کیانوش جهانپور روز یکشنبه (سوم فروردین) در کنفرانس خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایرنا درباره نظر وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره قرنطینه افزود: قرنطینه کار عجیب و غریبی نیست و سطوح مختلفی دارد، آنچه از زمان اپیدمی کرونا در ایران و حتی قبل از آن با قرنطینه کردن فردی دانشجویان بازگشته از چین اجرا شد و بعد از آن هم با تعطیلی مدارس، دانشگاهها و اکنون مراکز خرید و مغازه ها انجام شد و توصیه به مردم برای قرنطینه خانگی، همان سطح سه قرنطینه است که با مشارکت مردم انجام می شود.

وی گفت: آنچه مد نظر برخی افراد درباره قرنطینه است که بعضا موجب شبهه می شود، عموما اجرای نوعی حکومت نظامی و اقدامات شدید قهری است که به نظر ما نه ممکن و مطلوب است و امکان برقراری آن در کشور وجود ندارد و مطلوبیت و اثربخشی مد نظر را نیز نخواهد داشت. در کشورهایی هم که این سطح از قرنطینه را اجرا کرده اند لزوما خروجی مطلوب و راهگشایی نداشته است و بلکه عوارض و تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی خواهد داشت که اثرات و خسارات آن از شیوع بیماری بیشتر بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: با این اوصاف سطح سه قرنطینه برای مهار اپیدمی ویروس کرونا در کشور ساری و جاری است و این نوع قرنطینه باید باشد و در حال اجراست و قرنطینه سطح چهارم در کشور ما قابل اجرا نیست.

شیوع ۴۰ تا ۷۰ درصدی کرونا مد نظر نیست

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال شیوع و ابتلای ۴۰ تا ۷۰ درصدی مردم برای گذر از اپیدمی کرونا گفت: چنین وضعیتی مد نظر وزارت بهداشت نیست. قاعدتا تمام تلاش این است که تعداد کمتری مبتلا شوند و همین افراد مبتلا هم در بازه زمانی طولانی تر اتفاق بیفتد که نظام بهداشتی- درمانی توانایی پاسخگویی به بیماران کووید ۱۹ را داشته باشد. بنابراین نه از شیوع ۴۰ تا ۷۰ درصدی استقبال می کنیم و نه چنین انتظاری داریم.

جهانپور افزود: ابتلای این تعداد به بیماری کووید ۱۹ و حتی ویروس سریع الانتقال دیگری هم اگر باشد ممکن نیست.زیرا اغلب افراد مبتلا نمی شود و همه افرادی هم که مبتلا می شوند درچار عوارض شدید نمی شوند بنابراین این سیاست درستی نیست و بیشتر افرادی هم که این حرفها را در دنیا می زنند بیشتر سیاسیون هستند تا پزشکان  و اپیدمیولوژیست ها.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.