال تجارت هستند  تأثیر بازدارنده‌ای داشته است"».

این مقاله همچنین می‌افزاید: « پس آیا جای تعجب دارد که تأمین‌کنندگان ایرانی ماسک‌های تنفسی، لباس‌های جراحی و دستگاه‌های تهویه محیط بگویند انبارهایشان خالی شده است؟ یا این‌که دولت برای وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای ضد ویروسی در تقلا باشد؟ در ماه فوریه، دولت ترامپ اصلاحات کوچکی در رژیم تحریمی علیه ایران اعمال کرد و اجازه داد برخی کمک‌های بشردوستانه با هماهنگی دولت سوئیس وارد ایران شوند. با این حال کاهش تحریم‌ها باید بیشتر و سریع‌تر انجام شوند. همان‌طور که "ایلهان عمر" هفته گذشته در توئیتی نوشت: "باید قبل از آن‌که عده بیشتری جانشان را از دست بدهند تحریم‌ها را تعلیق کنیم"».

این مقاله شرح می دهد: «او (ایلهان عمر) درست می‌گوید. هنگامی که در سال ۲۰۰۳ زلزله‌ای عظیم جان ۲۶ هزار نفر را در شهر بم گرفت، دولت "[جورج دبلیو] بوش" اجازه داد تحریم‌ها به‌طور موقتی تعلیق شوند. در آن زمان نگار مرتضوی خبرنگار ایرانی اعلام کرد تعدای هواپیمای ایرانی برای اولین بار از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران فرود آمدند و بیش از ۱۵ هزار پوند دارو و بیش از ۲۰۰ پرسنل از بوستون، لوس آنجلس و فیرفکس کانتی در ویرجینیا به ایران منتقل شدند تا در عملیات امداد و نجات، جراحی‌های اورژانسی و هماهنگی‌های لازم جهت مقابله با فاجعه کمک کنند».

در ادامه این مقاله آمده است: «اکنون دولت ترامپ از یک تکان کوچک امتناع می‌کند. با این‌که هردو ظالم و بی‌منطق بودند، جورج دبلیو بوش و دیک چنی در مقایسه [با ترامپ] نوع‌دوست و معقول به نظر می‌رسد. روز دوشنبه روسیه و چین از آمریکا خواستند با توجه به همه‌گیری جهانی [ویروس کرونا] تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کنند. وزیر امور خارجه چین از آمریکا درخواست کرد هرچه سریع‌تر به‌صورت یک‌جانبه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کند و عدم انجام آن را تضعیف تلاش‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها برای رساندن کمک های بشردوستانه به ایران دانست. دولت روسیه نیز با غیرقانونی و غیرانسانی خواندن تحریم‌های آمریکا، واشنگتن را به محروم کردن هدفمند میلیون‌ها ایرانی از خرید مواد دارویی ضروری متهم کرد».

این مقاله می افزاید: «باز هم دولت ترامپ از کوچک‌ترین اقدامی در این زمینه خودداری کرد. طبق دیوان بین‌المللی دادگستری، برگرداندن یک‌جانبه تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۸ نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. چنین اقدامی بدون دستور شورای امنیت سازمان ملل انجام شد و نماینده ویژه سازمان ملل در امور تأثیر تحریم‌ها بر حقوق بشر، این اقدام دولت ترامپ را یک اجبار غیرقانونی و غیراخلاقی توصیف کرد و آن‌ را حمله اقتصادی علیه مردم ایران دانست».

در ادامه مقاله آمده است: «البته حمله به جمهوری اسلامی همان چیزی است که همواره تندروهای واشنگتن به دنبالش بودند. روز یکشنبه جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بار دیگر بر شروع جنگ جدیدی علیه ایران پافشاری کرد. همکاران نومحافظه‌کار او علیه ایران هسته‌ای متحد شدند و الی کلیفتون از شرکت‌های دارویی بزرگ درخواست کرد به تجارت با ایران خاتمه دهند و تمرکز کلامش بر روی شرکت هایی بود که درخصوص برخی داروها حق انحصاری دارند و تحت تعریف استثناهای تحریمی قرار می گیرند».

در ادامه آمده است: «تنها یک کلمه برای توصیف چنین رفتاری وجود دارد: جامعه ستیزی. به یاد داشته باشیم که میلیون ها ایرانی ممکن است در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست بدهند. اما قبلاً هم در چنین موقعیتی بوده‌ایم. تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا علیه عراق در دهه ۱۹۹۰ موجب شد صدها هزار کودک بی‌گناه عراقی جان خود را از دست بدهند. شماری از مقامات حقوق بشری آمریکا به نشانه اعتراض به این تحریم‌ها استعفا داده و یکی از آن‌ها، این اقدامات دولت را نسل‌کشی نامید. پاسخ دولت آمریکا چه بود؟ مدلین آلبرایت وزیر امور خارجه وقت گفت: "فکر می‌کنیم ارزشش را دارد".

در پایان این مقاله آمده است: «هنگامی که مردم عادی آمریکا در برابر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها صف می‌کشند تا داروهای تجویزی را انبار کنند، آیا خبر دارند که همتایان ایرانی آن‌ها به خاطر سیاست‌های دولت آمریکا از دسترسی به دارو و کالاهای اساسی محروم هستند؟ و همچنان که شمار قربانیان بیماری کووید-۱۹ در ایران افزایش می یابد، تحریم‌های اقتصادی وحشتناک آمریکا آن را تشدید نیز می‌کند. آیا از نظر مردم عادی آمریکا ارزشش را دارد؟»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.