به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تنها افرادی که آلوده به ویروس هستند یا از شخص آلوده به آن مراقبت می‌کنند، باید در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و تا حد امکان در منزل بمانند. با وجود این که استالیا، اسپانیا و فرانسه تقریبا به‌طور کامل قرنطینه شده‌اند، توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شست‌وشوی دست‌ها، لمس نکردن صورت و رعایت فاصله از سایرین، تغییری نکرده است.

به گفته مایک ریان مدیر بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت، ماسک‌ها به‌ میزان محدودی از شخص محافظت می‌کنند و بهترین تدبیر برای مقابله با این ویروس شست‌وشوی دست‌ها، لمس نکردن صورت و رعایت فاصله از سایرین است.

با توجه به نیاز فوری کارکنان بخش سلامت و بهداشت در سراسر جهان به ماهانه ۸۹ میلیون عدد ماسک، رعایت این توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت امری فوری و ضروری محسوب می‌شود.

با این وجود ظاهرا بسیاری از شهروندان توجهی به این توصیه‌ها ندارند و همچنان از ماسک استفاده می‌کنند؛ این درحالی است که  اکنون کارکنان بخش سلامت به میزان کافی به ماسک دسترسی ندارند.

علاوه بر این به گفته متخصصان، استفاده از ماسک موجب ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود و بسیاری از افرادی که ماسک می‌زنند، توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را در خصوص نحوه استفاده از ماسک رعایت نمی‌کنند. اغلب این افراد دائما ماسک را جابه‌جا می‌کنند و این امر خطر آلوده شدن به ویروس را افزایش می‌دهد.

دستکش‌ها هم ممکن است موجب آلودگی به ویروس شوند. اگرشخص نتواند از دست زدن به صورت خودداری کند، با استفاده از دستکش نیز صورت خود را لمس می‌کند و این امر موجب افزایش خطر آلودگی به ویروس می‌شود. علاوه بر این پوشیدن دستکش به این معنی است که دست‌ها شسته نمی‌شوند. بر اساس مقاله‌ای که در نشریه American Journal of Infection Control منتشر شده است، ‌هر شخص به طور متوسط روزانه ۲۰ بار صورت خود را لمس می‌کند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز گذشته (سه شنبه) درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه پنج هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران کووید- ۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

جهانپور گفت: متاسفانه ۱۲۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید- ۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

 

 


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.