رویترز گزارش داد،‌ دو طرف اختلافاتی بر سر آزادی زندانیان دارند؛ دولت کابل خواستار آزادی مرحله‌ای و مشروط است و طالبان روی آزادی یک مرحله‌ای تمام زندانیان تاکید دارد و بر اجرای توافقی اشاره می‌کند که ماه گذشته با آمریکا در دوحه امضا کرد.

توافق دوحه همچنین شامل خروج نیروهای خارجی از افغانستان پس از ۱۸ سال جنگ می‌شود.

به گفته مقام‌های مطلع، طرفین روز یکشنبه بیش از دو ساعت از طریق اسکایپ که ایالات متحده و قطر مقدمات آن را فراهم کرده بودند، صحبت کردند.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در پیامی توییتری گفت: آزادی زندانیان از سوی دو طرف گام مهمی در این روند صلح است، همانطور که در توافق آمریکا – طالبان ذکر شد. همه به وضوح درک می‌کنند که تهدید کروناویروس موجب می‌شود تا مساله آزادی این زندانیان فوریت بیشتری پیدا کند. همه طرف‌ها تعهد خود را به کاهش خشونت، مذاکرات بین افغان‌ها و آتش‌بس جامع و دائم ابراز کرده‌اند.

گروه شبه‌نظامی طالبان پیشتر از گفت‌وگو با دولت افغانستان تا زمانی که تمام زندانیان آزاد نشده باشند، امتناع می‌کرد. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در دوحه هم در پیامی توییتری برگزاری این نشست مجازی را تایید کرد و گفت مذاکرات صرفا درباره آزادی زندانیان بود.  

در بیانیه شورای امنیت ملی افغانستان اما آمده است: طرفین گزینه‌هایی را درباره گام‌های فنی اولیه برای آزادی این زندانیان تبادل کردند. همچنین مساله کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم و آتش‌بس دائم مورد بحث قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.