بیشتر رسانه های این منطقه بخش های مهمی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از جمله مبارزه ایران با ویروس کرونا و همچنین تاکید مقام رهبری بر توسعه اقتصادی را انعکاس داده اند.

رسانه های چین به زبان های چینی و انگلیسی و بخش های فارسی آنها این پیام را بعضا به صورت کامل منتشر کرده و آورده اند که رهبر ایران ابراز اطمینان کرده است که ایران بر تحریم ها و کرونا پیروز خواهد شد.

در گزارش رسانه های سه کشور چین،  کره جنوبی و ژاپن آمده است: رهبر ایران ضمن تاکید بر استمرار مبارزه با کرونا تحریم ها را در نهایت به سود ایران دانسته است.

گزارش ها می افزاید رهبر ایران در پیام سال ۱۳۹۹ شمسی که از تلویزیون ایران پخش می شد همه خدمتگزاران جمهوری اسلامی از جمله پزشکان و پرستاران پیشگام در مبارزه با کرونا را نیز مورد اهتمام قرار داده است.

رادیو بین المللی چین از جمله رسانه های این کشور است که پیام رهبر ایران را به صورت کامل بازتاب گسترده ای داده و در بخش های فارسی،  چینی و انگلیسی خود از آنها استفاده کرده است.

با توجه به اینکه این رادیو به ۶۳ زبان زنده دنیا برنامه پخش می کند انتشار این خبر در این نهاد حاکمیتی حزب حاکم بر چین بسیار مهم و قابل توجه محسوب می شود.

این رادیو که هر سال تمامی پیام های رهبری را بازتاب می دهد، نوشته است رهبر ایران امسال را سال «جهش تولید» نامگذاری کرده و افزوده است: مشکلات اقتصادی تمام خواهد شد و تحریم هایی که کرده اند به نفع ما پایان خواهد یافت.

گزارش رسانه های شرق آسیا حاکی است رهبر ایران در پیام نوروزی خود طیف وسیعی از مسایل سیاسی،  اقتصادی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده و از بلایای طبیعی و مشکلات ایران در عرصه های مختلف یاد کرده اما وعده پیروزی به ملت ایران داده است.

در همین حال بنا به این گزارش ها، ایران به رغم همه فراز و فرودها توانسته است سال ۱۳۹۸ را پشت سر بگذارد و امسال نیز رهبر ایران و دیگر مقام های ارشد از جمله رییس جمهوری و وزیر خارجه در پیام های خود بر مقابله وسیع و قوی با کرونا تاکید کرده اند.

خبرگزاری شینهوا هم گزارشی مانند رسانه های دیگر درباره فرا رسیدن عید نوروز منتشر کرده و در جریان آن از اینکه ایران تحت فشارهای تحریمی آمریکا در مهار کرونا کار دشواری در پیش دارد، به عنوان یک موضوع ناراحت کننده یاد کرده است.

گلوبال تایمز و چاینا دیلی نیز که از نشریات پرشمارگان این کشور هستند در کنار روزنامه های کره ای و ژاپنی نوشته اند که تحریم های آمریکا علیه ایران در این شرایط واقعا خطری بزرگ محسوب می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.