آمارهای ابتلای کرونا در ایران حدنصابی جدیدی را ثبت کرد. بر اساس داده­‌های رسمی، به تعداد مبتلایان در روز دوشنبه ۱۴۱۱ مورد اضافه شد که ۳۷ درصد از روز یکشنبه بیشتر بود. تعداد مبتلایان جدید که برای مدت بیش از یک هفته در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ مورد قرار داشت، از این بازه خارج شد که می­‌تواند نشانی از افزایش تعداد کیت‌­های شناسایی باشد. کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت در این باره اعلام کرد که در حال حاضر روزانه بیش از ۶ هزار تست قطعی قابلیت انجام دارد و ظرف روزهای اینده قابلیت افزایش آن تا ۱۰ هزار تست نیز وجود دارد. انتظار بر این است که با افزایش قابلیت انجام تست، میزان مبتلایان روزانه نیز طی روزهای آتی افزایش یابد. همچنین در روز جاری، ۱۲۷ تن از هموطنان جان خود را از دست دادند، اما با توجه به رشد تعداد مبتلایان، نسبت فوت‌­شده­‌ها به مبتلایان در یک روز، به کمترین مقدار خود در طول یک هفته گذشته رسید؛ معادل ۹ درصد. نرخ­ مرگ و میر کرونا طی روزهای اخیر بالای ۱۲ درصد بوده است. همچنین مجموع تعداد مبتلایان اکنون به ۲۳ هزار و ۴۹ تن رسیده که از این تعداد، ۱۸۱۲ نفر قربانی کرونا شده‌­اند؛ نسبت مرگ­ومیر اکنون ۷.۹ درصد است که نسبت بالایی محسوب می­‌شود.

ویژگی مبتلایان و فوتی‌­ها

مطابق گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، آخرین داده‌­ها نشان می­‌دهد که میانگین سنی افراد مبتلا در حدود ۵۹ سال بوده است. میانگین سنی افراد فوت شده در حدود ۶۴ سال گزارش شده که ۵ سال از میانگین سنی مبتلایان بیشتر است.تقریبا ۶۰ درصد قربانیان کرونا در ایران در طول ۷۲ ساعت گذشته بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند. 

در بین مبتلایان، ۵۸ درصد مرد و مابقی زن بوده­‌اند. اما در بین فوتی‌ها، درصد فراوانی مردان اندکی بیشتر بوده است. ۶۰ درصد از فوت شده‌ها مرد و ۴۰ درصد زن گزارش شده‌اند. 

همچنین یک سوم بیماران، حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. تقریبا ۳۰ درصد بیماران فوت شده بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و ۷۰ درصد بیماری نداشته‌اند. مطابق داده‌های وزارت بهداشت، ۲۰ درصد فوت شده‌ها نه دارای بیماری زمینه‌ای بوده‎‌اند و نه سن بیش از ۶۰ سال داشته‌اند.

آخرین وضعیت استان‌ها  

امروز آمار استانی مبتلایان کرونا به‌­روز نشد. طبق داده‌های روز گذشته، استان‌های تهران، مازندران و اصفهان بیشترین فراوانی مبتلایان را داشته­‌اند؛ تهران با ۵۰۹۸ مورد، مازندران با ۱۷۰۰ و اصفهان با ۱۱۷۸ مبتلا. اما از آن طرف، محاسبات وزارت بهداشت برای توزیع پرکندگی بر اساس جمعیت هر استان نشان می‌دهد که استان‌های سمنان، قم و یزد بیشترین تعداد بیماران را در صدهزار نفر جمعیت ثبت کرده‌اند. از هر ۱۰۰ هزار سمنانی، ۹۲ نفر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، در حالیکه این عدد برای استان تهران ۳۸ مورد بوده است.

image_2020-03-23_16-24-51

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.